سياست هاي چندگانه از آسيب هاي مساجد است

سیاست های چندگانه از آسیب های مساجد است

تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۲
حجت الاسلام مطهري مقدم يکي از آسيب هاي مساجد را اعمال سياست هاي چندگانه اعلام کرد.

حجت الاسلام امین مطهری مقدم مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی در گفتگو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از خراسان جنوبی اعمال سیاست های چندگانه را از آسیب های مساجد برشمرد و گفت: باید سیاست های اعمالی و خط مشی یکی باشد.

وی با بیان اینکه کارکرد مساجد باید احیا شود، افزود: هویت مساجد با کارکردها احیا می شود و باید کارگزاران تربیت شده در زمینه احیا این مهم ورود کنند.

حجت الاسلام مطهری مقدم با اشاره به این مهم که در زمینه مساجد اتفاقات خوبی در کشور شروع شده است، گفت: هر نهاد و ارگان باید بر اساس وظایف محول شده ورود کند.

وی از تدوین ستاد هماهنگی و پشتیبانی از مساجد خبر داد و افزود: این مهم از سال ۸۳ تا ۸۶ با محوریت اداره ارشاد انجام می شد که تعطیل و بودجه ای به آن اختصاص نیافت و در حال حاضر به دنبال احیای آن با محوریت نماینده ولی فقیه هستیم.

به گفته وی با احیای این مهم باید نهادهای متولی دعوت و نسبت به ساز وکار و وظایف پیش رو توجیه شده و مأموریت و اقدامات حوزه مساجد در دستورکار قرار گیرد.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی ضمن تشکر از ستاد کانون های مساجد و پایگاههای مقاومت بسیج برای ورود و انجام اقدامات مثبت در امور مساجد، گفت: متأسفانه هنوز برخی ارگانهای مرتبط، نگاه مسجدی ندارند.

وی گریزی به امام محوری در مساجد زد و افزود: برای اجرای این مهم در مساجد، نیاز به تربیت و گذراندن چندین واحد درسی مبنی بر کسب مهارت مدیریت مساجد در حوز علمیه است که متأسفانه این مهم محقق نشده و این ضعف است.

وی با بیان اینکه در حوزه مساجد گفتمان مساجد مغفول مانده است، به چهار مؤلفه امامت، هدایت، عدالت و جماعت در مساجد اشاره کرد و گفت: امامت مسجد باید بتواند جماعت را مدیریت کرده و بر اساس موازین اسلامی که هویت مسجد است، کارها را  جلو ببرد.

به گفته وی کارکرد فرهنگی و اجتماعی را ستاد کانون های مساجد انجام می دهند و کارکرد عبادی، نیایشی هم بر مبنای اقامه نماز است و در مجموع باید کارکردهای مساجد احیا شود.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی تأکید کرد: دراستان می توان با طرح موضوع و هماهنگی با ارگانها برای احیای کارکردها و استفاده از ظرفیت های مساجد از پتانسیل استانی بهره برد.

حجت الاسلام مطهری مقدم با اشاره به حضور استاندار در برخی مساجد و اختصاص مبالغی به این مساجد گفت: همت بین مسئولان استانی وجود دارد می توان ازاین ظرفیت و پتانسیل برای مساجد استفاده و بخشی از زخم مساجد را التیام بخشید.

وی حفظ قداست و هویت مساجد، دورنگهداشتن مساجد از نزاع، مشکلات، ساماندهی کارگزاران را از وظایف مرکز امور رسیدگی به مساجد اعلام کرد و گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد مرکز حل اختلاف نبوده و به دنبال پیشگیری از مشکلات احتمالی در مساجد است.