مساجد به مرکز تربيت جوانان و نوجوانان تبديل شود

مساجد به مرکز تربیت جوانان و نوجوانان تبدیل شود

تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
آيت الله خاتمي با اشاره به اينکه مساجد بهترين مکان در عصر جهاد تبيين از انديشه هاي امامين انقلاب است، گفت: مساجد بايد به مرکز تربيت انساني به ويژه جوانان در همه ابعاد تبديل شود.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان، آیت الله علی خاتمی، امام جمعه زنجان به کارکرد مساجد از صدر اسلام اشاره کرد و گفت: اولین حرکت پیامبر ساخت مسجد بود که کانون تصمیم گیری فرهنگی، دینی، اجتماعی، قضایی و نظامی بود.


وی به فرمایش امام راحل که فرمودند مسجد سنگر است، اشاره کرد و افزود: انسان از سوی دو شیطان تهدید می شود، شیطان بیرونی و شیطان درونی، و مسجد با هدف کمک به انسان در جنگ با شیطان ساخته شد.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه مساجد در صدر اسلام امکاناتی نداشت و با این وجود مردم در مساجد حاضر  می شده و در کنار اقامه نماز در برنامه های مسجد شرکت می کردند، افزود: در مساجد صدر اسلام هر گوشه کارکردی تعریف شده بود و پیامبر از میهمانان نیز در مسجد پذیرایی می کرد. اختلافات مسلمانان نیز در بخشی از مسجد که تعیین شده رسیدگی می شد.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه انقلاب ما نشات گرفته از مساجد بود، گفت: قبل از پیروزی انقلاب، اعلامیه های امام مخفیانه توسط انقلابیون توزیع می شد. در سراسر کشور راهپیمایی ها انقلاب از مساجد شروع و به مساجد ختم می شد.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه نقش مساجد در دوران دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: مساجد در دوران جنگ کانون تربیت نیرو بوده به گونه ای که بسیاری از شهدای دفاع مقدس تربیت شده مساجد بودند.

وی با یادآوری اینکه هنوز پس از 45 سال از گذشت انقلاب مسجد کارکرد اصلی خود را پیدا نکرده است، افزود: مسجد خانه خداست اگر خانه خدا را پررونق کنیم خانه های ما نیز پررونق می شود.

امام جمعه زنجان با اشاره به اینکه هنوز با توصیه های رهبری در مورد مساجد فاصله داریم، گفت: حضور پررنگ مردم در مساجد مورد انتظار ما است. زینت مسجد به نمازگزاران است، عمران مسجد با نمازخوان و تعلیم دین، اخلاق و انسانیت ممکن است.

وی اضافه کرد: امام فرمودند: ستون خیمه مسجد امام جماعت است و فعالیت های مساجد با محوریت ائمه جماعت است. به فرموده مقام معظم رهبری" کانون های مساجد را فراموش نکنید با همکاری بسیج"؛ در مساجد ارکانی هستند که باید با هم در تعامل باشند. 

به گفته وی، کودکان را از بچگی با مساجد و احکام دین آشنا کنید، در مساجد کتابخوانی را تقویت کنید، تربیت حافظ و قاری قرآن در مساجد را در راس امور خود قرار دهید. تاکید رهبری نیز این است که با روی خوش پذیرای جوانان باشید.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه مساجد بهترین مکان در عصر جهاد تبیین از اندیشه های امامین انقلاب است، گفت: مساجد باید به مرکز تربیت انسانی به ویژه جوانان در همه ابعاد تبدیل شود. 

وی ادامه داد: همکاری صمیمانه کانون ها با پایگاه ها برکاتی دارد و برنامه ها همراه با نمار در مساجد باشد. هر یک از شما مدیران نقاط قوت را با یکدیگر در میان بگذارید و برای حل نقاط ضعف همفکری کنید. مومن ترین و متدین ترین نیروهای ما تربیت شدگان مساجد است.