جانشين پروري رمز موفقيت کانون‌هاي مساجد است/توسعه زيرساخت ها براي کانون هاي مساجد

جانشین پروری رمز موفقیت کانون‌های مساجد است/توسعه زیرساخت ها برای کانون های مساجد

تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۲
رئيس ستاد هماهنگي کانون هاي فرهنگي و هنري مساجد کشور با اشاره به رويکرد و ماموريت جديد در جذب و سازماندهي اعضا، گفت: جانشين پروري رمز موفقيت و شاخص برتري يک کانون فرهنگي و هنري در مسجد محسوب مي شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده»  پیش از ظهر امروز ( ۲۰ مهرماه)  در نشست خبری با اصحاب رسانه مستقر در استان اصفهان به برنامه ها، فعالیت ها و چشم انداز ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد و اظهارداشت: کارکرد مسجد از صدر اسلام تاکنون و بر اساس سنت نبوی مشخص شده اما در مقطعی از زمان مغفول مانده و یا برخی از آن ها مورد بی مهری و فراموشی قرار گرفته است.

حجت الاسلام خداداده بر احیا این کارکردها و آشتی با مسجد تاکید کرد و افزود: فعالیت برخی از کانون ها به دلیل شرایط کاری، وضعیت اعضا و رشد سنی مدیران و تیم اجرایی این مراکز تحت تاثیر قرار گرفته اما با جذب عضو جدید امکان فعال سازی آن ها وجود دارد.

وی معضل این تعطیلی مقطعی را ناشی از عدم تیم سازی و نیرو پروری عنوان کرد و اذعان داشت: جانشین پروری رمز موفقیت و شاخص برتری یک کانون فرهنگی و هنری در مسجد محسوب می شود.
به گفته حجت الاسلام خداداده، مدیر مسئول و سایر اعضای تیم اجرایی کانون باید برای جلوگیری از تعطیلی و رکود فعالیت ها در گذر زمان، بایستی تیم سازی و یک نوجوان را در کنار خود پرورش دهند تا با افزایش سن آنان و یا عدم امکان تعامل، خللی در روند فعالیت کانون ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه جذب عضو کودک و نوجوان در دوره جدید مدیریت ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد مورد توجه قرار گرفته و به مدیران مسئول این سیاست اعلام خواهد شد، تصریح کرد: این اقدام به نیرو پروری و جلوگیری از رکود در آینده فعالیت کانون کمک خواهد کرد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با بیان اینکه طرح مسجد، نشاط و کانون تابستان امسال در کانون های فرهنگی و هنری اجرا شد، گفت: کانون ها بر اساس این طرح فعالیت های فرهنگی، هنری و فراغتی خود را در سامانه ثبت کردند که رویکرد کار تمرکز بر جذب نوجوانان و کودکان بود.

وی شمار کانون های شرکت کننده در این طرح را بیش از ۶ هزار باب مرکز اعلام کرد و یادآورشد: فعالیت های این مراکز تحلیل و بررسی خواهد شد و کانون های برتر مورد حمایت قرار می گیرند.


قدرت برتر مساجد نسبت به دیگر مراکز فرهنگی

حجت الاسلام خداداده در پاسخ به اینکه مراکز فرهنگی شهرها مثل فرهنگسراها رقیب یا در مقابل با کانون های فرهنگی و هنری مساجد هستند، تصریح کرد: این موسسات و نهادهای فرهنگی به لحاظ تعدد مساجد و کانون های فرهنگی و هنری و هزینه هایی که در این کانون ها انجام می شود، رقیب مهم و جدی نیستند.

وی ادامه داد: ۹۰ هزار مسجد در کشور وجود دارد که در بیش از ۲۶ هزار باب آن کانون فرهنگی و هنری تاسیس شده و مردم هزینه های زیادی را در حوزه مسجد و فرهنگ و هنر مساجد انجام می دهند که از نظر تعداد مسجد و پشتوانه مالی، فرهنگسراها و مراکز فرهنگی و هنری چنین قدرتی ندارند.

 رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور معتقد است، چنین پشتوانه مردمی و شبکه به هو پیوسته و متنوع در سایر حوزه های فرهنگی مثل مسجد و کانون های فرهنگی و هنری نداریم.

