قالب تئاتر مساجد با استاندارد خاص اين مراکز ديني تدوين مي‌شود

قالب تئاتر مساجد با استاندارد خاص این مراکز دینی تدوین می‌شود

تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۲
مدير مدرسه تئاتر شبستان گفت: تئاتر مسجدي نمونه اي از سبک هاي نمايشي است که متناسب با ماموريت و نقش مساجد تدوين مي شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان اصفهان، «حسین عالم بخش» دردوره مهارتی اندیشه‌ای «تئاتر شبستان» ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد اصفهان اظهارداشت: تئاتر مسجدی نمونه ای از سبکهای نمایشی محسوب می شود که قالب و ساختار تشکیلاتی آن در حال تدوین است.

مشاورهنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: این سبک تئاتر متناسب با ماموریت و نقش مساجد تدوین شده و کانون های مساجد آن را مدیریت و اجرایی می کنند.

وی ادامه داد: بچه های مسجد براساس این سبک نمایش تولید کرده و در جامعه عرضه می کنند که موضوعات و رویکرد اجرایی آن در این قالب مشخص شده است.

عالم بخش، انتقال مفاهیم تربیتی و آموزه های اسلامی را مهمترین محور این قالب نمایشی بیان کرد و اذعان داشت: تئاتر مسجدی تنها برای سرگرمی نیست بلکه مفاهیم مهم زندگی را منتقل می کند.

وی یادآورشد: نمایشی که تنها برای سرگرمی باشد اثربخش و قادر به نقش آفرینی موثر و کارآمد نیست.

مدیرمدرسه تئاتر شبستان با اشاره به توانمندی بچه های مسجد در تولید تئاتر کودک و نوجوان، تصریح کرد: چنین محتوایی برای جامعه نیاز است و امکان توسعه فرهنگی و خدماتی را فراهم می سازد.

وی خاطرنشان کرد: تولیدات نمایشی کانون های فرهنگی هنری مساجد امکان پیشرفت و تعالی افراد جامعه و درک حقایق را فراهم می سازد و نباید از نقش و جایگاه آنان غفلت کرد.

رشد و پیشرفت هنرمندان نمایشی مساجد

مشاورهنری رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در بخشی از سخنان خود با اشاره به هنرمندانی که کار خود را از مسجد آغاز کرده اند، تصریح کرد: بسیاری از افراد امروز جامعه هم می توانند از این مراکز رشد پیدا کنند.

وی ادامه داد: اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد باید جایگاه و نقش خود را حفظ کنند و تلاش های خود را کم اهمیت ندانند.

عالم بخش با بیان اینکه زحمت کارفرهنگی و هنری در مسجد زیاد است، گفت: حمایت مالی از این مراکز نمی شود و در مقابل کار زیاد هم می خواهند اما صبر و حوصله و همت بچه های مسجد برای ارائه کارهای هنری مثل نمایش اثرگذاری زیادی دارد.

وی ادامه داد: مخاطب مردمی مهمترین ویژگی تئاترمسجدی است وبا توجه به اینکه این مخاطب  مردمی اقشار گوناگونی راشامل می شود این کار را سخت می کند. بنابراین باید همه گروه های سنی از زن و مرد را پوشش دهد.

مدیرمدرسه تئاتر شبستان با بیان اینکه تولید تئاتردر کانون مساجد به دلیل مردمی بودن حائز اهمیت است، تصریح کرد: بسیاری از تحولات جامعه متاثر از همین نمایش هایی است که در دیگر مراکز نمی توان دید.

وی اضافه کرد: مخاطب چنین اثرهای هنری به محتوا عمیق می نگرد و درگیر افکت و وسایل و صوت نمی شود و همین موضوع تاثیرگذاری را دو چندان می کند.

لزوم خودکفایی در عرصه تئاتر مساجد

این فرد صاحب نظر در حوزه تئاتر کشور با اشاره به وابستگی گروه ها و نهادهای فرهنگی و هنری به بودجه ها دولتی، گفت: این موضوع چالش جدی برای تداوم فعالیت و رشد گروه های هنری محسوب می شود.

عالم بخش به فعالان هنری کانونهای فرهنگی هنری مساجد توصیه کرد برای درآمدزایی و پیشرفت فعالیت کنند و خود را وابسته به بودجه های دولتی و نهادهای فرهنگی نکنند.