ثقل عظيم نهضت بازگشت به مساجد بر دوش کانون هاي مساجد است

ثقل عظیم نهضت بازگشت به مساجد بر دوش کانون های مساجد است

تاریخ انتشار : ۳ بهمن ۱۴۰۲
قائم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اجلاس مديران ستادي و استاني کانون هاي مساجد کشور گفت: پرچمدار نهضت بازگشت به مساجد شخص وزير فرهنگ و ارشاد است و ثقل عظيمي از اين نهضت بر دوش کانون هاي مساجد است.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ، اجلاس مدیران ستادی و استانی کانون های مساجد کشور پیش از ظهر امروز (سه شنبه، سوم بهمن ماه) در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

 سید محمد هاشمی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این اجلاس گفت: مسجد به تعبیر مقام معظم رهبری باید پایگاه همه امور باشد همچنان که از صدر اسلام مسجد نه تنها عبادتگاه بلکه  به عنوان دارالحکومه اسلام، مرکزی برای آموزش، عبادت، گردهمایی، تقوا و اخلاص بوده است. 


هاشمی افزود : مسجد همواره محور هم افزایی و اتحاد بین مومنین بوده و اگر قران درباره مسجد ضرار چنان تعابیر تندی را مطرح می کند، یکی از آسیب های آن را ایجاد تفرقه و چنددستگی مومنین بر می شمرد.


وی ادامه داد: مرجعیت و هویت مسجد در یکی از برهه های تاریخ نگاری یعنی در دوران انقلاب اسلامی به شکلی بارز ظهور یافت و بعنوان مرکز گفتمان و تبیین ولایت دینی و پایگاه حکمرانی مطرح شد.

 

معاون حقوقی و  امور مجلس وزارت ارشاد با اشاره به کاربردهای هنر و معماری اسلامی در مسجد گفت: اسلام این سرمایه عظیم تمدنی را برای حیات اجتماعی ما قرار داده تا در کنار دیگر فعالیت ها و دیگر هسته های میانی مسیر ارتقاء جامعه را هموار سازد. هر چند امروز با نقطه مطلوب فاصله داریم چرا که باید مسجد به عنوان قرارگاه و کانون همه فعالیت ها و هسته های اجتماعی جامعه باشد.

 

هاشمی با اشاره به ارتباط مستقیم دو نهاد زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مردم تصریح کرد: یکی از این دو ارگان، کانون های فرهنگی هنری مساجد و دیگری نهاد کتابخانه های عمومی است.

 

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۷۵ هزار مسجد در کشور خاطرنشان کرد: در بیش از ۲۶ هزار مسجد کشور کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت می کنند و می توان گفت اگر کل ظرفیت فرهنگی اجتماعی و رسانه ای دولت را نگاه کنیم، می بینیم که هیچ پایگاهی را همانند کانون های مساجد نداریم.


هاشمی با طرح این سوال که ما در کانون های فرهنگی هنری مساجد به دنبال چه هستیم؟ گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد مهم ترین و موثرترین عامل رونق مساجد هستند.
 

وی مسجد جوادالائمه(ع) تهران را یکی از مساجد الگو معرفی کرد و گفت: هنرمندان شاخصی مانند فرج الله سلحشور، امیرحسین فردی و  بهزاد بهزادپور در این مسجد تربیت شدند و ایده تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد هم برای این بود که جوانان انقلابی، هنرمند و مومن در آنها رشد و پرورش یابند.


معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد باید سراغ کارهایی بروند که مختص آنها طراحی شده است، گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد حیات شغلی خود را در این امر تعریف کنند که در پس فعالیت آنها مسجدی رونق بگیرد و این جوشش میدانی زمانی به سرانجام می رسد که دست کانون فرهنگی هنری از ایده پر باشد و ما آن کانون را به خود اتکایی فرهنگی برسانیم تا بتواند اثرگذار فعالیت نماید.


هاشمی با بیان اینکه تحول فرهنگی مسجدمحور، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه است و شخص وزیر پرچمدار آن است، خاطرنشان کرد: ثقل عظیمی از فرایند تحقق این نهضت بر دوش کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

 

وی بر توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به حمایت از کانون های مساجد از نظر بودجه ای تاکید کرد و افزود: از ابتدای این دولت تمام تلاش این بوده که به میزان هم افزایی بین مجموعه های تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیفزاییم.