مسجد خاتم النبيين(ص) مهرشهر الگوي موفق در ايجاد محله اسلامي

مسجد خاتم النبیین(ص) مهرشهر الگوی موفق در ایجاد محله اسلامی

تاریخ انتشار : ۵ آذر ۱۴۰۲
مسجد و کانون خاتم النبيين(ص) مهرشهر با برگزاري کلاس ها و برنامه هاي فرهنگي متنوع و شاد در جذب نوجوانان موفق عمل کرده و پاتوق دهه نودي ها و الگوي موفق در ايجاد محله اسلامي در شهرستان بيرجند شده است.

روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی؛مسجد خاتم النبیین (ص) معروف به مسجد بلال مهرشهر از مساجد خیرساز (افخم السادات مرتضوی) و تازه تاسیس محله مهرشهر بیرجند است؛ مسجدی که در همین مدت کوتاه توانسته این محله را تبدیل به مامن امن و پاتوقی برای دهه نودی ها نماید و الگوی موفق یک محله اسلامی باشد.

مسجد تنها مکانی برای اقامه نماز نیست بلکه از قدیم الایام این مکان مقدس کارکردهای زیادی برایش تعریف شده است و کانون عبادت، تعلیم و تربیت، فعالیت های سیاسی، مرکز دادخواهی و قضاوت، پایگاه نظامی، محل تجمع مردم و وحدت اجتماعی بوده است.

آنطور که به نظر می آید در محله مهرشهر بیرجند اقشار زیادی به ویژه جوان ساکن شده اند و وجود یک مسجد با برنامه های شاد و جذاب می تواند زمینه رشد دینی و تربیت فرزندان را به خوبی مهیا کند تا این فرزندان آینده از آسیب های اجتماعی به دور باشند.

مسجد خاتم النبیین مهرشهر با برگزاری برنامه های فرهنگی، اوقات فراغت، برنامه های هنری، شاد، ورزشی و برپایی کارگاه های کوچک اشتغال توانسته به یکی از کانون های موفق در سطح کشور تبدیل شود. این کانون که به بهانه ها مختلف گام های محکم و موثری در راستای جذب نوجوانان و حتی کودکان برداشته و با برگزاری رشته های ورزشی در طبقه بالای مسجد و برنامه های فراغتی شاد و متنوع به پاتوقی برای دهه نودی های محله مهرشهر بیرجند تبدیل شده است.

درخشش کانون عاشورای بیرجند در طرح «مسجد؛ کانون نشاط»

مهدی اسدزاده، مدیر کانون فرهنگی هنری عاشورای مسجد خاتم النبیین (ص) بیرجند، در گفت وگو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از خراسان جنوبی اظهار کرد: کانون فرهنگی هنری عاشورا مسجد خاتم النبیین (ص) بیرجند با کسب عنوان شایسته تقدیر ویژه در رواق دانش و طرح «مسجد؛ کانون نشاط» با کسب رتبه اول در کشور درخشید.

وی افزود: با پایان یافتن چهارمین رویداد «فرهنگ و هنر بچه‌های مسجد» و پس از فرآیند ارزیابی و بررسی آثار و گزارش های ثبت شده کانون‌های مسجدی در سامانه بچه‌های مسجد، در سه سطح پالایش اولیه، ارزیابی استانی و ارزیابی ملی، اسامی ۱۲۰ کانون فرهنگی هنری شدند.

اسدزاده ادامه داد: این کانون ها در رواق‌های دوازده‌گانه ترنج، دانش، رسانه، سرود، فن آوری، فیلم، نمایش، قلم، کارآفرینی، کتاب، نور و همدلی به همراه ۱۵ کانون برتر طرح ملی «فهما» در خراسان جنوبی معرفی شدند.

وی با اشاره به درخشش این کانون در رواق دانش افزود: این کانون امسال در رویداد ملی بچه های مسجد در رواق دانش و در طرح «مسجد کانون نشاط» در برگزاری برنامه های اوقات فراغت اهتمام جدی داشته و این کلاس ها را با جذابیت ها و تنوع خاص در ۲۵ رشته برای نوجوان پرشور برگزار کرد.

اسدزاده با بیان اینکه در گذشته برنامه های اجرا شده کانون ها در سامانه بچه های مسجد بارگذاری و پس از ارزیابی برنامه ها، کانون برتر معرفی می شد، گفت: امسال این اقدام موردی و تخصصی تر مورد ارزیابی قرار گرفت.

مدیر کانون فرهنگی هنری عاشورا مسجد خاتم النبیین (ص) بیرجند تعداد اعضای کانون عاشورا را حدود ۵۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۸۵ نفر در سامانه ثبت نام نموده و روند عضویت و ثبت نام مابقی اعضای کانون ادامه دارد.

