از عزم مسجدی‌ها برای بزرگداشت حماسه ۹ دی تا اتفاقات مساجد جهان

از عزم مسجدی‌ها برای بزرگداشت حماسه ۹ دی تا اتفاقات مساجد جهان

تاریخ انتشار : ۹ دی ۱۳۹۸
میزبانی مساجد پایتخت از جشن‌های سالروز ولادت حضرت زینب(س)، مفروش شدن مسجدالنبی(ص) با ۱۱۰۰ تخته فرش سبزرنگ و اجرای ویژه‌برنامه‌های ۹ دی در کانون‌ها و مساجد منتخب تهران ازجمله اخبار حوزه مسجد در نهمین روز از اولین ماه زمستان است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می‌آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در نهمین روز از دی ماه ۹۸:

 

اجرای ویژه‌برنامه‌های ۹ دی در کانون‌ها و مساجد منتخب تهران/ بصیرت؛ محور طرح «شنبه‌ها با کتاب»

 

حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از اجرای ویژه برنامه های روز بصیرت و تجدید میثاق با ولایت به مدت پنج روز در مساجد جامع و کانون های فرهنگی هنری استان تهران خبر داد و اظهار کرد: این برنامه ها از 8 دی ماه به مدت پنج روز در 16 شهرستان استان تهران (48 مسجد جامع و کانون منتخب) اجرا می شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با اشاره به برنامه هایی که در این کانون ها اجرا می شود، ادامه داد: برگزاری مراسم سخنرانی بعد از اقامه نماز جماعت توسط ائمه جماعات مساجد با موضوع بصیرت و تجدید میثاق امت با ولایت، ارسال پیامک های مرتبط با این روز به فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد و استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی در مورد یوم الله ۹ دی ماه از جمله این برنامه ها است.

 

 

حجت الاسلام قدیریان با اعلام برگزاری سلسله کرسی های آزاداندیشی در مساجد منتخب، گفت: برپایی نمایشگاه بصیرت، اجرای مسابقات فرهنگی در برخی از مساجد شهرستان های استان تهران، دیدار چهره به چهره  مسئولان و ائمه جماعات با مردم به منظور پاسخگویی به شبهات و سوالات مردم و رسیدگی به مشکلات آنها از دیگر برنامه هایی است که از  8 تا 13 دی ماه در مساجد منتخب پایتخت انجام می شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران تاکید کرد: نصب بنرهای تبلیغی در مورد حماسه نهم دی ماه در مساجد مختلف، استفاده حداکثری از ظرفیت کانون های مساجد استان برای تبیین و روشنگری حماسه نهم دی از دیگر برنامه های تدارک دیده ویژه این ایام است.

 

وی همچنین از تولید نماهنگ و کلیپ پیرامون حماسه نهم دی توسط کانون های مساجد منتخب و پخش آن در این ایام برای اولین بار خبر داد و گفت: به مناسبت حماسه ۹ دی طرح «شنبه های با کتاب» هفته آینده در این کانون ها با محور کتاب «بصیرت در کلام مقام معظم رهبری» اجرا می شود.

 

 

حجت الاسلام قدیریان به حضور اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در راهپیمایی روز نهم دی  هم اشاره و خاطرنشان کرد: اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد همواره در خدمت به نظام و در لبیک گویی به مقام معظم رهبری پا به پای مردم و هموطنان در این صحنه های انقلابی و اساسی نظام حضور داشته و از دستاوردهای انقلاب و نظام دفاع کرده و می کنند.

 

یادآور می شود، استان تهران دارای بیش از 1200 کانون فرهنگی هنری در جوار مساجد است.

 

مفروش شدن مسجدالنبی(ص) با ۱۱۰۰ تخته فرش سبزرنگ

 

به نقل از «اخبار 24»، در نخستین طرح توسعه مسجدالنبی(ص)، این مسجد با یک هزار و 100 فرش جدید سبز رنگ و با طراحی جدید مفروش شد.

 

دکتر «عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدیس»، رئیس کل امور مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) از اقدام مسئول امور فرش ها در خدمت رسانی به زائران و نمازگزاران تشکر کرد.

 

گفتنی است،  این فرش ها کار فاخر ملی عربستان و دارای کیفیت است و تمامی معیارهای اصولی در آن رعایت و مناسب با شبستان های مسجدالنبی(ص) بافته شده است.

