از آمادگی کانون‌های مساجد برای بزرگداشت ۹ دی تا روز پرخبر مساجد جهان

از آمادگی کانون‌های مساجد برای بزرگداشت ۹ دی تا روز پرخبر مساجد جهان

تاریخ انتشار : ۴ دی ۱۳۹۸
برگزاری همایش‌های بصیرت‌بخش در کانون‌های مساجد ویژه ۹ دی، برگزاری همایش آموزشی«امین» ویژه امنای مساجد شهرستان‌های تهران و پیام کریسمس شورای مساجد «پیتربورو» ازجمله اخبار ۴ دی ماه در حوزه مساجد است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در چهارمین روز از دی ماه ۹۸:

 

پیام کریسمس شورای مساجد «پیتربورو»: عشق را جایگزین نفرت کنیم

 

 

به نقل از «peterboroughtoday»، شورای مساجد شهر «پیتربورو» واقع در انگلیس در پیام کریسمسی خود به مسیحیانی که این ایام را جشن گرفته اند، خواستار همکاری بیشتر جوامع مسلمان و مسیحی برای تبدیل سال 2020 به سالی پربار و موفقیت آمیز شد.

 

«عبدالچادری»، رئیس شورای مساجد پیتربورو در این باره گفت: من مفتخر هستم که پیام تبریک خود را از طرف جامعه اسلامی «پیتربورو» به همه مسیحیان در این شهر و در جاهای دیگر برسانم و یک کریسمس شاد و سال جدید پربار را برای آنها آرزو کنم.

 

وی افزود: هر دو دین اسلام و مسیحیت خواستار صلح هستند و تروریسم و افراط گرایی را نفی می کنند.

 

در بیانیه شورای مساجد پیتربورو آمده است: مسلمانان پیتربورو با برنامه ای مختلف از جمله روز باز مساجد، سمینارها و کنفرانس ها پیام صلح در اسلام را گسترش می دهند تا انسجام را در میان همه اعضای جامعه به وجود بیاورند.

 

رئیس این شورا همچنین بر همکاری مسلمانان و مسیحیان برای از بین بردن رنج افراد نیازمند و ناتوان تاکید کرد.

 

عبدالچادری در این باره گفت: حتی در پیتربورو بسیاری از مردم هستند که نیاز به بانک های غذایی برای ادامه زندگی خود دارند و سقف مناسبی برای زندگی بر روی سر خود ندارند.

 

وی افزود: باید به یاد داشته باشیم زمانی که ما از تنوع غذاهای کریسمس در این ایام لذت می بریم، بسیاری از مردم در سراسر جهان از گرسنگی جان می دهند.

 

رئیس شورای مساجد پیتربورو خاطرنشان کرد:‌ جایگزین کردن عشق به جای نفرت، صلح به جای جنگ و غذا و پناهگاه به جای بمب و راکت، پیام دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت به همه مردم جهان در ایام کریسمس است.

 

مشارکت اعضای کانون‌های مساجد در «نذر کتاب»/برگزاری نشست‌های «مسجد و بصیرت انقلاب» ویژه ۹ دی

 

 

«هاشم شیرازیان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به اجرای طرح «نذر کتاب» در کانون های فرهنگی هنری مساجد ۱۰ روستای استان خراسان شمالی، اظهار کرد: بر اساس این طرح مبادله کتاب در کانون های فرهنگی هنری و کتابخانه های مساجد استان خراسان شمالی انجام و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد و کتابداران مساجد در حوزه کتاب و کتابخوانی در پنج محور اقدام به ترویج فرهنگ کتابخوانی می کنند.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان شمالی به محورهای این طرح اشاره کرد و افزود: اهدای کتاب به مساجد روستایی، اهدای کتاب در گردش، اجرای طرح آدینه کتاب، جمع آوری کتاب های فرسوده و نیز اجرای طرح کوله پشتی کتاب (تبادل کتاب به صورت خانه به خانه) در قالب این طرح انجام می شود.

 

شیرازیان تصریح کرد: همزمان با 18 اسفند 98، سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد از کتاب‌داران فعال در طرح «نذر کتاب» تقدیر به عمل می آید.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های مساجد استان خراسان شمالی  با اشاره به ویژه برنامه های بزرگداشت حماسه نهم دی ماه در مساجد این استان گفت: طرح «10شب، 10 مسجد» با موضوع «مسجد و بصیرت انقلاب اسلامی» با حضور سخنرانان استانی در مساجد استان خراسان شمالی اجرا می شود.

 

شیرازیان «محله دوستی» را از دیگر طرح هایی نام برد که در کانون های فرهنگی هنری مساجد مناطق آسیب پذیر استان خراسان شمالی اجرا می شود و خاطرنشان کرد: این طرح در قالب برنامه های رقابتی شامل مسابقات ورزشی، هنری، قرآنی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی برای اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد اجرا می شود.

