کانون هاي مساجد بيشترين تاثير را در جذب جوانان به مساجد دارند

کانون های مساجد بیشترین تاثیر را در جذب جوانان به مساجد دارند

تاریخ انتشار : ۴ بهمن ۱۴۰۲
خليلي نيا گفت: پژوهش ميداني در رابطه با عوامل جذب جوانان و نوجوان به مسجد نشان مي دهد که کانون هاي مساجد بيشترين تاثير را در اين زمينه دارند.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، دومین روز از اجلاس مدیران ستادی و استانی این ستاد پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۴ بهمن) در اردوگاه بین‌المللی شهید باهنر برگزار شد و در حاشیه آن تفاهم همکاری میان این ستاد و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به امضا رسید.

 

حجت الاسلام خداداده، در این نشست اظهار کرد: با توجه به تجربه ای که در مناطق آزاد قشم و اروند داشتیم، با اضافه شدن پنج منطقه جدید شاهد فعالیت‌های هرچه بیشتر در عرصه مسجد و کانون در این مناطق خواهیم بود و امیدواریم در آینده مدیران ما با توجه به تفاهم‌نامه ای که به امضا می‌رسد در این مناطق نیز در راستای احیای امر مسجد وارد میدان شوند.

 

علیرضا خلیلی نیا، در ابتدای سخنان خود آغاز همکاری و فعالیت های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در مناطق آزاد را همزمان با ایام ولادت امام علی(ع) به فال نیک گرفت و اظهار کرد: مسجد یعنی محل سجود، یعنی جایگاه سجده و سجده اوج عبادت و بندگی و بهتری مکان برای این بندگی مسجد است.

 

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: مسجد یعنی خانه اجتماع، در ادیان مختلف معابد فراوانی داریم اما مسجد یعنی در عین توجه به اجتماع، یعنی با هم بودن، مسجد یعنی محل آموزش.

وی گفت: مسجد جایگاه عروج انسان از خاک به افلاک است. دانشگاه های بزرگ ما در جهان اسلام در مساجد شکل گرفته است، کلاس‌های ائمه اطهار در مساجد برگزار می‌شده است، غنی‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام در مساجد تشکیل شده است.

خلیلی نیا افزود: مسجد محل قضاوت و محل موعظه است. در این دنیای مادی، در این دنیای غفلت‌ها ما همه نیاز به موعظه داریم؛ ما نیاز داریم که برویم بنشینیم و به چهره یک انسان مومن بنگریم، در مسجد بنشینیم و عالم مسجد یک جمله بگوید و ما را تحت تاثیر قرار دهد و مسیر زندگی ما را تغییر دهد. باید در مسجد زانوی ادب بزنیم و بنشینیم و بشنویم چراکه این پیام خداست.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، گفت: باید کادرسازی برای انقلاب کنیم، نمی‌شود تمدن اسلامی را بدون مسجد داشته باشیم. روایات شگفت‌انگیزی در مورد مسجد و طی مسیر برای رسیدن به مسجد وجود دارد. این مهم نشان از جایگاه والای مسجد در تمدن اسلامی دارد.

وی افزود: امروز برای موفقیت در کارمان باید دغدغه جوان امروزی را بشناسیم، اغتشاشاتی که سال گذشته رخ داد را باید بررسی کنیم شهید رجایی می‌فرماید: تربیت را از جایی آغاز کنیم که دانش‌آموز می‌خواهد. این سخن آن شهید هنر کانون‌های مساجد است.

 معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطر نشان کرد: کارکرد مسجد در دوران دفاع مقدس شبیه کارکرد مسجدالنبی(ص) در زمان پیامبر اکرم (ص) شده بود، اعزام ها همه از مسجد صورت می‌پذیرفت، امروز باید چه کار کنیم تا به آن جایگاه برسیم.

وی در ادامه به طرح این پرسش ها پرداخت که دغدغه جوانان امروز چیست؟ چرا حضور جوانان در هیئات مذهبی از مساجد پر رنگ تر شدند؟ علت ناآرامی های جوانان چیست؟

خلیلی نیا ادامه داد: چندی قبل پژوهشی میدانی انجام و طی آن مشخص شد که عوامل مختلف در حضور جوانان در مسجد چه تاثیری دارد. از میان عوامل وجود کتابخانه، قرائت خانه،کمتر از حضور امام جماعت نبود، جالب آنکه وجود فعالیت‌های کانون‌های مساجد ۵۴ درصد در حضور نوجوانان و جوانان تاثیرگذار بوده است.

وی تاکید کرد: باید مسجد اصل بماند. تجربه ثابت کرده است که یک دانش‌آموز بیاید به مسجد و ورزش کند، اردو برود و در تمامی فعالیت‌ها حضور داشته باشد اما برای نماز نماند، باید روی این مساله کار کنیم و نقش واسطه‌گری را برای مدیریت حضور نوجوانان و جوانان در مسجد داشته باشیم تا اصل که نماز در مسجد است مورد توجه باشد.

خلیلی نیا با بیان اینکه ۱۸ منطقه آزاد در سطح کشور وجود دارد، افزود: چند منطقه جدید هم داریم از جمله منطقه شهر فرودگاهی که خیلی‌ها نمی‌شناسند، پتروشیمی ماهشهر از مناطقی است که بسیار پر از ظرفیت است، از سوی دیگر مناطق ویژه را هم داریم که از ظرفیت‌های متنوع و فراوانی برخوردار هستند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابراز امیدواری کرد با گسترش همکاری‌ها امکان تحقق اهداف مسجدی بیش از پیش میسر شود.

در ادامه علی قجری، با بیان اینکه نگاه مسجدی از ابتدای سال ۱۴۰۲ در سطح مناطق آزاد آغاز شد، اظهار کرد: ما مشارکت با مساجد در انجام فعالیت‌های فرهنگی را ملاک قرار دادیم و در نتیجه بخش قابل توجهی از عملیات فرهنگی هنری ما در سطح مناطق آزاد در سال جاری توسط کانون‌های مساجد محقق شد.

مدیر فرهنگی هنری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: امیدوارم با انعقاد این تفاهم‌نامه ها این همکاری‌ها پرفروغ تر شود.

قجری تصریح کرد: بخش قابل توجهی از انرژی ما در این دو سال اخیر از دولت، بر تغییر گفتمان و ایجاد همراهی در بدنه مناطق آزاد صرف شد که حقیقتا کار جهادی است، امیدوارم این همت از اکنون به بعد بیشتر باشد، درست است که تفاهم‌نامه منعقد میکنیم اما اگر وقفه ای شد، دلسرد نشوید چراکه همچنان‌ در مرحله تثبیت گفتمان در این مناطق هستیم و امیدواریم که حضور کانون‌های مساجد در مناطق به مثابه یک باقیات و صالحات برای ما به یادگار بماند و همچون یک زیرساخت برای آینده باقی بماند.