اين کانون، مسجد را پاتوق نوجوانان شهر درح کرده است

این کانون، مسجد را پاتوق نوجوانان شهر درح کرده است

تاریخ انتشار : ۲ بهمن ۱۴۰۲
کانون فرهنگي و هنري «پيروان ولايت» در جوار مسجد جامع شهر درح شهرستان سربيشه امروز به يکي از مراکز فعال جذب جوانان و نوجوانان به برنامه هاي فرهنگي و مذهبي تبديل شده است.

حسین نصیری مدیر کانون فرهنگی و هنری پیروان ولایت مسجد جامع شهر درح در گفتگو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از خراسان جنوبی با بیان اینکه کانون پیروان ولایت از یک سال پیش و به پیشنهاد امام جمعه درح راه اندازی شد، گفت: در ابتدای راه اندازی با مشورت جوانان و دغدغه مندان مسجد و فرهنگ، نشست هایی برای رفع انزوای مسجد، جذب جوانان برگزار شد.

وی افزود: با هدف خارج کردن رویکرد مسجد از برگزاری نماز جماعت به سمت برنامه های فرهنگی و تاثیرگذار، جلساتی برگزار شد و شاخص هایی کوتاه، میان و بلند مدت ترسیم شد تا فقط به مسجد به عنوان مکانی برای اقامه نماز نباشد.

نصیری یادآور شد: در ابتدا با هدف ایجاد مسجد تراز اسلامی مورد تأکید مقام معظم رهبری در حوزه های آموزش، مباحث تفریحی، ایجاد  جاذبه، تحول و...در مسجد ورود کردیم و برای جمع آوری جوانان از کوچه، خیابان و جذب آنها به مسجد جاذبه هایی در مسجد ایجاد شد.

وی یادآور شد: علاوه بر آن به سمت اجرای برنامه‌های ورزشی و سرگرمی رفته و مسابقاتی مانند طناب کشی، فوتبال و... برگزار شد و این موارد باعث شد خیل عظیمی از جوانان و نوجوانان جذب مسجد شوند.

وی با اشاره یه این مهم که با احداث مسجدی در بافت جدید شهر درح؛ مسجد جامع به فراموشی سپرده و تنها افراد مسن برای اقامه نماز در این مسجد حضور داشتند، گفت: با راه اندازی کانون، در کنار برنامه های تفریحی، ورزشی و... به سمت کار تربیتی، قرآنی و ایجاد تحول در مسجد قدم برداشته و در حال حاضر تعدادی از بچه ها در بخش حفظ قرآن ورود کرده و ۳۰ سوره قرآن را حفظ کرده اند.

نصیری با بیان اینکه در حال حاضر پنج حلقه صالحین در مسجد جامع درح تشکیل شده است، گفت: هر شب دو حلقه صالحین برنامه هایی شامل حفظ، مفاهیم، روخوانی قرآن را برگزار می کنند.

به گفته وی با همکاری جوانان و نوجوانان در مسجد برنامه هایی به مناسبت های ملی و مذهبی برگزار می شود و در اجرای برنامه ها مسئولیت به جوانان و نوجوانان واگذار شده است.

مدیر کانون فرهنگی و هنری پیروان ولایت مسجد جامع شهر درح افزود: مسئولیت اقداماتی مانند توزیع قرآن، مکبری، جمع آوری قرآن و ادعیه و... در قسمت خواهران و برادران به کودکان و نوجوانان واگذار شده است و جوانان و نوجوانان علاوه بر این اقدامات، با شرکت در نماز جمعه و جماعت کارت امتیاز به عنوان تشویق دریافت می کنند.

نصیری تعداد اعضای کانون را ۱۰۳ نفر طی ۹ ماه اعلام کرد و یادآور شد: با همکاری امام جمعه، کانون مسجد، مردم و خیران بانک جایزه تهیه شده و جوان و نوجوان پس از کسب امتیاز می تواند اقلام مورد نظر خود را از بانک جایزه دریافت کند.

وی یکی از مشوق ها و راهکارهای جذب امتیاز برای بچه ها را حضور والدین در نمازهای جماعت و جمعه دانست و افزود: چنانچه نوجوان و جوان والدین خود را در این موارد همراه خود داشته باشند برای هر کدام از والدین همراه خود، امتیار دریافت کرده و جمع امتیارات آنها افزایش می یابد.

مدیر کانون فرهنگی و هنری پیروان ولایت مسجد جامع شهر درح با اشاره به این مهم که مسجد جامع درح از انزوا خارج شده است، گفت: با همکاری و همراهی امام جمعه درح علاوه بر جذب مهمانان استانی و کشوری به این مسجد، اقامه سه وعده نماز نیز توسط امام جمعه در این مسجد برگزار می شود و در وعده مغرب و عشا حدود یکصد نفر از نوجوان، جوان و بزرگسال در نماز شرکت می کنند.

وی به آسیب های اجتماعی مرز مانند اعتیاد اشاره کرد و گفت: با همکاری امام جمعه ماهانه تعدادی از افراد آسیب پذیر برای ترک اعتیاد به کمپ معرفی و ارجاع می شوند و در این راستا از مرکز استان مشاوری از انجمن  ترک اعتیاد برای بهبود یافتگان هفته ای سه شب در درح کلاس آموزشی برگزار می کند.

وی با اشاره به نزدیکی زمان اعتکاف یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته برای دانش آموزان و بچه های مسجدی به مدت سه روز اعتکاف برگزار و در این مدت برنامه هایی شامل نشست های بصیرتی، حلقه های صالحین برگزار می شود.

نصیری از دیگر اقدامات به برپایی سینما سیار اشاره کرد و با اشاره به استقبال جوانان، نوجوان و بزرگسالان از این مهم گفت: از طریق ستاد کانون مساجد استان و هماهنگی با سینما سیار فیلم بچه زرنگ با ۶۰ درصد تخفیف و با حضور ۴۰۰ دانش آموز در مسجد اکران شد و به زودی فیلم مسافری از گانورا نیز اکران می شود.