مسجد مهمترين مأمن براي تربيت و نگهداشت زن تراز انقلاب اسلامي است

مسجد مهمترین مأمن برای تربیت و نگهداشت زن تراز انقلاب اسلامی است

تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۲
محمديان گفت: مسجد مهمترين مأمن براي تربيت و نگهداشت زن تراز انقلاب اسلامي است و در منظومه فکر ديني جايگاه سترگي دارد اما براي بهرمندي درست از آن نيازمند طراحي الگوي تعالي ناظر به اقتضائات بانوان و مبتني بر گفتمان اسلام و انقلاب هستيم.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد قم، محمدتقی محمدیان در اولین دوره آموزشی توانمندسازی مدیران کانون‌های تخصصی خواهران استان قم با بیان این که در گفتمان فکری اسلام، زن جایگاه ویژه ای دارد، اظهارکرد: زن در سیرتربیتی تکوین، ایجادکننده است و  درمنظومه روایات و قرآن این جایگاه با نگاهی متفاوت، در مقابل الگوی غربی و شرقی اززن، تبیین شده است.

 

مشاور رئیس و مسئول دبیرخانه شورای سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان این که نگاه تمدن غربی تلاش می کند تا زن را در حد یک شیء واره معرفی و مسئولیت زن را خارج از رسالت خلقتش دنبال کند، تصریح کرد: نگاه قرآن نسبت به وجود زن کاملا مشخص است و آیات الهی مملو از تعبیرات ارزشمندی نسبت به جایگاه ویژه و نقش مادرانه بانوان است.

 

وی به نگاه والای پیامبراعظم صلی الله علیه وآله نسبت به زن اشاره کرد وگفت: وقتی درباره زن تراز اسلامی صحبت می شود، می بینیم که نوع نگاه رسول الله صلی الله علیه وآله نسبت به این عنصرپایه آفرینش کاملا متفاوت بوده و زن را شاهکار خدا و بنده خاص الهی درمقام عبودیت معرفی می کنند؛ این نوع نگاه والا نسبت به زن دربردارنده ریشه‌های عمیق معرفتی و دینی است.

 

محمدیان توجه به ریشه های معرفتی ودینی را از ضرورت های پرداختن به بحث بانوان دانست و اذعان داشت: باید به ویژگی‌های ممتاز و ساختار وجودی بانوان و وجه تمایز زنان با مردان توجه داشته باشیم.

 

وی با اشاره به هوش عاطفی، هوش زبانی و هوش دینی ومعرفتی زنان خاطرنشان کرد: نظام شریعت در بحث از سن تکلیف زن، تصریح می کند که زن زودتر از مرد ، مخاطب خدا قرار گرفته و بنده خدا می‌شود و این مهم، نشان دهنده گستره هوش عاطفی و معنوی بانوان است.

 

مشاور رئیس و مسئول دبیرخانه شورای سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشوربا برشمردن نقش ها و ریشه های انسان شناختی زن از جمله نقش مادری، فرزندی، خواهری و همسری بانوان، این نقش ها را نشان دهنده جایگاه ریشه ای بانوان در استحکام بخشی به بنای خانه و خانواده و سیر نقش آفرینی های اجتماعی بانوان دانست.

 

محمدیان افزود: این که امام خمینی(ره) می فرمایند؛ «از دامن زن، مرد به معراج می رود» نشان دهنده سکوی پرتاب و نقش اوج دهنده زن است؛ بانوان عصاره همه زمینه سازی ها برای به معراج رفتن انسان هستند.

 

وی با بیان این که در رویدادهای تکاملی اجتماع، بانوان منشاء اثرهای بسیار بزرگی بوده و درعرصه های مختلف علمی، دفاع مقدس و... نقش افرینی کردند، یادآورشد: علی رغم همه ناملایمات و کش و قوس‌های ویژه دنیایی، بانوان مهمترین پایه ایجاد آرامش روانی در خانه، خانواده و اجتماع هستند.

 

مسئول دبیرخانه شورای سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشورتصریح کرد: با وجود تمام نقدهایی که نسبت به ناملایمات در اجتماع وارد است، اما برآیند نگاه جامعه ایرانی نسبت به زن، نگاهی مقدس و متعالی است؛ حتی در میان انسان های فاسد نیز زن همچنان از جایگاه قدسی مادرانه برخوردار است.