وی گفت: در طرح اوقات فراغت تابستان ۲۵ کلاس مختلف با شرکت هر کلاس ۱۵ تا ۳۵ نفر و حتی ۵۰ نفری از کودکان، نوجوانان و جوانان دایر شد.

مدیر کانون فرهنگی هنری عاشورا مسجد خاتم النبیین (ص) بیرجند از توزیع ۲۰ بسته لوازم التحریر بین دانش آموزان نیازمند خبر داد و گفت: کانون خدمت رضوی هم در مسجد فعال است و خادمیاران جهادی به صورت جهادی و خودجوش خانه سرایداری مسجد خاتم النبیین را دیوارچینی کردند.

به گفته وی؛ محله نوپای مهرشهر بیرجند بیشترین قشر جوان مرکز استان را به خود اختصاص داده لذا کودک و نوجوان زیادی در این محله در حال رشد و تربیت هستند که درصدد جذب آها به مسجد هستیم، همچنین تاکنون ۲۵ نفر از اعضای جوان کانون و مسجد به رشد و تعالی رسیده و استخدام مشاغل دولتی شدند.

اسدزاده گفت: کارگاه توبافی یا حوله بافی و کلاس خیاطی را برای اشتغال حدود ۵۰ نفر از بانوان راه اندازی کردیم که منجر به اشتغال خانگی شده است.

وی با اشاره به کتابخانه شهید حججی مسجد، گفت: ۶ قفسه کتاب در این کتابخانه داریم و دیگر ظرفیت گنجایش کتاب را ندارد و بیشتر افراد کتاب را برای خواندن به امانت می برند.

به گفته وی، باشگاه ورزشی مسجد خاتم النبیین (ص) در طبقه بالای مسجد هم برای آقایان و هم برای بانوان فعال است و سبب جذب نوجوانان به مسجد شده است.

همدلی ارکان مسجد برای تحقق محله اسلامی

حجت الاسلام جواد عابدینی، امام جماعت مسجد خاتم النبیین(ص) بیرجند هم در گفت و گو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد اظهارکرد: نماز به سه وعده در محل مسجد خاتم النبیین(ص) اقامه می‌شود که عمده برنامه ها هم محفل انس با قرآن برای عموم مردم در روزهای یکشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء است.

وی افزود: در این محفل قرآنی سعی شده علاوه بر تفسیر قرآن، موضوعات روز خانواده و جامعه و نکات آموزشی مطرح شود.

عابدینی از برگزاری برنامه هیئت مسجد هر چهارشنبه خبر داد و گفت: کانون فرهنگی هنری مسجد و پایگاه های بسیج خواهر و برادر در این مسجد به صورت کامل و جدی فعال هستند و کلاس های متنوع را برای نوجوانان برگزار می کنند.

به گفته وی؛ علاوه بر مباحث دینی، این مسجد در مباحث فرهنگی، کلاس های آموزشی و درسی، تغذیه اسلامی، طب سنتی و کلاس های متنوع برای یک محله اسلامی برداشته است که بی نظیر است.

وی با اشاره به حضور پرشور کودکان و نوجوانان به ویژه در ایام اوقات فراغت در محل مسجد خاتم النبیین(ع)، افزود: آمدن نوجوان و جوان به سمت مسجد ریشه در چند عامل دارد، گرم گرفتن امام جماعت با بچه های مسجد عامل مهم در جذب است و سعی شده امام جماعت خود را جدای از دیگران نداند، برگزاری کلاس ها و برنامه های اردویی در جذب نوجوان به مسجد موثر واقع شده است.

وی گفت: امسال کانون فرهنگی هنری مسجد خاتم النبیین(ص) در رودیداد ملی بچه های مسجد، رتبه برتر کشوری را در مسئله ایجاد نشاط کسب کرده است که این رتبه در خور شان این کانون بود چراکه برای ایجاد روحیه نشاط بین نوجوانان قدم های خوبی برداشته شد.

امام جماعت مسجد خاتم النبیین(ص) مهرشهر از هماهنگی بین ارکان مسجد خبر داد و افزود: هماهنگی بین ارکان مسجد لازمه یک مسجد طراز اسلامی است تا کارها به خوبی پیش روند، این مهم نیز سبب جذب نوجوانان به مسجد شده است.

حجت الاسلام عابدینی با اشاره به وجود این مسجد در حاشیه میدان و موقعیت آن، گفت: مشکلی که مسجد خاتم النبیین(ص) دارد این است که پیاده روی مسجد نیازمند بهسازی و موازییک کاری دارد و چون مسجد خیر ساز است و جنبه عمومی دارد، مسئولان باید در این خصوص کمک کنند تا از حوادث احتمالی جلوگیری شود.