از کار فرهنگي با بودجه صفر تا گلايه از عدم تحقق وعده مسئولان به بچه‌هاي مسجدي

از کار فرهنگی با بودجه صفر تا گلایه از عدم تحقق وعده مسئولان به بچه‌های مسجدی

تاریخ انتشار : ۴ آذر ۱۴۰۲
فعالان کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد خراسان جنوبي در نشست با استاندار خواستار تخصيص اعتبار، تجهيز کانون‌ها، عدالت فرهنگي و ارتباط بيشتر با مديران فرهنگي شدند.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از خراسان جنوبی، جمعی از فعالان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان پنج‌شنبه (۲ آذر) با استاندار خراسان جنوبی دیدار و گفتگو کردند.

گوش به فرمان رهبری هستیم

علی راستی،‌ مدیر کانون فرهنگی هنری فاطمیون مسجد فاطمیه نیمبلوک شهرستان قاین در این نشست صمیمی با استاندار اظهار داشت: بچه‌های مسجد امروز به عنوان سربازان ولایت کار می‌کنند و همیشه گوشمان به فرمایشات مقام معظم رهبری است تا هر آنچه دستور بدهند اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های سرود کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به بهترین نحو فعالیت و اجرای برنامه دارند، افزود: فعالیت‌های عظیمی در حوزه اقتصادی انجام دادیم که حکاکی و طراحی آیات قرآنی و احادیث بر تخم شترمرغ، سفال و نمدبافی یکی از این فعالیت‌های نمونه است.

 

راستی که دکتری مدیریت رفتار سازمانی دارد از برگزاری مسابقات علمی در کانون‌های مساجد گفت و ادامه داد: مشکلات مردم به ویژه جوانان را پیگیری و برای حل آن تلاش می‌کنیم در همین راستا اجتماع جوانان در مسجد افزایش یافته است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری فاطمیون به توزیع بسته‌های معیشتی و کمک تحصیلی به همت بچه‌های مسجدی در بین نیازمندان اشاره کرد و گفت: سالیانه حداقل ۵۰ فرزند یتیم و بدسرپرست را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

کانون‌های مساجد پیشقدم در امور جهادی

به گفته وی، در حوزه سیاسی و حمایت از نظام اسلامی از جمله انتخابات، راهپیمایی‌ها  و ... تمام تلاش کانون‌های مساجد این است که پای کار بیایند و تلاش می‌کنیم که با مصورسازی وقایع تاریخی را برای قشر جوان بازگو کنیم در همین راستا هر سال واقعه غدیر را بازسازی می‌کنیم.

راستی ضمن اشاره به فعالیت‌های مختلف در کانون فرهنگی و هنری شهرستان قاین بیان کرد: اما می‌طلبد بچه‌های مسجد به عنوان بازوی توانمند فرهنگی با مدیران عالی استان در ارتباط باشند.

وی با اشاره به اینکه کانون‌های مساجد امروز مراکز مولد و کارآفرینی هستند که در فعالیت‌های جهادی بدون هیچ چشمداشتی پیشقدم می‌باشند، تأکید کرد: کانون‌ها می‌توانند دایره المعارف مدیریت اسلامی را طراحی کنند اما در حوزه فرهنگی و مساجد در مضیغه مالی هستیم.

 

اعتبارات اندک کانون‌ها

محمدحسین علی‌آبادی مدیر کانون شهید رجایی روستای علی‌آباد فنود سربیشه در این دیدار با اشاره به اینکه همایش تجلیل از علما و فرهنگیان منطقه فنود سربیشه در یکصدسال اخیر اردیبهشت  امسال برگزار شد، گفت: بچه‌های مسجد با حداقل‌ها، اقدامات فرهنگی انجام می‌دهند و در سطح کشور رتبه کسب می‌کنند.

وی خواستار حمایت مالی مسئولان از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شد و ادامه داد: اعتباراتی که برای کانون‌ها پیش‌بینی می‌شود در حد صفر است و اگر کار فرهنگی انجام شده بخاطر دغدغه‌مندی خود بچه‌های مسجدی بوده است.

لزوم تجهیز کانون‌های مساجد

مهدی حمتی مدیر کانون شهدای گوگچین از توابع بخش مرکزی بیرجند نیز با بیان اینکه افراد توانمند و جوان را باید جذب مسجد کنیم، اظهار داشت: در جوار مسجد کارگاه قالی‌بافی ایجاد کردیم که با همکاری بانوان این روستا سه تخته قالی شش متری برای ستاد بازسازی عتبات عالیات و یک تخته قالی برای کمک به موکب اربعین بافته و تحویل شده است.

وی با اشاره به اینکه سه مرحله جشنواره بازی‌های بومی محلی را برگزار کردیم و با تشکیل تیم توانسته‌ایم مسابقات ورزشی بین روستایی برگزار کنیم در ادامه خواستار تجهیز کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برای جذب هرچه بیشتر و بهتر جوانان شد.

 

گلایه از عدم توزیع عادلانه بودجه‌های فرهنگی

مرتضایی مدیر کانون فرهنگی و هنری حضرت زینب(س) که رتبه اول مناسبت‌های ملی و مذهبی را کسب کرده است در این نشست صمیمی با استاندار خراسان جنوبی گفت: حضرت امام راحل از مسجد به عنوان سنگر یاد کردند و ما نیز همگرایی و همکاری کانون و پایگاه بسیج  مسجد را در دستور کار قرار دادیم.

وی عنوان کرد: کانون فرهنگی و هنری و پایگاه بسیج دو بال برای تعالی مسجد هستند که باید با هم فعالیت و همکاری لازم را داشته باشند اما باید به کانون‌ها نیز همانند پایگاه‌های بسیج در سطح کشوری توجه شود.

مرتضایی گفت: اهمیت فرهنگ و کار فرهنگی از نگاه رهبر انقلاب همان هوایی است که تنفس می‌کنیم لذا دیدگاه مسئولان اجرایی و فرهنگی باید تغییر کند و اکنون از عدم توزیع عادلانه بودجه‌های فرهنگی گلایه‌مند هستیم.

مدیر کانون فرهنگی و هنری حضرت زینب(س) درخواست کرد بخشی از بودجه‌های فرهنگی استان و شهرستان به قرارگاه‌های ایده‌پردازی و عملیات فرهنگی کانون‌های مساجد تخصیص یابد.

 

وعده‌های مسئولان به کانون روستای آسفیچ محقق نشد

حجت الاسلام سید حمید موسوی اول، مدیر کانون فرهنگی هنری شهید حاج قاسم سلیمانی نیز ضمن بیان بخشی از اقدامات فرهنگی در مناسبت‌های مختلف از استاندار خراسان جنوبی برای بازدید از این کانون فرهنگی و هنری مسجد قبا در منطقه مهرشهر بیرجند دعوت کرد.

در پایان نیز فاطمه نظری مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد صاحب الزمان(عج) روستای آسفیچ شهرستان درمیان هم از بدقولی برخی مسئولان برای تجهیز کارگاه خیاطی این کانون گلایه‌ کرد و حمایت و تقویت کارگاه خیاطی این کانون در راستای کارآفرینی بانوان را مود تأکید قرار داد.