لزوم توجه ويژه به کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد/ ۵۰ درصد مساجد کشور نيازمند بازسازي و تجهيزنيازمند حرکت جهادي در مسجدسازي هستيم

لزوم توجه ویژه به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد/ ۵۰ درصد مساجد کشور نیازمند بازسازی و تجهیزنیازمند حرکت جهادی در مسجدسازی هستیم

تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲
سردار حزني با تأکيد بر اينکه در بحث مسجد و نهضت مسجدسازي بايد يک حرکت جهادي و انقلابي صورت پذيرد، گفت: بايد به کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد توجه ويژه‌اي شود و مشکلات آنها را به حداقل برسانيم.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از خراسان جنوبی، سردار سید ضیاءالدین حزنی (۹ دی) در اولین آیین تکریم فعالان و ارکان مساجد استان، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند: هرکس در مسجد چراغی روشن کند تا هنگامی که آن چراغ در مسجد روشن است فرشتگان و حاملان عرش الهی پیوسته برای او طلب آمرزش می کنند.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه با اشاره به فرمایش امام راحل که مسجد را سنگری دانست که باید حفظ شود، گفت: دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز رسیدگی به امور مساجد، موسسه عمران مساجد، ستاد عالی کانون‌های مساجد، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، سازمان بسیج مساجد و حوزه علمیه در زمینه مساجد مسئولیت دارند.

وی با بیان اینکه بزرگترین مرکز شیعه‌شناسی جهان در اسرائیل قرار دارد افزود: قوی‌ترین مفسران و محققان با پیشرفته‌ترین امکانات مالی و انسانی در اختیار اسرائیل هستند تا راهی پیدا کنند که فقط به شیعه ضربه بزنند.

سردار حزنی با بیان اینکه با همکاری و همراهی سازمان محلات بسیج سپاه به دنبال هستیم که این وضعیت نامناسبی را که در بحث مساجد کشور داریم، تغییراتی دهیم، گفت: در زمینه ساخت و برخی ارگان‌ها در زمینه محتوا تلاش کنند تا وضعیت مساجد ما در کشور بهبود یابد.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: از مجموع جمعیت جهان، ۳۱ درصد مسیحی،  ۲۵ درصد مسلمان، ۱۵ درصد هندو، ۶ درصد بودایی، سیک، یهودی و بهایی کمتر از یک درصد، ادیان دیگر ۱۰ درصد و بی‌دین و بی‌خدا هم ۱۵ درصد هستند.

وی  با اشاره به اینکه ۲ میلیارد نفر معادل ۲۵ درصد کل جمعیت جهان و به عبارتی از هر پنج نفر در جهان یک نفر مسلمان است، افزود: تعداد مساجد موجود در جهان سه میلیون و ۸۵۰ هزار باب است که به ازای هر ۴۷۴ نفر یک مسجد وجود دارد

سردار حزنی با بیان اینکه از تعداد ۷۸ هزار و ۸۷ باب مسجد در ایران، ۶۲ هزار و ۲۱۰ مسجد برای اهل تشیع و ۱۵ هزار ۸۷۷ مسجد متعلق به اهل سنت است، عنوان کرد: کمترین سرانه استانی و شهری مساجد را در استان و شهر تهران داریم و بیشترین سرانه شهری مساجد را در شهر سنندج داریم.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت زدایی سپاه به وضعیت کسری مساجد در کشور براساس هر ۵۰۰ نفر یک مسجد اشاره کرد و گفت: جمعیت ایران ۸۷ میلیون و ۹۲۰ هزار و ۳۴۶ نفر است که تعداد مساجد موجود ما ۷۸ هزار و۸۷ باب است در حالی تعداد مساجد مورد نیاز برای ۵۰۰ نفر در کشور ۱۷۵ هزار و ۸۴۰ باب است، با این وجود کسری مساجد در کشور ۹۷ هزار و ۷۵۳ باب است.

وی ادامه داد: در این زمینه بیشتری کسری مسجد را در استان‌های تهران با ۲۳ هزار و ۸۴ باب، خراسان رضوی با ۶ هزار و ۲۵۰ باب، خوزستان با ۶ هزار و ۲۶۳ باب و اصفهان با پنج هزار و ۷۰۱  باب داریم.

سردار حزنی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مساجد کشور نیازمند بازسازی و تجهیز است، اضافه کرد: در خراسان جنوبی براساس سرانه جمعیتی هزار و ۸۵۸ مسجد و ۹۳۲ فقره سایر اماکن مذهبی وجود دارد و نیاز به ساخت مسجد نداریم و تنها باید تعداد مساجد موجود را تعمیر و تجهیز کنیم.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه باید ایجاد و شروع به کار مجمع خیرین مسجدساز استانی در اولویت قرار گیرد، ادامه داد: باید از همه ارگان برای ساخت و تعمیر مساجد در راستای گسترش فرهنگ نماز خوانی کمک بگیریم، همچنین از ظرفیت بالای خیرین برای ساخت مساجد باید استفاده کنیم.

به گفته وی؛ برخی مساجد در کشور به دلیل قدمت زیاد نیاز مبرم به ساخت و ساز، نوسازی، تعمیر و مرت داخلی و نمای بیرونی دارند، همچنین اطلاع‌رسانی کافی در خصوص مساجدی که در آنها نماز صبح اقامه می‌شود وجود نداشته و باعث سرگردانی مسافرین می‌شود، لذا در این خصوص اقدامات لازم به عمل آید.

سردار حزنی با تأکید بر اینکه در بحث مسجد و نهضت مسجدسازی باید یک حرکت جهادی و انقلابی صورت پذیرد، افزود: استقرار نظام مدیریتی واحد در مساجد و ایجاد ستاد هماهنگی مساجد همگرایی و تفاهم بین نهادهای ذیربط باید انجام شود.

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: باید به کانون‌های فرهنگی مساجد توجه ویژه‌ای شود و مشکلات آنها را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: باید از امکانات و پتانسیل وزارت‌خانه‌ها، نهادها و ارگان های دولتی در زمینه احداث مساجد و گسترش فرهنگ نمازخوانی استفاده شود.
سردار حزنی با بیان اینکه ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمادگی داریم که در زمینه مساجد مشارکت داشته باشیم، گفت: باید برگزاری جشنواره‌های مختلف در راستای شور و نشاط در مساجد برگزار شود تا مساجد به دوران انقلاب و دفاع مقدس برگردد چرا که نیروهای ارزشی و شهدای ما تولید مسجد هستند.