جهاد فرهنگي با کمترين امکانات در کانون خورشيد هفتم بيرجند

جهاد فرهنگی با کمترین امکانات در کانون خورشید هفتم بیرجند

تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲
کانون فرهنگي هنري خورشيد هفتم بيرجند يکي از کانون هايي است که به همت بانوان در بيرجند فعاليت دارد و با کمترين امکانات و با وجود بي مهري هاي فراوان در زمينه جهاد فرهنگي توانسته خوش بدرخشد.

روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی؛ به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، حضور بانوان در بخش های مختلف جامعه بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت و شاهد حضور بی نظیر و حماسه ساز زنان در عرصه های مختلف علمی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و ورزشی و غیره بوده ایم.

نقش بانوان در تربیت و پرورش نیروهای انقلابی در جمهوری اسلامی انکارناپذیر است و چه حماسه سازانی که در دوران دفاع مقدس درخشیدند و به برکت دعای مادران و همسران خود برای این ملت، استقلال و آزادی و امنیت و اقتدار را به یادگار گذاشتند.

زنان ایرانی از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به حماسه آفرینی در بخش های مختلف پرداختند و با آغاز جنگ تحمیلی همچون مردان در پشت جبهه و با حضور در مساجد به حمایت از رزمندگان اسلام پرداختند و اگر کمک ها و ایثارگری ها و رشادت های زنان نبود شاید دفاع مقدس آن گونه که باید نمی درخشید.

از همان ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون حضور زنان در مساجد از اهمیت بسیار خاصی برخوردار بوده است چرا که زنان نقش بسیار مهمی را در زمینه تربیت نیروهای انقلابی و تشویق نسل جدید به سمت مساجد بر عهده دارند.

یکی از نهادهای فرهنگی که به اهمیت حضور بانوان در مساجد توجه ویژه داشته، کانون های فرهنگی هنری مساجد است که این زمینه را برای بانوان ایجاد کرده تا با حضور خود در مساجد و اجرای برنامه های فرهنگی و هنری، نقش خود را در تربیت نیروهای انقلابی و کارآمد ایفا کنند.

*بانوی دهه هفتادی فعال در کانون خورشید هفتم

سمیه بنی اسدی یکی از بانوان دهه هفتادی فعال در حوزه کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان بیرجند است که با وجود داشتن سه فرزند در این حوزه فعالیت می کند و می تواند الگوی خوبی برای جوانان و نوجوانان باشد.

مدیر کانون فرهنگی هنری خورشید هفتم در گفتگو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی اظهار داشت: متولد سال 1375 هستم و از کودکی تاکنون پیوندی که با مسجد داشتم قطع نشده است.

وی ادامه داد: همسرم از فعالین و عضو هیئت امنای مسجد و پدرم جانباز دفاع مقدس هستند و سالیان زیادی است که خادم افتخاری مسجد هستند و مادرم نیز به عنوان فرمانده پایگاه محله در مسجد فعالیت می کنند.

بنی اسدی در خصوص زمان راه اندازی کانون خورشید هفتم عنوان کرد: از سالیان پیش کانون فرهنگی هنری در مسجد فعالیت داشته است ولی با تصمیمی که با روحانی و هئیت امنای فعال و مخلص مسجد داشتیم بنا شد که کانون ثبت رسمی شود و مشوق اصلی بنده جهت فعالیت در کانون همسرم و خانواده ام بودند.

مدیر کانون فرهنگی هنری خورشید هفتم در ادامه گفت: بازخوردها از حضور و فعالیت کانون در منطقه کاظمیه بیرجند تاکنون بسیار مثبت بوده است و در ابتدای شروع فقط هئیت امنا در کانون فعالیت داشتند و در حال حاضر سی نفر عضو ثبت شده و ۵۰ نفر عضو ثبت نشده در کانون داریم.

*برنامه های بزرگداشت ولادت حضرت زهرا(س)

وی در خصوص برنامه های اجرا شده در کانون فرهنگی هنری خورشید هفتم به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) عنوان کرد: برگزاری ختم قرآن، تقدیر از فعالین مسجد و برگزاری حلقه های صالحین و دلجویی از پیشکسوتان مسجد، برگزاری کارگاه تحکیم خانواده و فرزند آوری را در دستور کار داشتیم.

