ميثاق ما در تئاتر مسجدي، خداجويي است

میثاق ما در تئاتر مسجدی، خداجویی است

تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۲
سالاري از حمايت معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از تئاتر مساجد خبر داد و گفت : ميثاق ما در تئاتر مساجد خداجويي است و اميدواريم اين رويداد به يک روند جريان ساز تبديل شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، نشست شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر شبستان با حضور محمود سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام خداداده، رییس این ستاد و اساتید مدرسه تئاتر شبستان عصر امروز( شنبه ۳۰ دی ماه) برگزار شد.

 حجت الاسلام « خداداده» در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت اخلاص در کار گفت: این هنر در سال های گذشته در مساجد رونق داشت و چه قبل از انقلاب و چه پس از آن شخصیت های موثری در هنرهای نمایشی به جامعه معرفی  شدند.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه در ۲۰ سال اخیر توجه به تئاتر که خاستگاه آن در مسجد بود، کمرنگ شد، تصریح کرد: کمرنگ شدن فعالیت های هنری در مساجد یکی از آسیب هایی بود که موجب شد، ما کمتر شاهد پرورش هنرمندان مومن مسجدی باشیم.

 

حجت الاسلام خداداده ادامه داد: جامعه هنری با نگاه ایمانی و معنوی خود در معرفی ارزش ها نقش آفرینی کردند و دینداری، ادب، اخلاق، هنر و احترام را از آنها دیده ایم.

 تئاتر شبستان، تئاتر مسجدی است

وی با اشاره به نگاه عمیق معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جامعه هنری و  بحث فرهنگ گفت: این نگاه عمیق آثار خود را در سالهای آینده نشان می دهد.

وی مدرسه تئاتر شبستان را مدرسه ای مفهومی دانست و تاکید کرد: تاکنون ۱۲ دوره از تئاتر شبستان در استانها برگزار شده است و تلاش داریم که برای اولین بار تئاتر مسجد در مساجد اجرا شود.

 

 در ادامه این نشست «محمود سالاری»، گفت: بنده جلسات متعددی را شرکت می کنم، اما این جمع متفاوت از دیگر جمع ها است و جمعی همدلانه است. ضرورت دارد که تلاش های این جمع رویداد تئاتر شبستان را به روندی جریان ساز تبدیل کند.

 

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امیدوارم این رویداد هنری نتیجه و ثمرات بسیاری به همراه داشته باشد و استمرار بیابد.

 

 سالاری ادامه داد: این نگرانی ماست که شاهد آفت جریان روشنفکری در جریان تئاتر مسجد نباشیم و تلاش کنیم هدف ما ارتباط کودکان و نوجوانان با مسجد باشد حالا به بهانه سرود یا تئاتر.

 

سالاری از حمایت معاونت هنری وزارت فرهنگ از تئاتر مساجد خبر داد و گفت: میثاق ما در تئاتر کودک و نوجوان و در تئاتر مسجد، خداجویی است همچنانکه در تئاتر بسیج مولفه مقاومت مدنظر است. اگر یک نوجوان و جوان در اقصی نقاط کشور و روستاها با تئاتر، مسجدی شود، همین برای شما دخیره دنیا و آخرت خواهد شد.

 

راه یابی دو تئاتر مسجدی از دهلران و تبریز به جشنواره فجر

 در ادامه این نشست، «حسین عالم بخش»، مدیر مدرسه تئاتر شبستان گفت: در مدرسه تئاتر شبستان سه محور برگزاری دوره های آموزشی با هدف هویت بخشی و جریان سازی و محور استادیاران مورد توجه بوده است و بر این اساس در سامانه بچه های مسجد گروه های نمایشی، کارهایشان را بارگذاری می کنند که تاکنون اثر ۴۰۰ گروه توسط اساتید بررسی شده است و محور سوم تولید فیلم های ۱۰ دقیقه ای بوده است.

 

وی افزود: برخی از مساجد به دلیل فاصله جغرافیایی زیاد نمی توانند در دورهای آموزشی و ارتقای سطح شرکت کنند، به همین جهت این فیلم ها برای آنها ارسال می شود تا بتوانند از فیلم ها بهره برداری نمایند.

وی همچنین از راه یابی دو تئاتر مسجدی از دهلران و تبریز به جشنواره فجر خبر داد.

 

بنابراین گزارش، در ادامه این نشست «مهدی مقدم»، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با اشاره به اهداف راه اندازی جشنواره تئاتر شبستان گفت: کشف استعدادها و آموزش و فرآیند به کارگیری و سطح بندی گروه های نمایشی در قالب این جشنواره مورد توجه است.

 

وی ادامه داد: هدف دیگر از برگزاری این جشنواره، پررنگ شدن فعالیت تئاتر در مساجد است چراکه ما معتقدیم جواب حرف باطل حرف حق است و باید برای تاثیرگذاری این رویداد حضور پررنگی در مساجد داشته باشیم تا زمینه جذب کودکان و نوجوانان به مسجد از این طریق فراهم شود و در آینده مجموعه ها و هیات های تئاتری از مساجد شکل بگیرند، جریان سازی کنند و صدور انقلاب  از این مسیر محقق شود.

 

در ادامه این نشست استادان مدرسه تئاتر شبستان به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند که توجه به نوجوانان مسجدی دارای استعداد با هدف تربیت نیرو برای آینده انقلاب، تقویت ارتباط بچه های هنرمند مسجدی با ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، تلاش برای استمرار دوره های تئاتر شبستان، تلاش برای مردمی سازی دستیابی به اهداف متعالی انقلاب، حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تئاتر شبستان در استان ها، اهتمام برای پیوند ارتباط کودکان و نوجوانان با مسجد با اجرای تئاتر مسجدی، حمایت از تعزیه با بهره گیری از ظرفیت مساجد و حسینیه ها از مهمترین این مباحث بود.