توانمندسازي بچه‌هاي مسجد؛ محور همه فعاليت‌هاي کانون‌هاي مساجد

توانمندسازی بچه‌های مسجد؛ محور همه فعالیت‌های کانون‌های مساجد

تاریخ انتشار : ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
مقدم با شرح برنامه‌هاي معاونت فرهنگي هنري ستاد هماهنگي کانون‌هاي مساجد کشور، گفت: استمرار طرح ملي «مسجد، پايگاه قرآن»، برگزاري دومين کنگره ملي خواهران فعال کانون‌هاي مساجد و دومين جشنواره ملي تئاتر شبستان ازجمله اين برنامه‌ها است.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گردهمایی مدیران ستادی و استانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور صبح امروز (چهارشنبه، ۵ اردبیهشت ماه) در محل باغ زیبای تهران آغاز شد.

برگزاری دومین کنگره ملی خواهران کانون‌های مساجد

بنابر این گزارش در پنل دوم این گردهمایی، «مهدی مقدم» طی سخنانی گفت: به دنبال ارائه دوره‌های توانمندسازی برای اعضای کانون‌ها هستیم تا ذیل این فعالیت‌ها فرآیند اقناع سازی محقق شود، این مساله به ویژه در بازه زمانی اوقات فراغت بیش از پیش مورد تاکید است.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در ادامه به بخشی از فعالیت‌های ستاد به ویژه در حوزه معاونت فرهنگی هنری اشاره و اظهار کرد: رویدادها و برنامه‌هایی نظیر مسجد پایگاه قرآن؛ مسابقات مدهامتان به ویژه مرحله کشوری، یادواره شهدای کانونی، اختتامیه رویداد پنجم بچه های مسجد، نشست کتابداران، نشست اهل سنت، جشنواره فیلم که از اولویت های اصلی فعالیت های هنری امسال است، جشنواره تئاتر، موضوع توانمندسازی، جشنواره سرود، جشنواره روستایی، کنگره دوم خواهران کانون‌های مساجد، نشست رابطین و برنامه‌های دیگر از جمله اصلی ترین محورهای فعالیت‌های معاونت فرهنگی هنری ستاد محسوب می‌شود.

مقدم در ادامه گفت: امسال اختتامیه پنجمین رویداد بچه‌های مسجد برگزار می‌شود که ملاک ارزیابی آن فعالیت های کانون‌ها در سامانه بچه های مسجد است؛ رویکرد دیگر در برنامه‌های معاونت فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، حوزه کتاب و پویش های کتابخوانی است، لذا در این راستا یک استان به عنوان محور قرار می‌گیرد.

وی در مورد فعالیت‌های ورزشی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد گفت: این عرصه نیز در حوزه برنامه‌های کانون های تربیت محور در قالب‌های مختلف مورد توجه است، به ویژه لیگ گل کوچک در سطح مساجد و محلات و همچنین برنامه های دیگر که امیدواریم بتوانیم به بهترین شکل برگزار کنیم.

 

مقدم در مورد برنامه‌های کانون‌های تخصصی خواهران گفت: در این راستا در سطح چهار استان نشست تخصصی با حضور بانوان و با موضوع الگوی سوم زن را خواهیم داشت.

 

توانمندسازی بچه‌های مسجد؛ محور همه فعالیت‌های کانون‌های مساجد

توجه جدی به تربیت‌محوری در کانون‌های مساجد

همچنین، «هادی کاظمی» در مورد کانون‌های تربیت محور و رویکردی که در راستای تقویت این کانون‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز همواره نسبت به مساله تربیت کودک و نوجوان تاکید فراوانی داشته‌اند و این مهم از منویات ایشان است که مسوولان در حوزه تربیتی فعالیت جدی داشته باشند، بنابراین ما در سطح کانون‌های مساجد کشور نسبت به مولفه تربیت توجه جدی داریم.

وی ادامه داد: ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور روی دو محور عمده در حوزه تربیت فعالیت دارد، نخستین محور استانداردسازی و الگوسازی و محور دوم تربیت نوجوان پیشران است؛ به بیان دیگر جذب سایر نوجوانان از طریق نوجوان پیشران در برنامه‌های کانون‌های مساجد مورد توجه قرار می‌گیرد.

کاظمی افزود: در حال حاضر شش هزار کانون تربیت محور در سراسر کشور فعالیت دارند، با توجه به این مساله تلاش ما این است که بتوانیم نوجوانان پیشران را به سمت برنامه‌های کانون جذب کنیم تا ذیل چنین رویکردی جمع کثیری از نوجوانان در فعالیت‌های مسجدمحور کانون‌ها حضور یابند.