بنی اسدی ادامه داد: در این راستا از یک بانوی جوان مسجد که صاحب چهار فرزند بودند نیز تقدیر شد و در زمینه تشویق به ازدواج آسان هم بحث جمع آوری کمک جهیزیه برای یک دختر جوان از محل که مشکل مالی داشتند را در دستور کار قرار دادیم.

مدیر کانون فرهنگی هنری خورشید هفتم در ادامه گفت: به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) از تعدادی دختر که نامشان زهرا یا فاطمه بود نیز تقدیر کردیم و اجرای جشن همراه مولودی خوانی از دیگر برنامه های کانون بود.

وی با اشاره به برنامه های دهه بصیرت نیز اظهار داشت: طی این دهه نیز ختم قرآن کریم و غبار روبی مزار شهدا، برگزاری نشست بصیرتی و حضور اعضا در مراسم نه دی و اجرای سرود سلام فرمانده توسط نونهالان مسجد را اجرایی کردیم.

*تغذیه روحی جوانان اولویت کانون خورشید هفتم 

بنی اسدی به برنامه های کانون جهت جذب جوانان به سمت مسجد اشاره کرد و گفت: برنامه های در حال اجرا جهت جذب جوانان توسط کانون یکی بحث تعیین دو سانس ورزشی با پیگیری های بسیار زیاد است و فعالین کانون هر هفته چهار نفر به استخر می روند.

مدیر کانون فرهنگی هنری خورشید هفتم ادامه داد: از دیگر برنامه ها می توان به برگزاری کارگاه های قبل از ازدواج و همچنین مشاوره درسی، اعزام به اردوها و سینما، اجرای برنامه اعتکاف علمی در کانون اشاره کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: بیشتر سعی بر این است که خوراک و تغذیه روحی اعضای کانون را تامین و درست کنیم و دادن مسئولیت در حد توان به جوانان و نوجوانان و به کارگیری نخبگان خود محله برای مناسبت های گوناگون را در دستور کار خود داریم.

*کانون فرهنگی هنری خورشید هفتم نیازمند تامین اعتبار جهت اجرای برنامه های فرهنگی

بنی اسدی با توجه به اینکه مسجد در حاشیه شهر قرار دارد، گفت: جز مناطق کم برخوردار هم از نظر مادی و هم از نظر فرهنگی است، این کانون از نظر مالی برای انجام کارهای فرهنگی بسیار در مضیقه قرار دارد باتوجه به اینکه نیاز مبرم محله برای انجام کارهای فرهنگی احساس می شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری خورشید هفتم با بیان اینکه اولویت مسجد از نظر مالی است، افزود: مسجد هیچ منبع درآمدی هم ندارد و نیاز به توجه جهت تامین اعتبار برای انجام فعالیت های فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه طلبه حوزه علمیه است، عنوان کرد: خودم را خادم بچه محله های خودم میدانم و سعی کردم در بیشتر کارها که شرایط بوده است فرزندانم را با خودم همراه کنم و تاکنون پایبند مسجد شده اند و در بسیاری از کارها چه گروهی چه انفرادی و چه در بین هم سن و سالان خودشان و چه در گروهای جهادی ایفای نقش می کنند.

بنی اسدی ادامه داد: به همه دوستانم همیشه گفته ام که هر چه دارم از مسجد است و برکاتی که این مسیر دارد.

*بی مهری مسئولان نسبت به محله کاظمیه 

مدیر کانون فرهنگی هنری خورشید هفتم با بیان اینکه متاسفانه مسئولین همیشه فقط برای پرکردن رزومه کاری خود یاد محله کاظمیه می کنند، افزود: موقع بودجه و بحث عمرانی و غیره هیچ بودجه ای تعلق به این محله نمی گیرد و فقط عکس های آنان مال این محله است.

وی در پایان گفت: تاکنون کارهای بسیار زیادی در محله به همت کانون و مسجد انجام شده که به جرات میتوانم بگویم حتی یک سر سوزن هم از طرف نهاد یا ارگانی به این مسجد کمک نشده است و با بچه های مسجد روی پای خودمان ایستاده ایم و گروه جهادی قوی داریم و البته کمک های خیرین شامل حال ما شده است.