هويت آفريني، جريان سازي و شبکه سازي اولويت برنامه هاي جديد ستاد کانونهاي مساجد است

هویت آفرینی، جریان سازی و شبکه سازی اولویت برنامه های جدید ستاد کانونهای مساجد است

تاریخ انتشار : ۲ آبان ۱۴۰۲
محمديان با بيان اينکه هويت آفريني، جريان سازي و شبکه سازي در برنامه هاي جديد ستاد اولويت کاري دارد، ادامه داد: بر اساس هويت اصلي کانون ها جريان سازي و فعاليت شبکه سازي آن انجام خواهد شد و اين نهاد به جايگاه واقعي خود خواهد رسيد.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان اصفهان، «محمدتقی محمدیان» در آئین اختتامیه گردهمایی آموزشی توجیهی کارشناسان فرهنگی هنری و آموزش ستادهای استانی کانون‌های مساجد کشور به میزبانی استان اصفهان گفت: ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در سیر دهه های گذشته در انجام ماموریت های خود دچار آسیب هایی شده بود که در دوره مدیریت جدید این نهاد موضوع بررسی و سند تحولی آن پس از آسیب شناسی تدوین شد.

مشاور رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور  با بیان اینکه مسیر اصلی را اساسنامه کانون ها روشن می سازد، افزود: تصمیمات سلیقه ای مسئولان ارشد ستاد و کارشناسان به ماموریت اصلی کانون مساجد آسیب می زند که نباید وظایف اصلی فراموش شود.

وی با بیان اینکه هویت آفرینی، جریان سازی و شبکه سازی در برنامه های جدید ستاد اولویت کاری دارد، ادامه داد: بر اساس هویت اصلی کانون ها جریان سازی و فعالیت شبکه سازی آن انجام خواهد شد و این نهاد به جایگاه واقعی خود خواهد رسید.

محمدیان با اشاره به اینکه کانون های مساجد در برهه ای از زمان جریان ساز بودند، تصریح کرد: توجه به ماموریت اصلی این مراکز و تربیت و رشد اعضا باعث شده بود تا بچه های مسجد در حوزه های فرهنگی نقش اساسی داشته باشند اما دوری از ماموریت های اصلی و بی توجهی به آن رنگ و بوی این مراکز را کم کرد.

وی اضافه کرد: برای تقویت جریان سازی فرهنگی نیاز به فعالیت های آموزشی و توانمندسازی داریم که در این دوره به این اصل توجه شده و تنها متوجه اعضا کانون نخواهد بود بلکه ارکان اجرایی یک مرکز و ستادهای استانی نیز از آن بهره مند می شوند.

لزوم نقش آفرینی کارشناسان استانی در توسعه فعالیت های کانون ها

رئیس دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه ستادهای استانی نقش مهمی در پیشرفت کار و ماموریت ها دارند، گفت: حضور میدانی کارشناسان و راهبری موضوعات و رفع نیازها، همگرایی و هم افزایی بین کارکنان ستاد، تدوین برنامه های بومی و محلی و هدایت طرح های ابلاغی ستاد مرکزی از مهمترین وظایف ستادهای استانی کانون های مساجد است.

وی ادامه داد: ستادهای استانی کانون های مساجد باید متناسب با نیاز و شرایط هر منطقه طرح پیشنهاد بدهند و منتظر ابلاغ طرح از تهران نباشند که این موضوع به خلاقیت و شناخت نیازها منجر خواهد شد.

مدیرکل هماهنگی امور ستادی، روابط عمومی و امور بین الملل هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور یادآورشد: کارشناسان و مسئولان ستادهای هماهنگی کانون های مساجد باید رفع مانع و هم افزایی برای این مراکز در شهرها و روستاهای تحت پوشش خود انجام دهند تا مدیر و تیم اجرایی کانون بتواند به راحتی فعالیت کند.

با اشاره به اهمیت خدمت گزاری به مسجد، گفت: خدمت گزاری به مسجد و آبادگری آن عمل صالح بزرگ است که ممکن است خداوند پیش روی انسان قرار دهد، یکی از بزرگ ترین اتفاق هایی که یک انسان مومن می تواند او را در مسیر سلوک الی الله قرار بدهد، همین خدمت به مسجد است.

مشاور رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: آنچه در کلید واژه های قرآنی ناظر بر خدمت به مسجد استفاده می شود، تعبیر نورانی «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ» است، که بحث آبادگری و عمران مسجد است و با انما هم تاکید ویژه نسبت آن را می رساند. عمران مسجد هم شامل عمران ظاهری و کالبدی مسجد است و هم عمران باطنی و روح مسجد است.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر اینکه «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ» یعنی روی آبادگران تاکید دارد یعنی همان حسن فاعلی و کسی می تواند به آبادگری مسجد مباشرت کند که ابتدا مسجد جامع وجود خویش را آباد کرده باشد، اول ایمان بخدا آورده باشد، به آخرت باور داشته باشد و اهل اقامه نماز باشد. اگر خود ما نتوانیم حلاوت نماز را بچشیم نمیتوانیم شیرینی نماز را به دیگران و نسل جدید منتقل کنیم. در مقام خدمت به مسجد قرار گرفتن لازمه آن طی کردن مسیری است که مبدا آن از خود ما شروع می شود و کسی که اسیر هوای نفس خودش است نمی تواند خدمتگزار مسجد باشد.

محمدیان یادآورشد خدمتگزاران به مساجد یک ماموریت و عملیات بسیار عظیم در گام دوم انقلاب اسلامی عهده دار هستند و آن خدمت گزاری به مسجد و اهل مسجد است و باید قدردان آن باشیم. به همین جهت مداخله شیطان در اعمال صالح بزرگ بیشتر از همه است و کسانی که در صحن مساجد خدمت می کند با اختلاف، خودبزرگ بینی، شهرت طلبی و هریک را به نوعی شیطان ممکن است زمین گیر کند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه مسجد کجاست؟ تعریف آن سه رکن دارد و رکن اول اینکه مسجد خانه خداست، بیت الله است یعنی همه کارکردهای توحیدی، عبادی، نیایشی را از دل مسجد می شود احصا کرد و نسبت به آن برنامه ریزی کرد. رکن دوم آن این است که مسجد پناهگاه مردم است یعنی همه کارکرد های اجتماعی، معاضدتی و امدادی را می توان از دل آن احصا کرد و نسبت به آن برنامه ریزی داشت. رکن سوم اینکه مسجد پایگاه ولایت است یعنی همه کارکردهای سیاسی، بصیرتی، مطالبه گری، عدالت طلبی نسخه اصلی آنها را میتوان از دل آن احصا کرد و نسبت به آن برنامه ریزی نمود؛ این سه رکن تعریفی جایگاه مسجد را برای ما روشن می کند، یعنی دقیقا همان چیزی که ما الان برای انسجام و توسعه اجتماعی،  رشد فرهنگ و تمدن شیعی به آن نیازمندیم.