همکاري ستاد کانون‌هاي مساجد و دانشگاه صداوسيما براي جذب و تربيت نيروي انقلابي

همکاری ستاد کانون‌های مساجد و دانشگاه صداوسیما برای جذب و تربیت نیروی انقلابی

تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور و دانشگاه صدا و سيما به منظور گسترش تعامل در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي هنري تفاهم همکاري امضا کردند.

به گزارش روابط غمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، نشست امضای تفاهم‌نامه میان این ستاد و دانشگاه صداوسیما ظهر امروز (یکشنبه، ۲۹ اسفندماه) در ساختمان شهید بهشتی ستاد برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام «کمال‌الدین خداداده» رئیس، «مهدی مقدم»، معاون فرهنگی هنری و «محمدتقی محمدیان» معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور و همچنین «شهاب اسفندیاری»، رئیس دانشگاه صداوسیما و «سیدمحمد موسوی‌مهر»، معاون فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه حضور داشتند.

مسجد باید جایگاه خود در فرهنگ و هنر انقلاب را احیا کند

در نشست حجت‌الاسلام خداداده ضمن ابراز امیدواری نسبت به گسترش فعالیت‌ها و همکاری‌های مشترک میان ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور و دانشگاه صدا و سیما، اظهار کرد: امید داریم که بتوانیم با این همکاری در راستای تحقق این جمله نورانی که «مساجد خاستگاه فرهنگ و هنر انقلابی هستند»، حرکت کنیم.

 

همکاری ستاد کانون‌های مساجد و دانشگاه صداوسیما برای جذب و تربیت نیروی انقلابی

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در ادامه گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در زمینه‌های مختلف فعالیت دارند، اما این بدان معنا نیست که ما یک دوربین به بچه‌ها بدهیم و نیروهای متخصص و حرفه‌ای تربیت کنیم، ما هرگز دنبال این نیستیم که فیلمساز یا مستندساز حرفه ای تربیت کنیم، در واقع اعضای کانون‌ها در این عرصه فعالیت می کنند اما در ادامه انتظار ما این است که نهادهای دیگر در راستای ارتقا و پرورش و رشد آنها وارد میدان شوند.

وی با بیان اینکه بهترین کارگردانان، تهیه‌کنندگان در دنیا معمولاً از بهترین فیلسوفان هستند، تأکید کرد: این بدان معنا است که آنها فلسفه خوانده و فهم فلسفی دارند و از این زاویه دوربینی می‌کارند و دنیا را به شکل دیگری نشان می‌دهند؛ با توجه به این دیدگاه و مسئله، اگر آموزش های ما صحیح باشد مطمئنا زاویه دید دوربین ها و نگارش قلم ها نیز متفاوت خواهد شد؛ لذا امیدواریم که امضای تفاهم نامه میان ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و دانشگاه صدا و سیما مقدمه ای برای استفاده از ظرفیت های هر دو مجموعه باشد.

برگزاری آیین پایانی جشنواره ملی تئاتر شبستان در ۱۸ اسفندماه

حجت الاسلام خداداده ادامه داد: اکنون از حدود ۶۰۰ گروه تئاتر مسجدی که آثار خود را به نخستین جشنواره ملی تئاتر مسجد ارسال کرده اند، چندین اثر به مرحله بالاتر آمدند و ما از ۱۴ اسفند رویداد تئاتر شبستان و ۱۸ اسفند نیز اختتامیه آن را برگزار می کنیم؛ این رویداد در مساجد استان تهران بعد از اقامه نماز ظهر در ۱۴ مسجد برگزار می شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم دوره هایی را مثل انجمن سینمای جوان برای کانون ها داشته باشیم، از سوی دیگر اگر بشود کلاس ها و دوره هایی را به صورت مجازی برگزار کنیم تا در استان‌های مختلف نیز امکان بهره‌برداری از این آموزش ها باشد بسیار ایده آل است، به بیان دیگر با همراهی دانشگاه صدا و سیما یک بسته دانشگاهی تهیه کنیم که فقط به صورت اختصاصی برای بچه های مسجد باشد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: اگر بتوانیم چند مدل بازی‌واره را برای ارایه برنامه تهیه کنیم قطعا تاثیرگذار خواهد بود به ویژه اینکه می توان چند رویداد مشخص، با مشارکت دانشگاه صدا و سیما در عرصه فیلم و مستند مسجد برگزار کنیم.

برکات این تفاهم‌نامه برای مجموعه‌های حاشیه شهر و مناطق نیازمند

در ابتدای این نشست «مهدی مقدم» تعامل و همکاری‌های مشترک بین ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور و دانشگاه صدا و سیما را به عنوان نقطه عطفی برای گسترش هر چه بیشتر فعالیت‌های مشترک در عرصه رسانه‌ای با محوریت مساجد دانست و  گفت: این همکاری به ویژه می‌تواند در سطح دانشجویانی که قصد دارند به فعالیت جهادی در عرصه رسانه و مسجد بپردازند مفید باشد، به ویژه برای فعالیت رسانه‌ای در مجموعه‌های حاشیه شهر و مناطق نیازمند که قطعا این تفاهم‌نامه بستر مناسبی را در این گستره فراهم می‌کند.

