مساجد براي نظام سرباز و سردار تربيت مي کنند

مساجد برای نظام سرباز و سردار تربیت می کنند

تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
حجت الاسلام ابوالقاسم گفت: مساجد براي نظام سرباز و سردار تربيت مي‌کنند. اگر تاريخ انقلاب را مرور کنيد مي‌بينيد کساني که به اين انقلاب خدمت کردند مانند رجايي و باهنرها بچه هاي مسجدي بودند.

 

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت الاسلام «محمد حاج ابوالقاسم» در آیین اختتامیه رویداد توانمندسازی مدیران، مربیان و فعالان قرآنی و تربیتی (طرح شهید اسداللهی) با اشاره به آیه ۱۱۴ سوره بقره اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: بدترین ظلم این است که کسی مانع ذکر خدا در مساجد شود و تلاش کند که مساجد را ویرانه کند.

 

مشاور رییس جمهور در امور روحانیت گفت: ظلم نقطه مقابل عدل است. عدالت یعنی هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد و ظلم این است که چیزی در جایی باشد که نباید در آنجا قرار بگیرد. به عنوان مثال اگر فرد ناتوانی وزیر شود، این ظلم است چون جایگاه او آنجا نیست اما بدترین ظلم و جابجایی این است که مکانی را که خداوند خواسته تا ذکر و یاد او در آنجا جاری و ساری باشد این اتفاق در آن مکان نیفتد و ما امروز این ظلم را مرتکب شده ایم.

 

حجت الاسلام ابوالقاسم با اشاره به وجود 70 هزار مسجد در سطح کشور گفت: خدا هفتاد هزار خانه فرهنگ الهی و مرکز نورانی به ما داده که هزینه آن را هم مردم داده‌اند همین مردم خداجو و عاشق معنویت. ۷۰ هزار مرکز فرهنگی که ما آنها را به تعطیلی کشیدیم و تخریب کردیم. تخریب مسجد فقط این نیست که بلدوزر بیندازیم و آن را ویران کنیم. تخریب در مقابل عمران و آبادانی است و بر اساس آیات سوره توبه، آبادانی مسجد به این است که مردم در آن رفت و آمد کنند. محل پرداخت خمس و زکات باشد. محل رفت و آمد مجاهدان برای جهاد باشد. چنین مسجدی آباد است هرچند فرش و در و دیوار آن مندرس باشند. از نگاه قرآن اگر مسجدی از عالی‌ترین متریال ساختمانی ساخته شده باشد و فرش‌های زربافت داشته باشد اما نمازگزاران در آن رفت و آمد نداشته باشند این مسجد ویرانه است.

 

احیای مسجد به این است که نسل جوان در مسجد رفت و آمد داشته باشد

وی ادامه داد: اینکه امروز مساجد ما آباد نیستند یک حقیقت انکارناپذیر است. بخشی از این معضل مربوط به برنامه ریزان کشور است اما به هر حال باید کاری کرد. امروز تعدادی از برادران ما در وزارت کشور و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، به دنبال این هستند که  این مساجد را احیا کنند. احیای مسجد به این است که نسل جوان در مسجد رفت و آمد داشته باشد. برنامه‌های دینی برنامه‌های قرآنی و جلسات دعا در مسجد زیاد شود. برای اهل محل و ساکنان آن آورده‌ای ارزشمند داشته باشد.

مشاوره رئیس جمهور در امور روحانیت در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما مساجدی داریم که امام جماعت آن درنقش مربی محله  ظاهر می‌شود، در شبانه روز کلاس‌هایی برای نوجوانان، برای جوانان و حتی بانوان دارد یا فرصت‌هایی برای تفریح سالم جوانان فراهم می‌کند. این مسجد یک مسجد زنده است .

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم با تاکید بر این نکته که بهترین کارهم این است که مسجد را به جایگاه خود برگردانیم گفت: بهترین عدالت ورزی این است که مساجد را احیا کنیم به خصوص در مناطقی که مستضعفین در آنجا زندگی می‌کنند. امام خمینی رحمت الله فرمودند: « من یک تار موی این کوخ نشینان را با کاخ نشینان عوض نمی‌کنم». آنها (کاخ نشینان) نوعاً به دنبال لذت خود یا فرزندانشان هستند. این مستضعفین هستند که با پول‌های کوچک و کم خود، کارهای بزرگ انجام می‌دهند. مستضعفینی که درنگاه و دید برخی از افراد جامعه گمنام هستند اما تبدیل به افراد بزرگی می‌شوند که حتی مشاهیر هم به گرد پای آنها نمی‌رسند مانند محسن حججی‌ها و سردار سلیمانی‌ها سردار سلیمانی در کرمان در یک محله محقر خانه داشت.