 

وی دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به اقتضائات دوره معاصر و میدان داری جبهه باطل برای وارد کردن زنان و بانوان به میدان تقابل با نظام اسلامی گفت: ظرفیت بانوان در فرایندهای اجتماعی سالیان سال مورد توجه و تمرکز مراکز پژوهشی و نهادهای امنیتی دشمن قرار داشته است؛ چرا که در گفتمان اسلامی، زن نقطه کلیدی و کانون تحول اجتماعی است.

 

محمدیان در ادامه ضمن اشاره به فتنه های اخیر شکل گرفته در کشور و هدف گذاری زن در این میان، تصریح کرد: کمبود عاطفه یکی از آسیب های جدی درمیان جوانان و نوجوانان به ویژه دختران سرزمینمان است و به جرأت می توان گفت متاسفانه امروز در درون نظام خانواده با وضعیت نابهنجار فروپاشی عاطفی مواجه هستیم .

 

مشاور رئیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشوربا بیان این که نظام آموزشی و فرهنگی کشور ناظر به فعالیتهای حکمرانانه در بازتولید مفهوم عاطفه درمیان دانش آموزان با ضعف های جدی روبروست، اذعان داشت: بخشی ازمدیران مدارس و دبیرستان ها و معلمان ما مبتنی بر منطق های غیردینی با آسیب های فرهنگ دینی مواجهه می کنند.

 

وی خلاء اعتقادی را از دیگر آسیب های حوزه زن و خانواده دانست و با بیان این که نظام تعلیم و تربیت ما برای تربیت نسل دیندار برنامه و اراده جدی ندارد، یادآور شد: آنچه از کتاب های دینی نظام آموزشی ما بیرون می آید، صرفا در راستای توجه به مظاهرزندگی دینی است وهیچ عقبه مستحکمی برای گفتمان سازی فرهنگ دینی وجود ندارد تا در حوزه رفتار و کنش ها خود را نشان دهد.

 

محمدیان با بیان این که تربیت های گلخانه ای زندگی های دوگانه ای را برای نسل جوان و نوجوان امروزی ایجاد نموده است، تاکید کرد: برای کار در حوزه بانوان باید به ریشه های معرفتی، دینی و انسان شناختی و تاریخی توجه داشته و با ترفندهای ویژه شیطان و جبهه شیطان که اراده کرده در حوزه زن و خانواده حرف خود را به کرسی بنشاند، آشنا شویم.

 

وی با تأکید براین که در این جنگ همه جانبه و ناظر به ابعاد شناختی، سبک زندگی و... نظام مناسبات درون خانواده ما باید مبتنی بر فرهنگ دینی ارائه شود، تصریح کرد: گفتمان انقلاب اسلامی ناظر به منظومه فکردینی، نظامات مختلفی از جمله نظام خانواده را ترسیم نموده و لایه های مختلف تربیتی را هدف گذاری کرده است.

 

سخنران این نشست فعالیت کانونهای فرهنگی هنری مساجد را حرکتی رو به جلو ارزیابی و خاطرنشان کرد: جایگاه زن در منظومه فکر دینی، جایگاه بسیار رفیعی است و مبتنی بر ریشه ای تاریخی و انسان شناختی و ناظر به ویژگی ها و دایره تاثیرگذاری زن بازتعریف می شود.

 

وی به اهمیت بازشناسی ترفندهای امروزی دشمن اشاره وتصریح کرد: باید نگاه متفاوتی ناظربه ترفندهای مختلف دشمن در حوزه خانواده داشته باشیم. دشمن خوب می داند کجا را بزند، برای بهبود این نگاه باید الگوی تعالی و سرآمدی را ناظربه اقتضائات بانوان و مبتنی بر گفتمان اسلام و انقلاب طراحی نماییم.

 

محمدیان در بخش پایانی سخنان خود با تأکید براین که مسجد مهمترین مامن برای تربیت و نگهداشت زن تراز انقلاب اسلامی است، براهمیت اصلاح نگاه ها به موضوع عبادت تاکید و خاطرنشان کرد: مسجد در منظومه فکر دینی، جایگاه سترگی دارد و نوع نگاه های ما نسبت به موضوعات تابع شرایطی است که در افعال ما نمود می یابد.