 

تاکید رئیس‌جمهوری پاکستان بر نقش مساجد در مقابله با چالش‌های اجتماعی

 

 

به نقل از «app»، رئیس جمهوری پاکستان بر نقش مساجد و علما برای حل چالش های اجتماعی با گسترش آگاهی عمومی در جامعه تاکید کرد.

 

«عارف علوی» در این باره گفت: یک ساختار سیاسی همه جانبه در این زمینه باید از طریق همکاری میان وزرای امور مذهبی، بهداشت، آموزش، تغییرات آب و هوایی و شورای ایدئولوژی اسلامی ایجاد شود.

 

رئیس جمهوری پاکستان این اظهارات را در نشستی که «پیر نور الحق قدری»، وزیر امور مذهبی هم حضور داشت، بیان کرد.

 

در این نشست در مورد قدم هایی که وزارتخانه ها و وزرای پاکستانی در قبال چالش های اجتماعی برداشته و باید بردارند، بحث و گفتگو شد.

 

رئیس جمهوری پاکستان گفت: برای پرداختن به این موضوعات، آموزه های مربوطه اسلامی در مورد موضوعات مهم اجتماعی باید به شیوه ای مؤثر به مردم داده شود تا آنها را به سمت انجام وظایف خود ترغیب کند.

 

وی افزود: اسلام بر مسائل اجتماعی مانند حقوق وراثت زنان و حفظ محیط زیست و آب تأکید زیادی کرده است، بنابر این، مساجد می توانند بسترهای اساسی برای رسیدگی هر چه بیشتر به این موضوعات را فراهم کنند.

 

عرف علوی تاکید کرد: نیاز جدی به شروع دوره های آموزشی برای علما و سخنرانان مذهبی وجود دارد تا آنها را نسبت به مقابله با چالش ها آگاه و ثابت قدم نگاه دارد.

 

ویژه‌برنامه‌های روز «بصیرت» در مسجد جامع غدیر خم

 

 

ویژه برنامه های سالگرد حماسه نهم دی ماه در مسجد جامع غدیر خم از ششم تا دهم دی ماه ۹۸ بعد از اقامه نماز مغرب و عشا به شرح زیر برگزار می شود.

 

ششم دی ماه حجت الاسلام حیدری کاشانی، «مهدویت»

 

هشتم دی ماه حجت الاسلام کاظم صدیقی،  بزرگداشت حماسه نهم دی

 

نهم دی ماه حجت الاسلام قائم مقامی، روز بصیرت و میثاق با ولایت

 

همچنین به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب(س) در این مسجد ویژه برنامه سخنرانی روز دهم دی ماه با سخنرانی حجت الاسلام محمدیان بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می شود و به مناسبت روز پرستار از پرستاران نمونه درمانگاه مسجد تقدیر به عمل می آید.

 

بنا بر این گزارش، مسجد جامع غديرخم كه تا سال ٨٣ به نام مسجد جامع ضرابخانه ناميده مي شد در محله ضرابخانه واقع است. اين مسجد در سال ١٣٥٠ با زيربناي ۵۰۰ مترمربع ساخته شد و در اوایل سال ١٣٥٧ با تلاش های آيت الله سيد جلال مجد هاشمي؛ امام جماعت این مسجد و همت نمازگزاران و افراد خيّر محله با زيربناي بيش از دو هزار مترمربع به طور كلي تجديد بنا شد، كه آن شامل شبستان بزرگ و دو طبقه ساختمان و زيرزمين جهت استقرار كتابخانه، كلاس هاي قرآن، امور فرهنگي و دفتر است.

 

در سال ١٣٨٠ برای افزايش فضاي شبستان مسجد و گسترش فعاليت هاي فرهنگي این مسجد در چند فاز تجديد بنا شد و طي نقشه اي جامع، كتابخانه با دو سالن قرائت برادران و خواهران، سالن كنفرانس، سالن ويژه مراسم، شبستان مردانه وسیع تر، شبستان زنانه در طبقه دوم، صندوق قرض‌الحسنه، كلاس هاي آموزشي براي واحد قرآن و عترت، اتاق هايي برای بسيج برادران و خواهران، دفتر مسجد، دفتر امام جماعت، محل سكونت خادم و… پيش بيني شد.

 

یادآور می شود، مسجد جامع غدیر خم در خیابان پاسداران، خیابان شهید کشوری، خیابان مسجد واقع شده است.

 

تهدید مسجد «دویسبورگ» آلمان در آستانه سال نوی میلادی

 

 

به نقل از « dailysabah»،مسجدی در شهر «دویسبورگ» آلمان نامه ای تهدیدآمیز را در آستانه سال نوی میلادی در این کشور دریافت کرد.

 

یکی از متولیان مسجد «مرادیه» در این باره گفت: این نامه که از مونیخ به این مسجد فرستاده شده است نه تنها در کلام به اسلام، ترک ها و عرب ها توهین کرده بود بلکه تصویر یک خوک را که استفاده از گوشت آن در اسلام ممنوع شده است، به همراه داشت.