ما در مساجد برای نظام سرباز و سردار تربیت می کنیم

وی بابیان خاطره ای از محضر مقام معظم رهبری تصریح کرد: به حضرت آقا گفته بودند ما در مساجد برای نظام سرباز و سردار تربیت می‌کنیم و این کاملا درست است. اگر تاریخ انقلاب را مرور کنید می‌بینید کسانی که به این انقلاب خدمت کردند همین افراد کم برخوردار و مستضعف بودند کسانی مانند رجایی و باهنر. این انسان‌ها معادن طلای جامعه ما هستند و این کاری که امروز به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و سازمان اجتماعی وزارت کشور در حال انجام است استخراج طلا ست. طلایی که می‌تواند استمرار راه رجایی‌ها و باهنرها باشد.

 

حاج ابوالقاسم در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت : حضرت آقا در فرمایشات خود با جامعه قرآنی کشور فرمودند « مساجد می‌تواند پایگاه قرآن باشد» این یک راهبرد عظیم الهی و فرهنگی است. ما حتی فعالیت‌های قرآنی را هم از مسجد بیرون برده‌ایم و این یک فاجعه است. مسجد خانه خدا و قرآن کتاب خداست. چرا مساجد به جایی رسیده که فعالان قرآنی ترجیح می‌دهند در هر جایی غیر از مسجد کار قرآنی انجام دهند؟ چون در مسجد چوب لای چرخ آنها می‌گذارند. مسجد تبدیل به یک شبه اتوبوس شده که ۵۰ نفر از افراد مسن در آن نماز می‌خوانند و مسجد تعطیل می‌شود تا فردا. بهانه می‌کنند که در مسجد سروصدا می‌شود و... بگذارید سر و صدا بشود.

این کارشناس مباحث دینی به آماده سازی طرح قرآنی «زندگی با آیه‌ها» اشاره کرد و افزود: این طرح در ماه مبارک رمضان و به صورت ملی در سراسر کشور اجرا می‌شود از شما نیز می‌خواهیم که در اجرای این طرح ما را یاری کنید ماه رمضان این امتیاز را دارد که ۳۰ روز آن شمارش می‌شود یعنی روزبه روز آن در ذهن مردم است مردم مترصد هستند که در هر روز فعالیت آن روز را انجام دهند. به عنوان مثال اگر امروز روز پنجم ماه مبارک رمضان است دعای روز پنجم را بخوانند، جز پنجم قرآن را بخوانند و از این قبیل مسائل. قرآن هم 30 جزء است و با ۳۰ روزرمضان هماهنگ است. اصولاً افرادی که قرآن را به ۳۰ بخش یا جز تقسیم بندی کردند با همین رویکرد این کار را انجام دادند و این کار از سوی اهل بیت (علیهم السلام) نیز تایید شد. به عبارت دیگر آنها به دنبال این بودند که ۳۰ سفره آسمانی برای ۳۰ روز ماه مبارک رمضان فراهم کنند ما هم تلاش کنیم که از این سفره بهره ببریم.

 

طرح «آیه های زندگی» بر اساس درسهای رهبر انقلاب آماده شده است

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم گفت: در کنار جزء خوانی، تدبر و فهم قرآن هم بسیار مهم است. مقام معظم رهبری فرمودند« من سال ۵۳ در مشهد تفسیر می‌گفتم، بعد قاری می‌آمد و آیات قرآن را می‌خواند حالا چه خوب است که یک توضیحی هم داده شود» طرح ما در ماه مبارک رمضان هم در همین رابطه است. رهبر انقلاب کتابی دارند به نام «طرح کلی اندیشه اسلامی» ما مطالب این کتاب را تبدیل به ۳۰ درس کردیم، ۳۰ درس متناسب با نگاه‌های روز جامعه. یعنی برای هر جزء یک آیه که متناسب با مفاهیم آن جزء باشد انتخاب شده و با ادبیات روز و سطوح مختلف مخاطب یعنی (نوجوان، نخبگان، بانوان و...) متناسب سازی شده است. محتوای این ۳۰ روز که برگرفته از کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» از مقام معظم رهبری و بر پایه بنیان‌های اعتقادی است آماده شده که شما این را تبیین می‌کنید.

 

وی ادامه داد: رسانه‌ها هم پای این کار هستند و درباره این سی‌آیه کلیپ‌ها، موشن گرافی‌ها و حتی فیلم‌هایی در حال آماده‌سازی است شهرداری‌ها نیز اعلام کرده‌اند که این آیات را در بیلبوردهای شهری نصب می‌کنند تا از این طریق بعد از ۳۰ روز باورهای ایمانی که بر پایه دیدگاه‌های رهبری آماده شده برای مردم تبیین شود.  فصل دوم طرح هم در تابستان اجرا می‌شود تا بتوانیم بخشی از آیات مهم قرآن را که می‌تواند در زندگی ما تحول ایجاد کند در دل و جان جوانان و نوجوانان نهادینه کنیم.

 

حاج ابوالقاسم افزود: محتوای فایل و کتابچه آیات و شرح و توضیح آنها از طریق کانون‌های مساجد در اختیار شماقرار می گیرد. این طرح یک طرح جامع و فراگیرو ملی است طرح یک شخص یا یک موسسه و سازمان نیست. معلم آن رهبر انقلاب هستند که سال ۵۳ مطالبی را بیان فرمودند و مجری آن همه دغدغه‌مندان عرصه قرآن در کشور هستند.