500 اثر به نخستين جشنواره ملي تئاتر شبستان ارسال شده است

500 اثر به نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان ارسال شده است

تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲
عالم بخش با اشاره به اينکه 500 اثر به نخستين جشنواره ملي تئاتر شبستان ارسال شده است، گفت: اين جشنواره حرکت خوبي براي جريان سازي هنري در مساجد است.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان، حسین عالم بخش، مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار کرد: مساجد استان زنجان گروه های نمایشی خوبی دارد و می توان آینده خوبی را در چشم انداز حرکت این گروه ها دید.

 

وی با اشاره به اینکه نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان به صورت ملی در کشور برگزار می شود، گفت: این جشنواره در پنج محور اصلی شامل «قصص قـرآن»، «احادیث، روایات و آموزه های اخلاقی»، «نماز، جوان و جامعه»، «دین، تکنولوژی و دنیای امروز» و «ایثار و مقاومت» برگزار می شود.

 

عالم بخش به بخش های اصلی این جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: بخش عمومی، کودک و نوجوان، تئاتر کاغذی، تئاتر خلاق و بخش مهر که ویژه بانوان است.

 

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ادامه داد: این جشنواره درموضوعات «توجه جدی به میراث گرانقدر دینی و ملی کشور»، «تولید آثار نمایشی مبتنی بر ویژگی های دینی، فرهنگی، اقلیمی و بومی»، «تلاش برای شناساندن چهره واقعی فرهنگ ایران اسلامی به سایر فرهنگ ها»،   «انعکاس ارزش های متعالی تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» و موضوع مسجد و نسبت آن با «عدالت و فساد ستیزی»، «هویت ایرانی و اسلامی»، «اقتصاد و کار آفرینی»، «مسئولیت پذیری اجتماعی»، «خانواده محوری و سبک زندگی (امید و نشاط اجتماعی) »، «اخلاق و معنویت»، «ایثار، شـهادت و مقاومـت» برگزار می شود.

 

وی با یادآوری اینکه 500 اثر نمایشی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است، تصریح کرد: نخستین جشنواره تئاتر شبستان در امتداد دوره های آموزشی مدرسه تئاتر شبستان که از ابتدای سال 1402 در کشور کلید خورد برگزار می شود.

 

عالم بخش با بیان اینکه چهار تن از اساتید حوزه تئاتر و نمایش کشور در سامانه بچه های مسجد، آثار هنرمندان مسجدی را رویت کرده و راهنمایی های لازم به گروه های نمایشی ارائه دادند، گفت: امیدواریم در بخش مدرسه شبستان آموزش مجازی را نیز هرچه سریعتر آغاز کنیم.

 

به گفته مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، نقطه حائز اهمیت در جشنواره ملی تئاتر شبستان، اجرای نمایش در مساجد است و تلاش می شود جریان خوب مسجدی، هنری و اسلامی را راه اندازی کنیم.

 

وی با ابراز خرسندی از تشکیل گروه های نمایش در کانون های مساجد، گفت: امیدواریم کانون هایی که گروه های تئاتر ندارند نیز نسبت به تشکیل گروه های تئاتر در مساجد خود اهتمام بیشتری داشته باشند و ما شاهد تحقق فرمان مقام معظم رهبری که فرمودند: «تئاتر باید مردمی شود و دغدغه های مردم و روشنگری انقلاب را انجام دهد» باشیم.

 

عالم بخش اضافه کرد: در دهه 60 گروه های تئاتر و سرود متعددی در مساجد فعالیت می کردند و ما امیدواریم با این حرکت هنری شاهد تحقق نهضت بازگشت به مساجد باشیم و هنرمندان ما تربیت شده مساجد باشند.