وی در ادامه گفت: در راستای تحقق این هدف مولفه‌هایی نظیر ایده‌پردازی، خلاقیت و نوآوری؛ گفتمان سازی و اقناع سازی؛ طراحی و معماری نظام تربیتی و اهداف تربیتی؛ جذاب سازی فرآیندها؛ آموزش و توانمندسازی کنشگران مدیران کانون‌ها؛ ‌برندسازی و طراحی هویت؛ عرصه سازی و طراحی میدان برای نوجوان؛ برندسازی و طراحی هویت طرح؛ مورد توجه قرار گرفته است.

 

توانمندسازی بچه‌های مسجد؛ محور همه فعالیت‌های کانون‌های مساجد

 

استفاده از ظرفیت نوجوانان

کاظمی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت کانون‌ها قائم بر مدیران و مربیان کانون است، تصریح کرد: تلاش ما این است که از ظرفیت ها و استعدادهای نوجوانان عضو در کانون‌ها ذیل فعالیت‌ها استفاده شود.

وی بیان کرد: از سوی دیگر ذیل فرآیندهای کلیدی و راهبردی کانون‌های مساجد به ویژه کانون‌های تربیت محور، مولفه‌های مختلفی نظیر تولیدات رسانه‌ای و گفتمان سازی و توجه به منابع پایدار مورد توجه است.

کاظمی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» اظهار کرد: تاکنون در این طرح بیش از ۱۵۰ هزار کنشگر تربیتی‌ فعالیت داشته اند که این سطح از استقبال منجر به تربیت نوجوان و نسل آینده‌ساز انقلاب اسلامی می‌شود. 

 

پالایش و به‌روزرسانی کتابخانه‌های مساجد

همچنین مسیح لهراسبی در پنل نخست از بخش عصرگاهی این گردهمایی با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی به همت ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در حوزه کتاب و کتابخوانی انجام شده است، گفت: از جمله این برنامه‌ ها می‌توان به طرح پالایش و به‌روزرسانی کتابخانه‌های مساجد اشاره کرد که امسال سومین مرحله خود را تجربه می‌کند.

وی گفت: امروز نیازمند به‌روزرسانی منابع کتابخانه ای در مساجد هستیم، بسیاری از کتاب‌ها قدیمی و برخی کهنه شده اند، همچنین برخی آثار با توجه به نیاز روز جامعه نمی‌توانند پاسخگوی مطالبات باشد، لذا کار پالایش کتابخانه های مساجد را در سراسر کشور آغاز کردیم.

لهراسبی با اشاره به تولید کتاب صوتی در سطح کانون‌های مساجد کشور تصریح کرد: اجرای این طرح بستر مناسبی را برای شناسایی استعدادهای اعضای کانون‌های فرهنگی هنری در زمینه گویندگی و بهره‌گیری از ظرفیت آنها در تولید کتاب صوتی است، در این راستا ستاد کتابی با عنوان «آیینه»، با صدای اعضای کانون‌های مساجد را تولید کرد.

تشکیل حلقه‌های کتابخوانی

وی ادامه داد: به منظور جذب هرچه بیشتر نوجوانان به کتاب و مسجد و فرایند خوانش کتاب در سطح مساجد حلقه‌های کتابخوانی در سطح کانون‌های سراسر کشور برگزار می‌شود، این حلقه‌ها شامل یک گروه متشکل از اعضا و مربی است که در مسجد برپا می‌شود، این افراد بر اساس کتابی که هر ماه از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور معرفی می‌شود، جلسات و حلقه‌های کتابخوانی را تشکیل و برگزار می‌کنند.

لهراسبی افزود: اقدام دیگر ستاد در راستای ترویج فرهنگ مطالعه، برگزاری پویش های کتابخوانی است که در طول سال برگزار می‌شود، ضمن اینکه نشست سراسری کتابداران کتابخانه‌های مساجد نیز همراه با برنامه‌های مختلف از جمله نشست آموزشی تربیتی کتابداران کتابخانه‌های مساجد در سال پیش رو برگزار خواهد شد. 

در ادامه حمید ناطقی، مسوول دبیرخانه روستا و عشایر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در مورد برنامه‌های این دبیرخانه، گفت: امسال به دنبال تحول در حوزه فعالیت‌های روستایی و عشایری هستیم لذا در این راستا ستادهای استانی کانون‌های مساجد می‌توانند برنامه‌های استانی و ملی خود در گستره روستایی و عشایری را ارائه کنند.