کانون‌هاي مساجد بايد پرچمدار فعاليت‌هاي قرآني در مساجد باشند

کانون‌های مساجد باید پرچمدار فعالیت‌های قرآنی در مساجد باشند

تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲
حجت الاسلام خداداده در نشست وبيناري با مديران ستادهاي استاني کانون هاي مساجد گفت: تبديل مسجد به يک پايگاه قرآني خواسته مقام معظم رهبري بوده است و کانون‌هاي مساجد بايد پرچمدار فعاليت‌هاي قرآني در مساجد باشند.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، نشست وبیناری رئیس و اعضای شورای معاونین این ستاد با مدیران استانی امروز یکشنبه (17 دی) با موضوع بررسی مراحل پیشرفت طرح ملی «مسجد پایگاه قرآنی» در استان‌های مختلف در محل این ستاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیران استانی ضمن بیان گزارش عملکرد ستاد استان، درباره اقدامات انجام شده برای شناسایی خانواده های قرآنی توسط کانون های تخصصی خواهران، برپایی کرسی های تلاوت در مساجد توسط کانون ها، ارتباط با قاریان و چهره های شاخص و موثر قرآنی استان در راستای تشکیل و تکمیل بانک اطلاعات فعالان قرآنی هر استان توضیحاتی ارائه کردند.

برگزاری جشن بزرگ قرآنی کشور همزمان با هزارمین کرسی تلاوت در استان‌ها

سپس حجت الاسلام خداداده رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اهمیت و ارزش این کار اظهارکرد: علاوه بر برنامه ها و اقداماتی که در استان ها انجام می شود، عملیات بزرگی که قرار است ما در موضوع قرآن و در سطح ملی، انجام دهیم برگزاری جشن بزرگ قرآنی کشور است که همزمان با برپایی هزارمین کرسی تلاوت در استان‌ها این جشن را برگزار می کنیم.

وی هدف از این طرح را پیگیری و تحقق فرمایشات رهبر انقلاب در رابطه با موضوع ترویج قرآن در مساجد عنوان کرد و گفت: هدف ما این است که منویات مقام معظم رهبری در این رابطه بر زمین نماند و با برگزاری این طرح بتوانیم عملکرد قابل قبولی در زمینه فعالیت‌های قرآنی در مساجد داشته باشیم.

تشکیل بانک اطلاعاتی کامل از فعالان قرآنی کشور

حجت الاسلام خداداده ضمن اشاره به ضرورت برگزاری پیش رویدادهای مختلف برای جریان سازی حول محور این برنامه بزرگ قرآنی خاطرنشان کرد: پایگاه‌های قرآنی از اولویت‌های فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی ما است که پس از ابلاغ و اعلام به ستادهای استانی، باید به صورت جدی در استان‌ها دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: برای برگزاری کرسی های تلاوت، دسترسی ما برای دعوت از قاریان محدود بود، ضمن اینکه در اغلب برنامه‌های قرآنی، اغلب تعداد محدودی از قاریان شاخص و مطرح کشوری و بین‌المللی دعوت می‌شوند بنابراین نیازمند یک بانک اطلاعاتی کامل، در استان‌ها بودیم تا از این طریق مدیران کانون ها و ائمه جماعات به قاریان محترم دسترسی داشته باشند..

حجت الاسلام خداداده با بیان لزوم برگراری نشست های ‌هم‌اندیشی در این رابطه در استان‌ها گفت: لازم است برای گفتمان سازی  و نهادینه کردن این مسله نشست‌های هم اندیشی برگزار شود که به جریان سازی طرح «مسجد پایگاه قرآن» کمک کند. از جمله «نشست هم‌اندیشی مدیران استانی با قاریان منتخب استانی»، « نشست با موسسات و اتحادیه‌های قرآنی استان» ، « نشست هم اندیشی با دستگاه‌های موثر قرآنی» و همچنین نشست هم اندیشی با «کانون‌ها و ائمه جماعاتی که در اجرای این طرح مشارکت دارند».

 پیگیر پخش تولیدات کانونی از شبکه ملی هستیم

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: موضوع مستندهای قرآنی که از فعالیت های قرآنی کانون ها  یا فعالیت های ستاد استان تهیه می شود بسیار مهم و حایز اهمیت است. بنابراین مدیران استان ها ضمن هماهنگی با صدا و سیمای استان، در رابطخ با پخش مستندهای قرآنی تولید شده توسط کانون ها از شبکه‌های استانی تدبیر کنند. ما نیز در ستاد کشور پیگیر پخش تولیدات کانونی از شبکه ملی هستیم. همچنین پیشنهاد می‌کنم در سامانه فهما این امکان ایجاد شود که هر روز یک مستند از مستندات قرآنی تولیدی کانون‌ها پخش شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حضور چهره‌های قرآنی در این طرح اشاره کرد و گفت: حضور چهره های قرآنی می تواند در این طرح جریان ساز باشد بنابراین از این موضوع غافل نشوید.

ایجاد جریان مستمر برپایی کرسی‌های  تلاوت در مساجد 

خداداده در پایان با بیان این که انتظار داریم این کار به نحو احسن انجام شود و ستاد های استانی از تمام ظرفیت و توان خود در این راستا بهره بگیرند یادآور شد: زمانی که طرح ملی «مسجد پایگاه قرآنی» مطرح شد برخی این اشکال را وارد کردند که این طرح پیش از این توسط نهادها و دستگاه‌های دیگر آغاز شده ، اما امروز با گذشت ۹ ماه از طرح اولیه آن، می ‌بینیم که هیچ نهادی در این عرصه وارد نشده و این خواسته مقام معظم رهبری در رابطه با تبدیل مساجد به پایگاه های قرآنی بر زمین مانده است. بنابراین کانون‌های مساجد باید پرچمدار فعالیت‌های قرآنی در مساجد باشند.

در ادامه این نشست محمدتقی محمدیان مدیر کل امور استان های ستاد هماهنگی کانون های مساجد، ضمن تشکر از اقدامات ستادهای استانی اظهارکرد: هدف ما در این طرح برقراری کرسی‌های تلاوت در مساجد در قالب یک اتفاق موسمی و موقفی و موقت نیست. بلکه به دنبال ایجاد جریان مستمر برپایی کرسی‌های  تلاوت در مساجد به عنوان یک برنامه مداوم توسط کانون‌ها هستیم.

وی افزود: اولویت ما در این طرح مشارکت کانون‌ها و اعضای آنها و بچه‌های مسجدی در عملیات فراگیر قرآنی است تا با کوشش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این پرچم برافراشته شود.