اعتماد به جوانان راهکار بازگشت به مسجد است

اعتماد به جوانان راهکار بازگشت به مسجد است

تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
حجت الاسلام کاظمي يکي از مهمترين راهکارهاي جذب و بازگشت جوان و نوجوان به مسجد را اعتماد به اين اقشار دانست.

حجت‌الاسلام سیدحسین کاظمی امام جمعه سربیشه در گفتگو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد از خراسان جنوبی ضمن تبریک سالروز تأسیس کانون فرهنگی هنری مساجد، با بیان اینکه اعتماد سازی و برقراری ارتباط با جوان و نوجوان از عوامل جذب این اقشار به مساجد است، اظهار کرد: با اعتماد سازی و دادن مسئولیت به جوانان می توان ارتباط تنگاتنگی با قشر جوان ایجاد کرد.

وی گریزی به زندگانی اهل بیت علیهم السلام زد و افزود: مساجد از دیرباز محلی برای حل مشکلات، قضاوت، شور و مشورت بوده است و این مهم در زمان جنگ تحمیلی به عینه قابل لمس بود چرا که اعزام به جبهه ها، کمک رسانی و... با حضور به خصوص نسل جوان در مسجد انجام می شد.

حجت الاسلام کاظمی با بیان اینگه گاها مشاهده می شود برخی مسئولان در مساجد به جوانان بی اعتماد بوده و مسئولیتی به آنها سپرده نمی شود، تأکید کرد: همه عوامل مسجد اعم از امام جماعت، هیأت امنا، پایگاه بسیج و ... باید به نسل جوان اعتماد کرده و با سپردن مسئولیت، این قشر را به سمت و سوی مسجد جذب کند چرا که جوان دارای ذوق، انگیزه و قدرت ریسک پذیری است.

وی بر احیای مساجد تأکید کرد و  یادآور شد: مساجد نباید فقط به مکانی برای اقامه نماز و خواندن دعا تبدیل شود و با اهتمام به این مهم می توان کارها را با محوریت مساجد در هر محله و مکان انجام داد.

امام جمعه سربیشه نوع نگاه، برخورد و حرمت شکنی ها را در عدم حضور جوانان به مساجد مهم دانست و خواستار انجام برنامه ها با دادن مسئولیت به جوانان با احترام شد.

وی گریزی به اجرای عدالت فرهنگی در روستا و شهر زد و گفت: می توان با بهره گیری از ظرفیت روحانیون سطح شهر در اقصی نقاط استان از آسیب های اجتماعی جلوگیری و شاهد اجرای عدالت فرهنگی، اجتماعی و... در این مناطق باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با ورود حوزه علمیه و قرار دادن مشوق برای کار در مناطق محروم، بتوان از ظرفیت روحانیت در شهر و روستا با هدف کاهش آسیب های اجتماعی، فرهنگی و... بهره برد.

امام جمعه سربیشه با بیان اینکه باید در توزیع نیروی فرهنگی و جامعه روحانیت اولویت بندی شود، افزود: در مناطق کم برخوردار مانند سربیشه نیاز به توجه بیشتر دارد و باید به مباحث خدمات رسانی، برقراری عدالت و ... اهتمام بیشتری داشت.

حجت الاسلام کاظمی بر ارتباط امام جماعت با مردم، اجرای برنامه های متنوع و فاخر قرآنی و... تأکید کرد و یادآور شد: اجرای برنامه های متنوع قرآنی در ایجاد جذابیت مساجد نقش مهمی دارد.

به گفته وی در مباحث قرآنی تنها به خواندن قرآن نباید اکتفا کرد و در کنار قرائت، باید به مباحث حفظ قرآن، تفسیر و... که در پویایی مساجد نقش مهمی دارد، توجه ویژه کرد.