 

همکاری ستاد کانون‌های مساجد و دانشگاه صداوسیما برای جذب و تربیت نیروی انقلابی

 

استفاده از ظرفیت کانون‌های مساجد برای جذب نیروهای انقلابی

در ادامه «شهاب اسفندیاری» با بیان اینکه جذب و شناسایی نیروی متعهد، متدین و انقلابی برای عرصه فرهنگ، هنر و رسانه کشور همواره از دغدغه‌های دانشگاه صدا و سیما بوده است، اظهار کرد: راه‌اندازی این دانشگاه نیز در همین راستا بوده است؛ ضمن اینکه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از همان دوران اوایل انقلاب از جمله افرادی بودند که بیشترین پیگیری را برای باز شدن این دانشگاه به ویژه پس از انقلاب فرهنگی داشتند تا دانشگاه فعال شود و شروع به تربیت نیرو کند.

رئیس دانشگاه صدا و سیما افزود: این دانشگاه قبل از دانشگاه‌های دیگر آغاز به فعالیت می‌کند اما به مرور زمان در سال‌های بعد، روند فعالیت‌ها به‌گونه‌ای پیش می رود که رشد و توسعه کمی و کیفی در دانشگاه دچار چالش شده و عملا خروجی‌هایش آن طور که باید و شاید در رسانه ملی تاثیرگذار نیستند.

وی گفت: بعضا مدیران سازمان از خروجی‌های دانشگاه صدا و سیما اشکالاتی می‌گرفتند و یا ترجیح می دادند نیروی متدین و انقلابی از بیرون از مجموعه  جذب کنند، در نهایت در اواسط دهه ۸۰ بود که گزارش به دستور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از این دانشگاه تهیه می شود که چندان امیدوارکننده نبود و موجب نارضایتی ایشان شد، بنابراین ما از اواسط دهه ۸۰ دوباره فعالیت را به شکل دیگری آغاز کردیم و در این راستا با انجمن های اسلامی دانشجویان، کانون های اسلامی مدارس و مجموعه هایی از این دست مرتبط شدیم که این مساله زمینه معرفی دانشگاه را تسهیل کرد و ورودی‌ها و جذب به دانشگاه بهتر شد؛ حتی در سیر آموزشی برنامه های مختلف مثل طرح ولایت، اردوهای زیارتی، اردوهای راهیان نور، سیر مطالعاتی، بازدید از موزه های تاریخ انقلاب و دفاع مقدس و ... را در دستور کار قرار دادیم چراکه معتقد بودیم دانشجویانی که قرار است ۳۰ سال معلم رسانه باشند باید از هر جهت آماده شوند.

همکاری ستاد کانون‌های مساجد و دانشگاه صداوسیما برای جذب و تربیت نیروی انقلابی

 

اسفندیاری تصریح کرد: با وجود همه مواردی که اشاره شد دانشگاه صدا و سیما همچنان برای ورودی‌های خود نیازمند کمک است به ویژه از سوی دستگاه‌هایی که با نیروهای مذهبی ارتباط دارند؛ بنابراین اینکه بتوانیم با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور این دانشگاه را به قشر انقلابی معرفی کنیم اهمیت بسزایی دارد؛ اینکه خروجی‌های این دانشگاه کسانی نظیر ابراهیم حاتمی‌کیا و داوود میرباقری شوند که تا این اندازه تاثیرگذار بوده‌اند، ارزشمند است.

رئیس دانشگاه صدا و سیما در ادامه بیان کرد: واقعیت آن است که بسیاری از دانش‌آموزان با فشار خانواده‌ها به رشته‌های دیگر می روند در حالی که استعداد هنری و رسانه‌ای دارند؛ در این میان دانش‌آموز یا کلا تحصیل در رشته مورد علاقه خود (هنر و رسانه) را رها می کند و یا در مقطع کارشناسی ارشد سراغ رشته‌ای می‌رود که به آن علاقه داشته که قطعا تحصیل و فعالیت در آن دوره با انرژی و توان دانشجوی ۱۸ ساله تفاوت دارد، بنابراین اهمیت دارد که در جریان هدایت تحصیلی با کمک ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور این دانشگاه معرفی و به نوعی غربال‌گری اولیه از بچه‌مسجدی‌هایی که استعداد فرهنگی هنری دارند، انجام شود و خانواده‌های مذهبی و مسجدی با این دانشگاه آشنا شوند.
 
اسفندیاری افزود: در این میان ما نیز آمادگی داریم تا دوره‌های مختلف از جمله تربیت مربی را برای کانون‌های مساجد برگزار کنیم به شکلی که اساتید دانشگاه ما بتوانند در این دوره‌ها تدریس کنند، همچنین در زمینه مطالعه و پژوهش نیز آمادگی همکاری با ستاد کانون های مساجد را داریم.

همکاری ستاد کانون‌های مساجد و دانشگاه صداوسیما برای جذب و تربیت نیروی انقلابی

در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری های مشترک به امضای دو طرف رسید.