بصیرت‌افزایی؛ تدبیر کانون‌های مساجد برای گام دوم انقلاب/ فصل نقش‌آفرینی بچه‌های مسجد در تمدن‌سازی

بصیرت‌افزایی؛ تدبیر کانون‌های مساجد برای گام دوم انقلاب/ فصل نقش‌آفرینی بچه‌های مسجد در تمدن‌سازی

تاریخ انتشار : ۹ دی ۱۳۹۸
اهتمام کانون‌های مساجد به برگزاری دوره‌ها و اجرای برنامه‌های بصیرت‌آفرین و بصیرت‌افزا به ویژه از طریق طرح ملی «فهما»، فرصت نقش‌آفرینی بچه‌های مسجد در آینده انقلاب و نظام به‌ویژه تحقق اهدافی همچون ساخت تمدن نوین اسلامی را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،، بصیرت آفرینی و بصیرت افزایی از ورای طرح ها و برنامه های فرهنگی و هنری، وجهه همت ستاد هماهنگی کانون های مساجد است که به شیوه های مختلف و در قالب برنامه های متنوع آن را دنبال می کند.

 

یکی از مهمترین عرصه هایی که این ستاد کوشیده تا با استفاده از آن فصلی جدید در بصیرت افزایی مسجدی ها و اعضاء و فعالان کانون های مسجدی بگشاید، رویداد ملی «فهما» یا تعیین پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران است.

در این رویداد ملی یکی از شاخص های هشت گانه که به کانون ها و ستادهای هماهنگی استانی کمک می کند تا در رقابت با دیگر کانون ها و ستادها، امتیاز بیشتری کسب کرده و نام خود را در زمره برترین های این طرح ثبت کنند، شاخص آموزش و توانمندسازی است.

این شاخص برنامه ها و دوره های مختلف را شامل می شود که از مهمترین آنها برگزاری دوره های «بصیرتی» ویژه گروه های سنی مختلف و در قالب هایی همچون برگزاری نشست، کلاس آموزشی، حلقه های معرفتی و ... است.

 

همت کانون های برتر در طرح ملی «فهما» به بصیرت افزایی

 

 

مروری بر روند فعالیت کانون های مساجدی که در اجرای طرح ملی فهما موفق عمل کرده و توانسته اند امتیازات بالایی را کسب کنند، نشان می دهد که فعالیت های مرتبط با بصیرت آفرینی و بصیرت افزایی، از اولویت های اصلی آنها است و توانسته در جذب مخاطب و پیشی گرفتن آنها از دیگر کانون ها کارگر و موثر شود.

 

برای مثال کانون فرهنگی هنری «مالک اشتر» در جوار مسجد «امام حسین(ع)» استان یزد ازجمله کانون های مسجدی است که در طرح ملی فهما تا کنون موفق به کسب 10 هزار و 209 امتیاز شده است و جزء کانون های برتر محسوب می شود؛ این کانون دوره های مختلف بصیرتی را ویژه گروه های سنی زیر 7 سال، 7 تا 14 سال، 14 تا 21 سال، 21 تا 40 سال و بالای 40 سال برگزار می کند.

این تفکیک سنی و برنامه ریزی در محور بصیرت برای گروه های سنی مختلف حاکی از اهمیت بصیرت آفرینی و ایجاد و تعمیق این ویژگی در مسجدی ها و فعالان کانون های مساجد است.

 

همچنین است کانون فرهنگی هنری «شهدای قره‌قاسملو» در جوار مسجد «سیدالشهداء(ع)» در استان اردبیل که در طرح ملی «فهما» تاکنون موفق به کسب 9 هزار و 666 امتیاز شده و به برگزاری دوره های بصیرتی اهتمامی ویژه دارد چنان که به مناسبت 9 دی، روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» تعدادي از نوجوانان عضو کانون مسجد و بسيج با حضور در جلوي مسجد «سیدالشهداء(ع)» و نصب بنر، حمايت قاطع خود را از ولايت و مقام معظم رهبری به صورت خودجوش اعلام کردند.

