نقش زنان در جنگ ترکيبي بايد تبيين شود

نقش زنان در جنگ ترکیبی باید تبیین شود

تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۲
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در زمان انقلاب و جنگ تحميلي زنان نقش بسيار موثري داشتند و اکنون نيز بايد با توجه به نهضت بازگشت به مساجد نقش زنان در جنگ ترکيبي تبيين شود.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، «محمد مهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز (سه شنبه 21 آذر)  با حضور در کنگره ملی فعالان خواهر کانون‌های مساجد در تالار وحدت با بیان اینکه نهضت بازگشت به مساجد شعار راهبردی و محور فعالیت‌های فرهنگی دولت است اظهار کرد: همه داشته‌های انقلاب اسلامی با محوریت مسجد شکل گرفته و باید تلاش شود تا همه فعالیت‌های فرهنگی در هر محله و منطقه با محور مسجد شکل بگیرد. مساجد علت محدثه انقلاب است و باید علت مبقیه انقلاب نیز باقی بماند. بنابراین همه فعالیت‌ها باید معطوف به ارتقاء مساجد در کشور باشد.

 

وی گفت: امروز فاصله زیادی میان مسجد و الگوهای تعیین شده از سوی امام و رهبری وجود دارد و باید این خلاء جبران شود.

 

دکتر اسماعیلی با تاکید بر اینکه اعداد و ارقام در مورد مساجد فعال در کشور بسیار نگران کننده است افزود: برگزاری نماز جماعت در سه وعده کارکرد حداقلی مساجد است. اما برخی مساجد حتی از این کارکرد حداقلی نیز دور هستند. این در حالی است که مساجد پایگاه فعالیت‌های دینی جامعه است و از جایگاه مسجد است که جامعه هدایت می‌شود.

 

کانون‌های مساجد باید همه تلاش خود را برای گسترش نقشه محوری مساجد ایفا کنند

 

وی خاطرنشان کرد: در افق تمدن اسلامی و در هنگام ظهور مسجد مرکز اداره جهان خواهد بود. فرمانروایی اسلامی با مسجد قبا و مسجد النبی آغاز شد و در تداوم خود در زمان ظهور پایگاه حکمرانی مهدوی نیز مسجد کوفه خواهد بود.  بنابراین حضور در مساجد نه صرفاً یک امر حاشیه‌ای یا تزیینی بلکه یک امر ضروری است .

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وظیفه سنگین کانون‌های فرهنگی مساجد در این زمینه گفت: تمامی ظرفیت‌ها و امکانات دولت برای ارائه خدمات به مسجد فراهم است و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید همه تلاش خود را برای گسترش نقشه محوری مساجد ایفا کنند که برگزاری این همایش نمونه‌ای از کارهای مقدماتی برای رسیدن به آن هدف با استفاده از ظرفیت بانوان است.  زن در الگوی سوم یک مادر، همسر و دختر خوب و یک فعال اجتماعی است و لازم است این دیدگاه توسعه یابد.

 

دکتر اسماعیلی با بیان اینکه در فرهنگ حکمرانی غربی شخصیت زن لگد مال شده است گفت: زنان جایگاه اساسی در نهضت ما داشتند و نهضت امام به خاطر حضور زنان به ثمر رسید. بار عظیمی که زنان بر دوش خود داشتند امروز نیز وجود دارد. چون در حال یک جنگ ترکیبی هستیم و نباید جامعه زنان انقلابی، جامعه مسجدی و قرآنی بگذارند شکافی بین زنان پیش بیاید و افراد به سمت دو قطبی سازی موهوم پیش بروند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش زنان در مقاومت غزه گفت: صبر، آزادگی و مقاومت این زنان فصل جدیدی از جهاد بانوان در تاریخ را ایجاد کرده است که باید بر آنان درود فرستاد.

 

کنگره ملی فعالان خواهر کانون های مساجد کشور پیش از ظهر امروز با حضور «علی آقامحمدی» قائم مقام وزیر کشور و مشاور مقام معظم رهبری، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، «علیرضا معاف» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ؛ «سید محمود اسلامی» معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد ، حجت الاسلام «محمدجواد حاج علی اکبری» رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و تنی چند از بانوان ایثارگر و مادران و همسران شهدا از جمله «فرانک بخشی» جانباز انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، «مریم کاتبی» از پرستاران دوران دفاع مقدس، دکتر «زهرا امامی»، همسر شهید مدافع حرم مرادی، «فروغ منهی» مادر شهیدان خالقی پور و مادر شهید مدافع حرم «علی آقاعبداللهی» در تالار وحدت برگزار شد.