کانون هاي مساجد به واسطه دو عنصر اساسي، در تمدن سازي موثرند

کانون های مساجد به واسطه دو عنصر اساسی، در تمدن سازی موثرند

تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲
حجت الاسلام وافي تصريح کرد: کانون هاي فرهنگي هنري مساجد به واسطه دو عنصر اساسي در تمدن سازي، مي‌توانند نقش مهمي در اين زمينه داشته باشند که يکي از اين دو عنصر، «پرورش نيرو» و ديگري «توليد فکر» است.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام «مجتبی وافی»  در تشریح نقش و جایگاه کانون‌های مساجد در موضوع تمدن سازی و حرکت به سوی تمدن اسلامی اظهارکرد: کانون های فرهنگی هنری مساجد به واسطه دو عنصر اساسی در تمدن سازی، می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند که یکی از این دو عنصر، «پرورش نیرو» و دیگری «تولید فکر» است.

این محقق و پژوهشگر برجسته در حوزه مسجد تصریح کرد: «پرورش نیرو» باید از دوران نوجوانی آغاز شود چون در این سن و این دوران است که شخصیت فرد ساخته و تربیت می شود و از سوی دیگر ما در این دوره بستری بهتر از کانون‌های مساجد یا پایگاه‌های مقاومت بسیج برای نوجوان نداریم بنابراین وقتی نسل نوجوان ما در مساجد در حال نزج گرفتن و رشد کردن است، در اصل عناصر تمدن ساز ما در اینجا در حال ساخته شدن هستند.

مسجد می تواند هردوعنصر موثر در تمدن سازی یعنی « تربیت نیرو» و «تولید فکر» را بسازد

وی خاطرنشان کرد: در موضوع «تولید فکر» هم همینطور است. اگر این نوجوانان با نگاه‌ها و مبانی درست و بینش‌ها و بصیرت‌های دقیق، درکانون های فرهنگی هنری پرورش یابند وقتی وارد ساختارها می‌شوند به جای گرفتار شدن در آفت‌ها و از دست رفتن، به دلیل همان استحکامی که در دوران نوجوانی کسب کرده‌اند معمولاً تبدیل به کنشگران اجتماعی و انقلابی می‌شوند که هم درعرصه تولیدات فکری و هم در میدان عملیات‌های اجرایی پای کار می‌آیند.

حجت الاسلام وافی بااشاره به این که بنابراین هر دو عنصر موثر در مقوله تمدن سازی یعنی « تربیت نیرو» و «تولید فکر» را می‌توان در مساجد تربیت کرد گفت: بحث دوم این است که هر کانون فرهنگی هنری در یک مسجد قرار دارد حالا اگر آن مسجد، نقش «محله محوری» خود را خوب ایفا کند و ماموریت خود را در سطح محله ببیند کانون فرهنگی هنری ما هم جذب ۵۰ نوجوان را نهایتِ ماموریت خود نمی بیند، بلکه به دنبال مدیریت محله خواهد بود. چشم انداز او این می شود که بتواند معلم، مغازه‌دار، کارگر، کارمند، توانمند، ناتوان و ...را در سطح محله به هم وصل کند.

کانون باید «دولت ساز»  و« محله ساز» باشد 

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: در این صورت ما می توانیم در مسیر رشد به سوی جامعه اسلامی گام برداریم و به تحقق فرمایش مقام معظم رهبری درباره «دولت اسلامی» کمک کنیم از این طریق که دولت را در کارها و برنامه های صحیح اش یاری کنیم و در ضعف‌ها  و کمبودها در مقام مطالبه‌گری وارد شویم. بنابراین از این طریق می توانیم هم در مرحله دولت سازی و هم مرحله محله سازی موثر باشیم.

وی در بخشی از سخنان خود چند راهکار عملیاتی به کانون های مساجد پیشنهاد کرد و افزود: پیشنهاد من این است که دو عنصر اساسی در کانون‌ها وجود داشته باشد اول «اتاق فکر»؛ چه فرد باشد و چه جمع. کانون نیاز به آدم‌های قوی و فکور دارد. در کار تربیتی «نیروی انسانی» حرف اول را می‌زند نه برنامه‌ها . دومین پیشنهادم هم  «استفاده از روش تربیتی صحیح» است.

وافی تصریح کرد: معمولاً روش‌های تربیتی ما مبتنی بر روش تربیت وحیانی یا سیره اهل بیت نیست. روش های ما یا روش‌های برگرفته از غرب است، یا تک بعدی است، یا هیجانی و شعار زده است. در حالی که اسلام، سیستم تربیتی دارد. وحی و سیستم وحیانی برای مراحل رشد یک انسان، حرف دارد. اگر شما اتاق فکر هم داشته باشید اما فکر و روش تربیتی اسلامی را اجرا نکنید و دنبال نکنید باز به نتیجه مطلوب نمی رسید. پس هردوی اینها در کنار هم لازم و ضروری است.