بهره‌مندي بيش از ۸۰۰هزار نوجوان از طرح تابستاني «مسجد، کانون نشاط»/ برنامه‌ريزي ويژه براي مديران جوان و پيشروي مسجدي شرکت‌کننده

بهره‌مندی بیش از ۸۰۰هزار نوجوان از طرح تابستانی «مسجد، کانون نشاط»/ برنامه‌ریزی ویژه برای مدیران جوان و پیشروی مسجدی شرکت‌کننده

تاریخ انتشار : ۱ مهر ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام‌والمسلمين خداداده با بيان اينکه بيش از ۶۱۰۰ کانون فرهنگي هنري مجري طرح تابستاني «مسجد، کانون نشاط» شدند، گفت: اين کانون‌ها براي بيش از ۸۰۰هزار نوجوان فرصت بهره‌مندي از برنامه‌هاي اوقات فراغت را فراهم کردند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور امسال نیز در ایام تعطیلات تابستان با طرح «مسجد؛ کانون نشاط» کوشید از این ظرف زمانی بیشترین استفاده را در جذب گروه‌های سنی نوجوان و جوان به مسجد داشته باشد و باب ارتباط و تعامل مستمر آن‌ها با مسجد را بگشاید. در واپسین روزهای تابستان و به منظور بررسی خروجی‌های این طرح با حجت‌الاسلام والمسلمین «کمال‌الدین خداداده»، رئیس این ستاد و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتگویی ترتیب داده‌ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود:

 

میزان استقبال کانون‌های فرهنگی هنری و بچه‌های مسجد از طرح تابستانی «مسجد، کانون نشاط» چگونه بود؟

اگرچه مخاطب اجرای طرح بخش عمده‌ای از ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری در سطح کشور بودند؛ اما به تناسب شرایط و اقتضائات، امسال بیش از ۶۱۰۰ کانون مسجدی مجری طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» شدند و با اجرای برنامه‌های متنوع توانستند فرصت استفاده بیش از ۸۰۰ هزار نوجوان از این طرح را فراهم کنند.

 

ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همه ساله کانون‌های فعال و برتر در اجرای طرح اوقات فراغت را مورد تقدیر قرار می‌دهد، امسال در این باره چه برنامه‌ای دارید و چطور به برترین‌ها دست می‌یابید؟

بنابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده از میان بیش از شش هزار کانون مسجدی، بر اساس اطلاعات دریافتی از طریق سامانه بچه‌های مسجد ۶۰۰ کانون در مرحله اول انتخاب می‌شوند، از این تعداد بر اساس اعمال شاخص‌های تکمیلی و نیز شناخت میدانی همکاران استانی، ۳۰۰ کانون فرهنگی هنری را برمی‌گزینیم؛ در مرحله پایانی و با تنگ‌تر شدن دامنه فیلترها و استفاده از داوران تخصصی، به ۱۵۰ کانون می‌رسیم و درنهایت از میان آن‌ها ۷۰ مدیر جوان و پیشرو انتخاب می‌شوند که برای‌شان برنامه ویژه‌ای در نظر داریم.

 

در اجرای طرح تابستانی «مسجد، کانون نشاط» چه تحولاتی را نسبت به طرح‌های پیشین اوغات فراغت اعمال کردید؟

یکی از نقاط تمایز این طرح، توجه ویژه به دختران در برنامه‌ها بود چراکه نباید فعالیت‌های دخترانه تحت تأثیر برنامه و طرح‌های پسرانه باشد؛ بلکه باید بر اساس الگوهای دخترانه تنظیم شود و از این بستر سهم و نقش‌آفرینی دختران در فضای فرهنگ و هنر کشور نیز افزایش می‌یابد. در این راستا در تابستان امسال شاهد راه‌اندازی نخستین کانون فرهنگی هنری ویژه دختران دهه هشتادی در تبریز بودیم. همچنین با تخصصی کردن فعالیت‌های فرهنگی و هنری متناسب با نیاز نوجوانان و جوانان انقلابی زمینه حضور و نقش‌آفرینی مومنانه، پایدار و متعهدانه در عرصه فرهنگ و هنر کشور فراهم شده است.

 

در اجرای طرح اوقات فراغتی «مسجد، کانون نشاط» چقدر از ظرفیت‌های آموزش و پرورش که دانش‌آموزان را تحت پوشش دارد، بهره گرفتید؟

با توجه به ضرورت تعامل تنگاتنگ متولیان فرهنگی  مساجد و مسئولین مدارس همجوار، تعامل جدی و مناسبی بین ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور  و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش برقرار و منجر به هم‌افزایی و اقدامات مشترکی به ویژه در تابستان اخیر شد؛ چنان که علاوه بر ایجاد شرایط بهره‌مندی طرفین از ظرفیت‌های زیرساختی و فرهنگی یکدیگر، در دو سامانه بچه‌های مسجد و نورینو برنامه‌ای ویژه‌ی مشارکت دانش‌آموزان در مساجد طراحی و از این طریق امکان ثبت برنامه‌های تابستانه کانون‌های مساجد در هر دوی آن‌ها فراهم شد.

منبع: شبستان