پروژه نمايشي «تن تن و سندباد» با هنرمندي بچه هاي مسجد آغاز مي شود

پروژه نمایشی «تن تن و سندباد» با هنرمندی بچه های مسجد آغاز می شود

تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲
حجت الاسلام والمسلمين کمال الدين خداداده در ديدار با نويسنده کتاب «تن تن و سندباد» به يادداشت رهبر معظم انقلاب اسلامي بر اين کتاب اشاره کرد و بر توليد يک اثر فاخر نمايشي برگرفته از اين کتاب ارزشمند تاکيد نمود.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، استاد «محمد میرکیانی» نویسنده سرشناس حوزه کودک و نوجوان با حضور در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با حجت الاسلام والمسلمین کمال الدین خداداده، رئیس این ستاد دیدار و گفتگو کرد.

حجت الاسلام خداداده بر اهمیت حضور نوجوانان و جوانان در مساجد تاکید کرد و گفت: یکی از برنامه های مهم کانون های فرهنگی مساجد برقراری دورهمی نوجوانان با انجام عملیات فرهنگی و هنری در مساجد است و در این راستا می توان از کتاب و کتابخوانی، داستان، رمان، تئاتر و سرود استفاده کرد.

وی به برگزاری دوره های آموزشی مدرسه تئاتر شبستان در 8 استان مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: با این اقدام و مشارکت پرشور کانون های فرهنگی هنری سراسر کشور، تنور تئاتر در مساجد بیش از پیش داغ شده است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با تاکید بر اینکه هنر تئاتر در مساجد به عنوان فعالیت تربیتی و انسان ساز انجام می شود، افزود: در طول سالیان گذشته دشمنان با جریان سازی رسانه ای، مساجد را مورد هجمه قرار داده اند و نسبت به ترور هویتی مسجد اقدامات متنوعی داشته اند.

وی به نقش پررنگ نویسندگان در حوزه کتاب، نمایشنامه و فیلم نامه اشاره کرد و ادامه داد: همه ما وظیفه داریم برای تغییر این روایت ساختگی دشمن در اذهان جامعه فعالیت کنیم. باید برای احیای شخصیت انسان ساز مسجد قدم برداریم و نوشتن حقایق مسجد به عنوان پایگاه امن الهی یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید صورت پذیرد.

حجت الاسلام خداداده به یادداشت رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «تن تن و سندباد» نوشته محمد میرکیانی اشاره کرد و گفت: با توجه به دغدغه معظم له پیرامون تهاجم فرهنگی غرب، برای تولید یک اثر فاخر نمایشی برگرفته از این کتاب ارزشمند آمادگی کامل داریم.

 

هنر تئاتر، هنر تربیتی است

در این دیدار «محمد میرکیانی» هنر تئاتر را مقدس و انسان ساز برشمرد و گفت: با ورود بچه ها به عرصه تئاتر، ارتباطات اجتماعی، دایره واژگانی و استعدادهای پنهانی آنها نیز ظهور و بروز پیدا می کند.

این نویسنده افزود: در تئاتر، به علت زنده بودن آن، تربیت نهفته است و کسانی که وارد این عرصه می شوند آینده سینما و تلویزیون کشور را می سازند.

 

استفاده از ظرفیت هنرمندان مسجدی در تولید اثر نمایشی «تن تن و سندباد»

در ادامه حسین عالم بخش مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار داشت: انتشار فراخوان بهره مندی از هنرمندان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران به عنوان اولین گام برای آغاز این پروژه در هفته جاری صورت خواهد گرفت.

شایان ذکر است تبدیل کتاب «تن تن و سندباد» به نمایش نامه و کارگردانی این پروژه نمایشی توسط حسین عالم بخش انجام می شود. این پروژه نمایشی با مشارکت ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد و منطقه 15 آموزش و پرورش تهران انجام می شود.

یادداشت رهبر انقلاب بر کتاب داستانی «تَن تَن و سندباد»

گفتنی است در این دیدار بر تولید یک اثر نمایشی فاخر برگرفته از کتاب «تن تن و سندباد» نوشته محمد میرکیانی تاکید شد. این کتاب مورد تفقد رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی قرار گرفت و معظم له در این یادداشت که در آبان ماه ۱۳۷۳ به نگارش درآمده مرقوم داشته‌اند:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

«من هم همین قصّه را همیشه تعریف می‌کردم! حیف که خیلی‌ها آن را باور نداشتند. حالا خوب شد، شاهد از غیب رسید! راوی این حکایت که خود همه چیز را به چشم خود دیده، حکایت تن تن و سندباد را چاپ کرده است. حالا دیگر کار من آسان شد! همین بس است که نسخه‌ی این کتاب را به همه‌ی بچه‌ها بدهم ...»

 

بنا بر این گزارش کتاب «تن‌تن و سندباد» اثری خیالی و استعاری از تقابل دو شخصیت تن‌تن و سندباد به نمایندگی از دو فرهنگ غرب و شرق است. در حقیقت میرکیانی تلاش کرده است حقیقتی تاریخی را در قالب یک داستان خیالی برای نوجوانان بازگو کند. داستان تهاجم تکراری غرب بر سرزمین‌های شرقی و استعماری که بر کشورهای آسیایی و آفریقایی گذشته است، این‌بار در شکلی جدید و با هدف سیطره بر فرهنگ و اندیشه در تن‌تن و سندباد روایت می‌شود.

این گزارش اضافه می کند: کتاب تن‌تن و سندباد را می‌توان یک کتاب استراتژیک در حوزه‌ی ادبیات نوجوان به‌شمار آورد. این کتاب که در سال ۱۳۷۰ نگارش شده است، با نگاهی دقیق و نافذ مسئله‌ی نوظهور زمان خود را به عنوان موضوع و هسته‌ی اصلی داستان برگزیده است. هدف نویسنده از خلق چنین داستانی، پرداخت استعاری و غیرمستقیم به مسئله‌ی «تهاجم فرهنگی» غرب به شرق است.