ايجاد فرصت شغلي براي بانوان سرپرست خانوار

ایجاد فرصت شغلی برای بانوان سرپرست خانوار

تاریخ انتشار : ۶ آذر ۱۴۰۲
مسجد محمدرسول الله(ص) از نمونه‌هاي موفق همکاري و هم‌افزايي کانون فرهنگي هنري و بسيج در لبيک به مطالبه رهبري است؛ کانون فرهنگي هنري «خاتم‌الانبياء(ص)» با همکاري بسيج اين مسجد را برقرار کرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از خراسان جنوبی ، کانون فرهنگی هنری «خاتم الانبیاء(ص)» در جوار مسجد محمدرسول الله(ص) بیرجند از توابع استان خراسان جنوبی از سال  ۱۳۸۶ فعالیت خود را در شهر بیرجند آغاز کرده است. این کانون در سال ۱۴۰۰ به عنوان یکی از کانون های برتر کشوری معرفی و در طرح «مسجد، کانون نشاط» هم حائز رتبه سوم کشوری شد، موفقیت های مسجد در برنامه ها و طرح های مختلف به دلیل همکاری با ارکان مسجد از جمله بسیج است که موجب کسب این رتبه ها و دستاوردها شده است.

«محمدرسول باباییان»، در گفت و گو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به برنامه های  کانون فرهنگی هنری خاتم الانبیاء(ص) با مشارکت پایگاه های بسیج اظهار کرد: یکی از رویکردهای کانون جذب نوجوانان و جوانان به فعالیت های مسجد است، به همین منظور با تعامل میان هیات امنا و امام جماعت و بسیج برنامه های فرهنگی هنری متنوعی در مسجد با مشارکت بچه های مسجد برگزار می شود، که یکی از این برنامه ها، برنامه های اوقات فراغت بوده است.

مدیر کانون خاتم الانبیاء (ص) افزود: یکی از رویکردهای مسجد اهتمام به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به کانون های فرهنگی و هنری بوده است، به همین منظور تمام تلاش دست اندرکاران مسجد بویژه بسیج خواهران و برادران همکاری و تعامل با کانون در اجرای برنامه ها بوده است که این همکاری ها موجب موفقیت کانون در برنامه های مختلف و کسب رتبه های برتر شده است. به گونه ای که طرح اوقات فراغت «مسجد، کانون نشاط» در ۳۳ رشته دوره های آموزش قرآن کریم، نقاشی روی سفال، شمع سازی، عروسک سازی، سرمه دوزی، خیاطی، نجوم، فتوشاپ، برنامه نویسی، تدوین فیلم، دفاع شخصی با استقبال گسترده نوجوانان و جوانان روبرو و کانون در اجرای این  طرح به عنوان یکی از کانون های برتر معرفی شد.

وی به برگزاری حلقه های صالحین در مسجد اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست های بصیرتی سیاسی و جهاد تبیین در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری از جمله برنامه های کانون در راستای افزایش بینش و آگاهی سیاسی جوانان است، همچنین کانون با اجرای طرح«مسجد، مدرسه، منزل» با همکاری مدارس پیرامون مسجد برای دانش آموزان در مناسبت های مختلف برنامه های فرهنگی و مسابقات مختلف برگزار می کند و از دانش آموزانی که در فعالیت های مسجد مشارکت دارند، تقدیر به عمل می آورد.

بابائیان به اهتمام مسجد به انجام فعالیت های قرآنی اشاره کرد و افزود: برگزاری کلاس‌های روخوانی و روانخوانی، قصه گویی قرآنی و برگزاری کلاس های تجوید ویژه نوجوان و جوانان،برپایی محافل انس با قرآن کریم و کرسی های تلاوت قرآن با حضور قاریان بین المللی از جمله برنامه های قرآنی کانون است که در راستای تبدیل مساجد به پایگاه قرآن برگزار می شود.

احیای مهدوی و مشاوره طب سنتی

مدیر کانون خاتم الانبیاء (ص) بیرجند با اشاره به دیگر برنامه های کانون ابراز کرد: کانون در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی اقدام به برپایی مراسم های خیابانی می کند، به عنوان مثال در دهه ولایت و امامت و نیز هفته وحدت جشن های باشکوهی همراه با ایستگاه صلواتی و اجرای سرود توسط بچه های مسجد انجام شد. برگزاری احیای مهدوی، تدارک برنامه های تربیتی، اخلاقی و معرفتی، برگزاری مراسم شب های خاطره گویی و شب شعر، برپایی نمایشگاه آثار هنری، اجرای طرح سه شنبه های تکریم و تقدیر از خانواده های شهدا، اجرای محافل انس با نهج البلاغه، مشاوره طب سنتی، برگزاری یادواره شهدا با مشارکت بسیج بخش دیگری از برنامه های کانون بوده است.

نذر کتاب و کتابخوانی

وی ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را یکی دیگر از رویکردهای کانون معرفی کرد و گفت: طرح «نذر کتاب» به منظور اهدای کتاب های بدون استفاده به کتابخانه مسجد در مسجد محمد رسول الله(ص) اجرا شد و خوشبختانه نمازگزاران مسجد در اجرای طرح مشارکت و همکاری خوبی داشتند. علاوه بر این، «شبی با کتاب» از دیگر طرح های کانون فرهنگی هنری خاتم الانبیاء(ص) است که در قالب این طرح نوجوانان و جوانان فعال کانون از کتابخانه و فضای کانون برای مطالعه آزاد استفاده می کنند. اجرای مسابقات کتابخوانی همچون «خط عاشقی» و «خطبه غدیر» و «خطبه فدکیه» به مناسبت ایام فاطمیه از دیگر برنامه های کانون است. به مناسبت هفته کتاب نیز نمایشگاه کتاب در کانون با ۲۰ درصد تخفیف برپا شد.

توزیع نوشت افزار میان ۶۰ دانش آموز

مدیر کانون خاتم الانبیاء (ص) بیرجند کمک رسانی و دستگیری از نیازمندان را یکی دیگر از برنامه های کانون برشمرد و ابراز کرد: با همکاری کانون فرهنگی هنری حضرت خدیجه کبری(س)، در مناسبت های مختلف میان ۱۰۰ خانواده نیازمند گوشت قربانی توزیع و به صورت ماهیانه سبد معیشتی به خانواده های بی بضاعت اهدا می شود. همزمان با شروع سال تحصیلی جدید به ۶۰ دانش آموز کم برخوردار هم نوشت افزار و کیف اهدا شد.

ایجاد فرصت شغلی برای بانوان سرپرست خانوار

بابائیان در پایان خاطرنشان کرد: کانون با حمایت از بانوان سرپرست خانوار برای فراهم کردن فرصت شغلی برای آنها نیز تلاش دارد، به طوری که با راه اندازی بازارچه های فصلی در مسجد از مشاغل خانگی و صنایع دستی بانوان کارآفرین حمایت می کند.