برگزاری دوره های بصیرتی ویژه گروه های سنی 7 تا 14 سال و 21 تا 40 سال نیز از دیگر جلوه های همت این کانون مسجدی برای بصیرت افزایی در میان اعضا و فعالان خود است.

 

علاوه بر این، کانون فرهنگی هنری «موعود» در جوار مسجد صالحب الزمان(عج) استان هرمزگان نیز با کسب 9 هزار و 588 امتیاز تا کنون جزء کانون های برتر مسجدی در طرح ملی فهما محسوب می شود که در کسب این امتیاز و رتبه، برگزاری دوره های بصیرتی ویژه گروه های سنی مختلف نقشی موثر داشته است.

 

همچنین است کانون فرهنگی هنری «شهید سید مصطفی خمینی(ره)» در جوار مسجد شهید سید مصطفی خمینی(ره) استان قم که ذیل شاخصه آموزش و توانمندسازی به برگزاری دوره های بصیرتی اهتمام و نظر دارد و این دوره ها را ویژه عموم علاقمندان و نیز به تفکیک برای برادران و خواهران، گروه سنی نوجوان و نیز بالای 40 برگزار می کند.

 

این تفکیک سنی و حتی جنسیتی در برگزاری دوره های بصیرتی در کانون های فرهنگی هنری مساجد نشان از اهمیت ایجاد و پرورش این خصیصه در اقشار مختلف دارد و اینکه مسجدی ها نباید آن را منحصر و محدود به گروهی خاص بدانند.

 

هم‌نوایی اعضا و فعالان کانون های مساجد با ملت در 9 دی

 

Image result for ‫تجمعات 9 دی‬‎

 

این گزارش می افزاید: کانون های فرهنگی هنری مساجد در بصیرت آفرینی و بصیرت افزایی برای جامعه مخاطبان خود تنها به برگزاری دوره، کارگاه و نشست اکتفا نمی کنند بلکه همصدا با دیگر نهادهای فعال فرهنگی فرصت حضور گسترده مسجدی ها در آئین گرامیداشت حماسه 9 دی ماه را فراهم می کنند.

چنان که به گفته حجت‌الاسلام «غلامعلی قدیریان» اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد همواره در خدمت به نظام و در لبیک گویی به مقام معظم رهبری پا به پای مردم و هموطنان در این صحنه های انقلابی و اساسی نظام حضور داشته و از دستاوردهای انقلاب و نظام دفاع کرده و می کنند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد پایتخت اعلام کرد: اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در راهپیمایی و اجتماعات روز نهم دی در مساجد و هیئات مذهبی حضوری فعال خواهند داشت.

 

Image result for ‫تجمعات 9 دی‬‎

 

حجت الاسلام «محمود علیخانی» نیز از آمادگی اعضا و فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مازندران خبر داد و گفت: بچه های مسجدی در کنار سایر هموطنان در حماسه 9 دی به عنوان یک یوم الله، حاضر می شوند و در تجمعات این حماسه عظیم، شرکت فعال دارند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران یادآور شد: برگزاری نشست های بصیرتی در کانون های مساجد مازندران، یکی از برنامه های شاخص این مراکز  در 9 دی ماه به شمار می رود.

 

این همراهی در بزرگداشت 9 دی و میثاق با ولایت به همت اعضا و فعالان کانون های مساجد در سراسر کشور و هم‌نوا با ملت رقم می خورد.

 

آنچه مرور شد و اهتمامی که ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به اجرای برنامه های بصیرت آفرین و بصیرت افزا به ویژه در طرح ملی «فهما» دارد، نوید این مهم را می دهد که بچه های مسجد بتوانند در پرتوی معنویت این خانه های خدا و با نگاه عمیق حاصل از بصیرتِ نهادینه شده در وجودشان به عرصه های مختلف ورود کنند و اینچنین مروج ارزش های اسلامی ایرانی و تحقق اهدافی چون اصلاح سبک زندگی، رونق تولید و فراتر از آن ساخت تمدن نوین اسلامی به عنوان افق تبیین شده مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، باشند.

 

پایان پیام/ 9