تئاتر مسجدي عامل هويت بخشي به هنر نمايش است

تئاتر مسجدی عامل هویت بخشی به هنر نمایش است

تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲
مشاور هنري رئيس ستاد هماهنگي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد کشور گفت: تئاتر مسجدي يکي از مهمترين عوامل هويت بخشي به هنر نمايش است.

 به گزارش روابط عمومی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی، «حسین عالم بخش» عصر دیروز در گردهمایی آموزشی و هماهنگی گروه های نمایشی کانون های مساجد استان آذربایجان شرقی که در خانه فرهنگ تبریز برگزارشد، اظهارداشت: تئاتر مسجدی یکی از مهمترین عوامل هویت بخشی به هنر نمایش و بهترین عرصه برای شناسایی، جذب و توانمندسازی هنرمندان متعهد وآگاه مسجدی و انقلابی است .

عالم بخش با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی برمردمی شدن تئاتر خاطرنشان کرد: تئاتر مسجدی و تقویت و توسعه آن می تواند به عنوان احیاگر هنر در مساجد، نقش بسیار مهمی در مردمی سازی هنر تئاتر و نمایش داشته باشد چنانچه در سال های اخیر با تلاش های انجام گرفته تئاتر مسجدی و دینی جای خود را در جامعه بازکرده. ولی ما هنوز به آن کیفیت مطلوب و مد نظر نرسیده ایم و باید با قدرت و توان بیشتری در تولید تئاتر دینی با کیفیت بکوشیم.

وی ارتقاء اندیشه و بهبود سبک زندگی را از وظایف مهم تئاترعنوان و تصریح کرد: اگر تئاتر، صرف سرگرمی باشد، تبدیل به ابتذال می شود، چرا که سرگرمی تنها یک وسیله برای دستیابی به هدفمان در اجرای آن نمایش است.

عالم بخش با اشاره به فعالیت های هنری مساجد در اوایل انقلاب و در دهه60 گفت: اقدامات ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای احیاء کارکردهای هنری مساجد و پیوند دوباره مسجد و تئاتر قابل تحسین است و به طور حتم نتایج این اقدامات در ارتقای تئاتر مسجدی بسیار موثر وتاثیرگذار خواهد بود.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهارداشت:  برگزاری کارگاه آموزشی «مدرسه تئاتر شبستان» و جشنواره ملی «تئاتر شبستان» در کشف استعدادهای هنری بچه های مسجد، و توانمندسازی آنها جهت تولید محتواهای مناسب با ارزش های انقلابی و تربیتی نقش مهمی داشته و آثار رسیده  به این جشنواره نیز  گواه این مطلب است.

 وی با اشاره به شروع برنامه های نمایشی کانون های مساجد با شعار مسجد، تئاتر، آگاهی اعلام کرد: علاوه بر آموزش های مجازی،  تا کنون کارگاه های آموزشی حضوری "مدرسه تئاتر شبستان" توسط اساتید کارگردانی،  بازیگری، تئاتر کاغذی و نمایش خلاق به مدت ۲ تا ۳ روزه در ۹ استان برگزارشده است و امیدواریم با انجام هماهنگی های لازم در سایر استانها نیز این کارگاهها برگزار شود.

 وی همچنین افزود: تاکنون  500 اثر از هنرمندان کانونی که در سامانه بچه های مسجد ثبت شده است  مورد ارزیابی قرار گرفته و برای تقویت این گروه های هنری بیش از ۱۰۰ کلیپ آموزشی در حال تدوین می باشد.

مرتضی شفیعی، مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی نیز در این گردهمایی با توصیف کانونهای فرهنگی هنری به عنوان بهترین بستر برای تربیت هنرمندان مسجدی اخلاق‌مدار و دغدغه‌مند اظهار داشت: هدف‌گذاری ما در ستاد استانی تشکیل گروه های نمایشی در بطن مساجد و اثرگذاری در عرصه هنر استان است.

 وی افزود: «مدرسه تئاتر شبستان» آغاز راه استعدادیابی، آموزش و تربیت هنرمندان متعهد و متخصص مسجدی در عرصه تئاتر است و بی شک با ادامه و استمرار آموزش و ارتبا ط با هنرمندان مسجدی خواهیم توانست در عرصه تئاتر مسجدی و مردمی حرفی برای گفتن داشته باشیم .

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی همچنین در ادامه گفت: در دهه60 و 70 شاهد دوران اوج کارهای هنری در بطن مساجد بودیم، حتی خاطرات رزمندگان نیز نشان می دهد که تئاتر در جبهه‌ها هم حضور داشته یعنی این هنر حتی در جنگ تعطیل نشده است.

وی خاطر نشان کرد : تمام متوليان مسجد بايد به اين فهم مشترک برسند که هنر اين جاذبه را دارد که نسل جوان را جذب کند، از اين رو بايد شاهد جاذبه آفريني با ابزار هنر در مساجد باشيم و تحقق این موضوع علاوه بر تلاش  نیاز به تعامل همکاری و هم افزایی همه نهادهای  متولی دارد.

 بنابراین گزارش، در ادامه  این گردهمایی عوامل اجرایی گروه های نمایش استان به ارائه نکته نظرات و پیشنهادات، تبادل نظر و بیان دغدغه ها و مشکلات موجود پرداختند.

گفتی است، دوره آموزشی«مدرسه تئاتر شبستان»  با حضور اساتید برجسته تئاتر کشور تیرماه سالجاری  به همت ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی و با حضور 140 نفر از اعضای کانون های مساجد سراسر استان در دانشکده برق دانشگاه تبریز برگزار شد.