عزاداري اهالي مسجد خراسان شمالي در سوگ خاتم الرسل/ از پويش قرائت سوره محمد(ص) در مساجد تا دستگيري از نيازمندان به رسم اهل بيت(ع)

عزاداری اهالی مسجد خراسان شمالی در سوگ خاتم الرسل/ از پویش قرائت سوره محمد(ص) در مساجد تا دستگیری از نیازمندان به رسم اهل بیت(ع)

تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲
مراسم عزاداري و سوگواري رحلت جانگداز حضرت خاتم المرسلين، محمد مصطفي صلي الله عليه وآله وسلم و شهادت دو سلاله مطهرش از امشب، چهارشنبه 22 شهريور ماه در مساجد و تکاياي خراسان شمالي به همت فعالان کانون هاي مساجد آغاز مي شود و در قالب برنامه هاي مختلف فرهنگي و تبليغي در حال اجراست.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی؛ فعالان کانون های مساجد خراسان شمالی با تدارک برنامه های مختلف ایام عزاداری پایان ماه صفر، به سوگ پیامبر خاتم  حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم و شهادت  دو امام همام حضرت امام حسن علیه السلام و امام رضا علیه السلام نشستند.

 

سیاه پوش کردن مساجد و معابر و خیابان ها، برپا کردن موکب های عزاداری در مقابل مساجد و تکیه های سوگواری اولین جلوه های عزای رسول مهربانی است که در این ساعات و روزها به چشم می خورد.

راهی شدن کاروان های پیاده به سمت حرم مطهر رضوی از اقصی نقاط مختلف شهری و روستایی استان، دیگر اقدام صورت گرفته توسط فعالان مسجدی و مدیران و رابطان کانون های مساجد استان است که در قالب هیئت های بانوان، نوجوانان و خانواده ها و پرچم های به اهتزاز درآمده، سمت و سوی جاده را رو به سوی دلدادگی و اشتیاق به حب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام سوق داده است.

برپایی موکب های بین راهی و پذیرایی از زائران پیاده حرم رضوی از سوی کانون های مساجد استان از جمله کانون های "خاتم المرسلین صلی  الله علیه وآله و سلم" روستای بیدک بجنورد و کانون "شهدای شهرک ولیعصر عجل الله  تعالی فرج الشریف"  شیروان و کانون "انقلاب" بجنورد  نیز می توان در این باره اشاره کرد.

 

برگزاری پویش قرائت دسته‌جمعی سوره #محمد_صلی_‌الله_‌علیه‌_و_آله و اهدای ثواب آن به ساحت قدسی پیامبر اعظم (ص) چهارشنبه 22 شهریور  پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مساجد و تکایای استان، قرائت زیارت ازبعید رسول اکرم(ص) و برگزاری مراسم عزاداری از سوی کانون ولایت اسفراین نیز دیگر برنامه های اعلام شده است.

 

تهیه بسته های لواز م التحریر برای دانش آموزان کم بضاعت  و کمک به خانواده های عزتمند کم برخوردار از سوی کانون "مهرورزان جوان" روستای کیکانلو او زتوابه شهرستان مانه و سملقان نیز می توان به برنامه های تدارک دیده به رسم مهربانی و همدلی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام  ویژه ایام عزاداری پایان صفر  نام برد.

 

پخت آش نذری توسط بانوان در روستای کوشکی ترکمن مانه و سملقان و در کانون "عاشقان ولایت" این روستا که همت زنان اهل تسنن در کنار باورهای شیعی خواهران مسجدی را امروز سه شنبه 21 شهریور و در آستانه 28 صفر، با این حرکت دسته جمعی و  و حدت عاشقانه نیز جلوه دیگری از ارادت اهالی مسجد به خاتم الرسل حضرت محمد صلی الله و آله وسلم  را همراه کرد.

 

همچنین برگزاری مراسم عزاداری فعالان کانون های مساجد استان که با کاروان های پیاده در قالب هیئات به مقصد حرم مطهر رضوی مشرف شده اند، در صحن های حرم ملکوتی حضرت ثامن الاحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام از دیگر برنامه های اعلام شده ویژه این ایام است، که به طور نمونه می توان به کانون های "امامت" روستای ناوه، کانون "پنج تن آل عباء" بجنورد، کانون "اندیشه و ادب" روستای اسفید و کانون "شهدای قنبرباغی" بام و صفی آباد، کانون امام علی علیه السلام روستای قلی جاجرم، کانون شاهد روستای سارمران و امام جواد علیه السلام شهرستان اسفراین و نیز کانون امام رضا علیه السلام گرمه اشاره کرد.

 

 

در پایان نیز می توان به برگزاری کارگاه "زندگی پویا" و آموزش سواد رسانه ویژه نوجوانان مسجد انقلاب اشاره کرد.

 

پایان/