هويت مادري بايد در بين دختران جوان احيا شود

هویت مادری باید در بین دختران جوان احیا شود

تاریخ انتشار : ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
عضو کانون جمعيت و فرزندآوري کشور با بيان اينکه در حوزه جمعيت بايد بر روي نسل جديد سرمايه گذاري کرد، گفت: هويت مادري بايد در بين دختران جوان احيا شود و موضوعات تربيتي را فرا بگيرند.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از استان اصفهان، دکتر «زهرا موحدی نیا» در آیین اختتامیه کشوری جایزه ملی «جوانی جمعیت» ویژه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که به میزبانی اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: در عصر حاضر دختران جوان به شغل، مدرک و توانایی خود افتخار کرده و هویت شخصی می دانند اما نسبت به مقوله مادری احساس خاص و مهمی ندارند.

عضو کانون جمعیت و فرزندآوری کشور با بیان اینکه هویت مادری در بین دختران از بین رفته، افزود: هویت مادری باید در بین دختران جوان احیا شود و موضوعات تربیتی را فرا بگیرند تا در کنار افتخارات شخصی و اجتماعی به این مولفه نیز ببالند.

وی ادامه داد: برای احیا جایگاه مادری باید از سنین نوجوانی فعالیت آموزشی و فرهنگی صورت بگیرد تا نسل جدید نسبت به این موضوع و جایگاه مهم احساس خوبی داشته باشند و این هویت رشد پیدا کند.

موحدی نیا، پاسخ به شبه های ذهنی در بین دختران جوان و نوجوان در خصوص فرزندخواهی را مهم دانست و تصریح کرد: این افراد نسبت به موضوعات تربیتی و اقتصادی فرزند در زندگی و ایفا نقش مادری سوالات زیادی دارند که باید پاسخ داده شود.

وی یادآورشد: تربیت نسل آینده نیز مستلزم سرمایه گذاری بر روی مبانی تربیتی نوجوانان امروزی به عنوان پدر و یا مادر آینده است که اگر آنان به خوبی تربیت شوند آنگاه فرزندان آنان نیز راه صحیح و تربیت سالم را بدست می آورند.

لزوم اصلاح نگرش مردم در فرزندخواهی

عضو کانون جمعیت و فرزندآوری کشور به موضوع کاهش فرزندآوری در کشورمان اشاره کرد و اذعان داشت: این چالش ریشه در گره های ذهنی و فکری دارد که زن و مرد در پاسخ به آن جواب صحیح نداشته و برابر فرزندآوری مقابله می کند.

وی با بیان اینکه در ظاهر موضوع اقتصادی مطرح است، خاطرنشان کرد: زن و مرد در یک زندگی مشترک بیشتر با مقوله گره های ذهنی برای فرزندخواهی و یا چند فرزندی روبرو هستند و که شبه ها باید پاسخ داده شود.

موحدی نیا ادامه داد: بعضی از زن و مرد در زندگی مشترک خود برای فرزند آوری نسبت به تربیت آن ها سوال دارند در حالی که چند فرزندی کمترین دغدغه تربیتی را نسبت به تک فرزندی دارد و در چنین خانواده هایی بچه ها مفاهیم زندگی اجتماعی، کار و تلاش، تعامل و استفاده مشترک و دوستی را می آموزند.

وی یادآورشد: پدر و مادران چند فرزند علاوه بر اینکه در مسائل تربیتی از اشتراک گذاری ها استفاده می کنند از منابع محدود خود بیشترین استفاده را می برند.

این متخصص در حوزه خانواده نسبت به سقط جنین ابراز نگرانی کرد و گفت: سالانه بالغ بر ۳۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار جنین در کشورمان از طریق سقط بین می روند که بیش از ۹۰ درصد آن ها به صورت مشروع به دنیا می آیند.

وی ادامه داد: این نگرانی در بین خانواده های مذهبی ترویج یافته چرا که یک خطا فکری مبنی بر اینکه سقط زیر چهار ماه اشکالی ندارد، در بین آن ها رواج یافته است.

لزوم ورود کنشگران اجتماعی برای اصلاح فکری

موحدی نیا با بیان اینکه چالش جمعیت در دنیا فراگیر شده، اظهارداشت: مسئولان حاکمیتی در دنیا برای آن کار کرده و مشوق های زیادی را نیز پیش بینی کرده اند اما موفقیت چشم گیری نداشته اند چرا که فرزندخواهی باید از دل و جان باشد.

وی با بیان اینکه گره زدن فرزند آوری به مشوق ها چندان تاثیر گذار نیست، افزود: اگر اصلاح فکری صورت بگیرد و خانواده ها فرزند را از دل و جوان بخواهند آنگاه رشد جمعیت بیش از سرمایه گذاری بر مشوق ها موثر خواهد بود.

عضو کانون جمعیت و فرزندآوری کشور از مدیران و اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد و دیگر تشکل های فرهنگی خواست تا در میان جامعه افکار غلط را اصلاح کنند تا شاهد باز شدن گره های فکری باشیم.

وی ادامه داد: اصلاحات فکری برای فرزندآوری، فرزندخواهی، احساس خوب برای پدری و مادری کردن و جلوگیری از سقط جنین باید توسط کنشگران فرهنگی و اجتماعی و تشکل های مردمی مثل کانون های مساجد انجام شود.