وی خاطرنشان کرد: ارائه برنامه های جذاب و درک زبان نسل جدید می تواند جذابیت خوبی را برای عضویت افراد فراهم و نگرانی نسبت به رقبا نخواهیم داشت.


اقبال عمومی برای عضویت در کانون های فرهنگی هنری

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اقبال عمومی در خصوص عضویت افراد به کانون های مساجد اشاره کرد و اذعان داشت: تنوع فعالیت ها و نوع برخورد با کودک و نوجوان باعث شده بعضی از کانون ها در جذب افراد موفق عمل کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون نفر در سامانه بچه های مسجد به عنوان عضو این مراکز فرهنگی و هنری ثبت نام کرده اند، یادآورشد: این سامانه یک سیستم داخلی بوده و هیچ گاه فراخوان عمومی برای عضویت در آن داده نشده و آمار موجود ناشی از عضوهای مراکز هستند.

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه شبه افکنی و مقابله با ترویج باورهای دینی در دنیا وجود دارد، گفت: این معضل ازگذشته وجود داشته و امروزه با توجه به جنگ ترکیبی گسترش بیشتری پیدا کرده و تنها مربوط به کشور ما نیست اما باید همچون سعی و تلاش دشمنان، ما هم در تبلیغ دین و توسعه ارزش های ناب کار کنیم.

وی از مدیران و ائمه جماعات مساجد خواست تا نسبت به توطئه دشمن شناخت پیدا کرده و خوراک فرهنگی ارائه بدهند تا بتوانیم نسل جدید را در برابر انحرافات حفظ کنیم.

این مقام عالی در ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد با اشاره به اینکه عضویت در کانون های فرهنگی و هنری در شریاط خاص کشور افزایشی بوده، خاطرنشان کرد: فطرت پاک و شناخت واقعیت ها باعث شده دشمن در مسیر برنامه خود ناکام بماند.

زیرساخت ها در مسجد محوری باید تغییر کند

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی به دنبال جذب نسل جدید به مسجد هستیم، گفت: باید معماری مسجد، نوع رفتار و مدل تعاملی مدیران و متولیان مسجد با این نسل نیز اصلاح شود و تغییر ساختار ظاهری بدهد.

حجت الاسلام خداداده ادامه داد: تغییر فکری و ایجاد تحول نگرشی در این حوزه موثر است تا نمازگزاران و متولیان مساجد به درک درسیت از جذب و ایجاد انگیزه برای حضور عموم مردم به ویژه کودکان و نوجوانان فراهم سازند.

وی اضافه کرد: تیم سازی، آموزش و توانمندسازی مدیران مسئول کانون های مساجد برای ارائه خدمت در راستای سند تحولی این مراکز نیز در دستور کار قرار گرفته و این موضوع کیفیت کار را افزایش می دهد.


توسعه زیرساخت ها برای کانون های مساجد

رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور به دغدغه های مالی و نیاز به حمایت کانون های مساجد اشاره کرد و افزود: امکان پیش بینی سرانه مشخص برای کانون ها وجود ندارد اما متناسب با طرح و فعالیت ها از این مراکز حمایت می شود.

وی یادآورشد: سرانه کانون های فرهنگی و هنری جدید واریز شده ولی به دنبال توسعه زیرساخت ها برای این مراکز مثل راه اندازی اردوگاه ها، مراکز اقامتی، برگزاری دوره های آموزشی و امکانات تجهیزاتی هستیم.

فعالیت بیش از ۱۳ هزار کانون روستایی در کشور

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور در بخشی از سخنان خود به نیازهای روستاها اشاره کرد و گفت: اقتصاد و رفاه روستاییان مورد توجه دولت ها قرار گرفته ولی نباید فرهنگ و نیازهای این حوزه مغفول بماند.

وی ادامه داد: کم توجهی به این حوزه آسیب هایی دارد که صدمه به تمدن و فرهنگ و میرثا فرهنگی از جمله آن می باشد و اگر روستاها خالی از سکنه بشوند آنگاه بسیاری از ساخته های فرهنگی دچار مشکل خواهد شد.

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه بیش از ۱۳ هزار کانون فرهنگی و هنری در روستاها تاسیس شده، اظهارکرد: این مراکز جز موسسات مهم فرهنگی و هنری فعال کشور هستند که بعضی از آن ها در جشنواره های روستا و عشایر رتبه های خوبی کسب کرده اند.