 

زیر امضای این نامه هم نام «Prinz Eugen Gruppe»،کشتی جنگ نازی ها در جنگ جهانی دوم، آمده بود.

 

مسجد مرادیه شهر «دویسبورگ» آلمان از سوی اتحادیه امور مذهبی ترکی-اسلامی اداره می شود که یکی از بزرگ ترین سازمان های اسلامی در آلمان است.

 

مساجد در آلمان، جایی که احساسات ضد اسلامی در پی افزایش موج مهاجرت مسلمانان افزایش پیدا کرده است، اغلب هدف حملات اسلام هراسانه قرار می گیرند.

 

این حملات از پرتاب کوکتل مولوتف گرفته تا انداختن سر خوک در فضای اطراف و داخل مساجد به طور چشمگیری در شهرهای مختلف آلمان در حال افزایش است.

 

پلیس آلمان به خاطر ناتوانی در احراز هویت مظنونان این حملات در واکنش به این اقدامات، مورد انتقاد قرار گرفته است.

 

با این وجود پلیس محلی «دویسبورگ» اعلام کرد چنین حملاتی نباید در ایامی که ایام شادی برای مسیحیان است علیه مسلمانان انجام شود بنابراین نیروهای پلیس همه تلاش خود را برای تحقیق در این زمینه و احراز هویت عامل تهدید، انجام می دهند.

 

آلمان کشوری با بیش از 81 میلیون جمعیت دارای بیشترین جمعیت مسلمان در میان کشورهای اروپای غربی است.

 

در میان حدود چهار میلیون و 700 هزار مسلمان که در آلمان زندگی می کنند، سه میلیون نفر از آنها ترک تبار هستند.

 

برگزاری همایش آموزشی«امین» ویژه امنای مساجد شهرستان‌های تهران

 

 

همایش آموزشی «امین» ویژه اعضای هیئت امنای مساجد شهرستان های استان تهران برگزار می شود.

 

این همایش آموزشی ساعت ۸ صبح پنج شنبه(5 دی ماه) در تالار  شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) برپا می شود.

 

در این همایش ۵۰۰ نفر  از اعضای امنای مساجد شهرستان های استان تهران، در دو کلاس «اخلاق» با ارائه حجت الاسلام «سید ناصرالدین نوری زاده»، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و کلاس «بصیرت» با ارائه حجت الاسلام دکتر رنجبر شیرازی شرکت می کنند.

 

یادآور می شود، در هیات امناء مساجد هفت مسئولیت با عناوین «مالی و حقوقی»، «ساختمانی و عمرانی»، «فرهنگی»، «اجتماعی»، «بهداشت و سلامت»، «تدارکات و پشتیبانی» و «روابط عمومی» پیش بینی شده است که هر کدام آموزش تخصصی متناسب با خود را می طلبد. در دوره های آموزشی ویژه هیئت امنا که با عنوان طرح «امین» اجرا می شود این هفت محور ارائه می شود. ضمن اینکه در این دوره ها راهکارهایی جذب نوجوانان و جوانان به مساجد برای هیئت امنا ارایه می شود.

 

برگزاری همایش‌های بصیرت‌بخش در کانون‌های مساجد ویژه ۹ دی

 

 

حجت الاسلام «کاظم شکری» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از برگزاری همایش های بصیرت بخشی در آستانه سالروز حماسه نهم دی ماه خبر داد و اظهار کرد: همایش اول به صورت عمومی و همایش دوم ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با هدف روشنگری ابعاد حادثه نهم دی ماه و پیشگیری از تکرار حوادث مشابه و آگاهی بخشی به مردم در مورد ابعاد فتنه 88 برگزار می شود.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز با اشاره به رویداد ملی «فهما(پایتخت فرهنگ هنر مساجد ایران)»، بیان کرد: رویداد ملی فهما از ظرفیت های قابل توجه برای معرفی فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در هشت محور قرآن و عترت، آموزش و توانمندسازی،فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی، مناسبت های مذهبی، سلامت و ورزش، اوقات فراغت و نوآوری و خلاقیت است.

 

حجت الاسلام شکری از اجرای طرح های «حقوق شهروندی» و «هر مسجد، یک حقوقدان» با همکاری کانون وکلای دادگستری در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز خبر داد و گفت: عدم آگاهی مردم از مباحث حقوقی موجب شده تا پرونده های حقوقی بسیاری در دادگاه ها تشکیل شود، به همین جهت در راستای افزایش آگاهی‌های حقوقی در جامعه  اقدام به اجرای این طرح ها در مساجد کرده ایم.

 

وی با اشاره به فعالیت ۳۹۲ کانون فرهنگی هنری در مساجد استان البرز، خاطرنشان کرد: ۸۲ کانون استان البرز در مناطق روستایی این استان فعالیت می کنند.

 

پایان پیام/ 9