لزوم تجهيز کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد در سطح روستاها

لزوم تجهیز کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سطح روستاها

تاریخ انتشار : ۹ آبان ۱۴۰۲
حجت الاسلام محقي بر لزوم تجهيز کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد در سطح روستاها تأکيد کرد و گفت: حدود ۶۰ درصد کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد خراسان جنوبي در روستاها فعاليت مي‌کنند که بخش عمده‌اي از عمليات‌هاي فرهنگي روستايي ما در مساجد را پوشش مي‌دهند.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از خراسان جنوبی، حجت الاسلام علی محقی در دیدار با مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد یکی از بزرگترین شبکه‌های تعاملی و مردمی گسترده و کم‌هزینه در سطح استان است.

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۷۱۰ کانون در سطح استان، اظهار کرد: حدود ۶۰ درصد این کانون‌های فرهنگی و هنری در روستاها فعالیت می‌کنند که بخش عمده‌ای از عملیات‌های فرهنگی روستایی ما در مساجد را پوشش می‌دهند.

وی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد روستایی استان در سال‌های گذشته و همچنین امسال در رویداد فهما، مسابقات قرآنی مدهامتان و رویداد ملی مسجد کانون نشاط حائز رتبه‌های بسیار خوبی در سطح ملی شد و خراسان جنوبی در سال جاری رتبه نخست مسابقات مدهامتان را در سطح کشور کسب کرد.

حجت الاسلام محقی با اشاره به رتبه کانون‌های مساجد خراسان جنوبی در رویداد فهما، تصریح کرد: در همین راستا 15 کانون استان شایسته تقدیر ویژه و شایسته تقدیر در کشور شدند.

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی به اختصاص ۳ رتبه برتر کشوری در طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» به کانون های فرهنگی هنری خراسان جنوبی خبر داد و افزود: کانون فرهنگی هنری عاشورا، خاتم الانبیا (ص)، باقرالعلوم بیرجند در طرح ملی مسجد، کانون نشاط به ترتیب حائز رتبه های «اول، سوم و چهارم» کشوری شدند.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در برخی از استان‌ها با دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، گفت: در همین راستا اعتباراتی برای تجهیز کانون‌های روستایی تأمین کردند و این مهم تحرک و پویایی بیشتری را به این کانون‌های فرهنگی و هنری داده است.

حجت الاسلام محقی بیان کرد: ۱۳ نهاد در حوزه مساجد فعالیت می‌کنند اما تنها نهاد مسجدی، کانون‌های فرهنگی و هنری هستند که متولی حوزه فرهنگ مساجد شدند و بچه‌های مسجدی صادقانه و بدون دغدغه‌های اداری فعالیت دارند اما آنچه که امروز با آن مواجه هستیم مشکل اعتبارات با توجه گستره فعالیتی کانون‌های مساجد است.

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه کانون‌های روستایی می‌توانند نقطه قوت مجموعه دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری و دولت باشند، افزود: امروز ۵۶ هزار نفر ارکان، رابطین فرهنگی، امامان جماعت و مدیران کانون‌های مساجد استان هستند و در مباحث مختلف ملی و مذهبی می‌تواند ظرفیت قابل قبولی برای استانداری و نهادهای فرهنگی باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های کارآفرینی در کانون‌های مساجد استان، گفت: قرارگاه اشتغال با عضویت ۱۶ مسجد در نقاط مختلف شهر بیرجند تشکیل شده است و ۵۰ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند.

حجت الاسلام محقی خواستار همکاری و حمایت مالی دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی برای تجهیز کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در سطح روستاها شد.

اعلام آمادگی دهیاری‌ها برای مشارکت با کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد

حسین هاشمی مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی هم در این دیدار با اشاره به طرح توانمندسازی و کارآفرینی بر پایه مردم موسوم به تکام، گفت: بخشی از این طرح به مباحث فرهنگی می‌پردازد و به تازگی این طرح را در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تصویب شده و دستگاه‌های اجرایی تکالیفی دارند که پیگیر هستیم این طرح را اجرا کنیم.

وی بر پیگیری مستمر برای رفع کمبودها و رسیدن به اهداف تأکید کرد و افزود: متاسفانه دهیاری‌های استان خراسان جنوبی در درآمدزایی ضعیف هستند و خیلی پویا نیستند که از طریق ظرفیت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد می‌تواند فرهنگ کار و درآمدزایی و مهاجرت معکوس و تثبیت جمعیت را فرهنگ‌سازی کرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اختصاص بودجه از مرکز به دهیاری‌ها بر اساس جمعیت روستا، ادامه داد: لیست کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد روستایی را در اختیار ما قرار دهید تا اگر فرصت پیش بیاید از ظرفیت آنها در حوزه روستایی، شوراها، دهیاری و استخدامی استفاده کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه در ارائه تسهیلات برای اشتغال و توانمندسازی روستاییان می‌توانیم کانون‌های فعال در این زمینه را در اولویت قرار دهیم، گفت: دهیاری‌ها هم آمادگی دارند در این سبد کار فرهنگی کانون‌های مساجد مشارکت داشته باشند.