نيروي متخصص مهمترين نياز مساجد است/لزوم بازآفريني در مديريت مساجد

نیروی متخصص مهمترین نیاز مساجد است/لزوم بازآفرینی در مدیریت مساجد

تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۲
رئيس ستاد هماهنگي کانون هاي فرهنگي و هنري مساجد کشور گفت: حضور و فعاليت نيروي متخصص در حوزه مديريتي و کارگزاري، فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي مهمترين نياز مساجد امروز کشور است.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور،  حجت الاسلام و المسلمین «کمال الدین خداداده» در آئین اختتاميه طرح ملي «مسجد کانون نشاط» که به میزبانی استان اصفهان برگزار شد، اظهارداشت: اداره امور مسجد مثل دیگر حوزه ها نیازمند آموزش و تخصص است تا اینکه فرد متولی در هر عرصه بر اساس توانمندی علمی و مهارتی فعالیت کند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه متولیان مساجد باید با دانش تخصصی فعالیت کنند، تصریح کرد: حضور و فعالیت نیروی متخصص در حوزه مدیریتی و کارگزاری، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مهمترین نیاز مساجد امروز کشور است.

وی ادامه داد: مسئولیتی که فرد در حوزه تربیتی مسجد بر دوش دارد باید آموزش ها و تخصص لازم را بدست آورده باشد تا بتواند بر اساس آن موفق عمل کند.

حجت الاسلام خداداده با بیان اینکه در حوزه مساجد قصه پر غصه ای را داریم، افزود: این نگرانی و مشکلات  در همه حوزه های عمرانی، مدیریتی، فرهنگی و زیرساختی وجود دارد و باید هیات امنا و تمامی متولیان حوزه های مختلف مسجد تخصص خود را ارتقا دهند.

وی اضافه کرد: ساخت و ساز مسجد و فعالیت های عمرانی نیز باید متناسب با طراز اسلامی و حضور نسل جدید باشد و نباید نیازها را در توسعه زیرساخت ها نادیده بگیریم.

لزوم بازآفرینی در مدیریت مساجد

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به تغییرات صورت گرفته در جامعه و ضرورت جذب نسل جدید به این مراکز دینی، گفت: بازآفرینی باید در اداره همه امور مساجد رقم بخورد و متناسب با ماموریت تربیتی این مراکز دینی پیش برویم.

وی ادامه داد: اقدامات باید بازآفرینی و به روز شود تا زمینه ساز جذب نسل جدید را فراهم سازد که در غیر این صورت موفق به فتح قله و پیروزی کامل نخواهیم بود.

حجت الاسلام خداداده یادآورشد: مسجد تنها مرکز عبادت نیست بلکه دایره و گستره خدمات آن فراگیر بوده و روایت 40 خانه در مجاورت مسجد، جنبه مسجد محوری منطقه و محله ها را نشان می دهد.

وی بر ضرورت کسب مهارت و دانش برای جذب نوجوان به مسجد تاکید کرد و اذعان داشت: ائمه جماعات، هیات امنا، خادم و نمازگزاران نیز در کنار تیم کانون باید زمینه ساز جذب باشند.

دعوت به دوری از تفرقه و نفاق در اصول تربیتی

به اعتقاد حجت الاسلام خداداده باید تلاش های مدیران و تیم اجرایی کانون فرهنگی و هنری مسجد و دیگر تشکل ها معطوف به دعوت به دین، ارتباط با حضرت حق، برداشتن حجاب های مانع درک واقعیت و دوری از تفرقه و نفاق بشود.

وی یادآورشد: در اصول تربیتی باید برادری، همدلی و محبت باید ایجاد شود و کانون های فرهنگی و هنری مساجد در درون مسجد و ماموریت های خود به این موضوعات بپردازند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به همدلی و همکاری تیم های اجرایی کانون های فرهنگی و هنری مساجد برای رسیدن به اهداف کلان اشاره کرد و گفت: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد ماموریت ایجاد بستر تعاملی بین دیگر بخش های اداری، هم افزایی، شبکه سازی و ایجاد گفتمان قالب را بر عهده دارد و نباید انتظار پشتیبانی از فعالیت ها را از این ساختار داشت.

وی ادامه داد: همکاری و هم افزایی بین کانون ها و ستاد استانی و کشوری می تواند در تامین نیازها و پیشرفت کار موثر باشد که خواستار همکاری کانون ها در این خصوص را داریم.

حجت الاسلام خداداده به کمبود اعتبارات و محدودیت های مالی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور اشاره کرد و گفت: در حد محدود امکان حمایت از فعالیت های مراکز را داریم و به دنبال هماهنگی و تعامل با دیگر دستگاه ها و توانمندسازی کانون ها داریم.