 

میزبانی مساجد پایتخت از جشن‌های سالروز ولادت حضرت زینب(س)

 

 

به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب(س) ویژه برنامه جشن و سخنرانی در مساجد تهران برگزار  می شود، برنامه تعدادی از این مساجد به شرح زیر است:

 

مسجد جامع تجریش

سخنران: حجت‌الاسلام مرتضی اعتمادیان

مداح: حمید فارسی و مهدی آصفی

زمان: ۱۰ دی‌ماه از ساعت ۲۰:۳۰

نشانی: ضلع شمالی امامزاده صالح (ع)

 

مسجد جامع غدیر خم

سخنران:حجت الاسلام محمدیان

زمان: دهم دی بعد از نماز مغرب و عشا

نشانی: خیابان پاسداران، خیابان شهید کشوری، خیابان مسجد

 

مسجد حضرت مهدی(عج)

سخنران: حشمت الله قنبری

مداح: حمید رمضانپور

زمان:10 دی بعد از نماز مغرب و عشا

نشانی: خیابان ستارخان، سه راه تهران ویلا

 

مسجد جامع امام صادق(ع)

سخنران: حجت‌الاسلام رفیعی

مداح: احمد چینی

زمان: ۱۰ دی‌ماه همراه با نماز مغرب و عشاء

نشانی: اقدسیه

 

مسجد نظام مافی

سخنران: حجت‌الاسلام گواهی

مداح: یاسری

زمان: ۱۰ دی‌ماه از نماز مغرب و عشاء

نشانی: خیابان آیت‌الله کاشانی

 

مسجد جامع امام صادق(ع)

سخنران: حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین میرلوحی

مولودی‌خوانی: سیدمهدی میرداماد

زمان: سه‌شنبه ۱۰ دی‌ماه از ساعت ۱۸:۳۰

نشانی: میدان فلسطین

 

مسجد حضرت زینب(س)

سخنران: حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی

مداح: مهدی سلحشور، مصطفی خورسندی و سید مهدی حسینی

زمان: ۱۰ دی ماه بعد از نماز عشاء

نشانی: بزرگراه نواب، خیابان محبوب مجاز غربی(سینا) 

 

مسجد جامع ولی‌الله اعظم(ع)

سخنران: حجت‌الاسلام احمدی

مداح: سهراب پورایمان

زمان: ۱۰ دی‌ماه بعد از نماز مغرب و عشاء

نشانی: جنت‌آباد مرکزی، بلوار بهشت

 

مسجد صادق آل محمد(ص)

سخنران: حجت‌الاسلام محمد دغانلو

مداح: حسین فروغی و حمیدرضا جوادزاده

زمان: ۹ دی‌ماه از ساعت ۲۰:۳۰

نشانی: فلکه دوم صادقیه، خیابان کاشانی، بعد از تقاطع ستاری، خیابان پژوهنده

 

مسجد جامع امام سجاد(ع)

سخنران: افشاری

زمان:۱۰ دی ساعت ۱۷

نشانی:فلکه دوم صادقیه،بلوار اشرفی اصفهانی، جنب بوستان صبا

 

مسجد دانشگاه امام صادق(ع)

سخنران: آیت الله علم الهدی

مداح: میثم مطیعی

زمان:10 دی بعد از نماز مغرب وعشا

نشانی: بزرگراه چمران، پل مدیریت

 

افتتاح مسجد مرکزی «اوریوو» در نیجریه پس از ۳۰ سال

 

 

به نقل از «pmnewsnigeria»، مسجد مرکزی «اوریوو» که در «ایکوردو» یکی از شهرهای نیجریه قرار دارد با حضور «ابوبکر سعد» مشهور به «سلطان سوکوتو» راه اندازی شد.

 

سلطان شهر «سوکوتو» که یکی از شهرهای نیجریه است با همراهی «اوبافمی حمزه»، معاون فرماندار ایالت «لاگوس» بزرگان و رهبران مذهبی مسجد مرکزی «اوریوو» را افتتاح کردند.

 

این مسجد که کار ساخت آن از حدود 30 سال پیش آغاز شده بود بالاخره پس از سه دهه انتظار، کار خود را آغاز کرد.

 

مسئولان «ایکوردو» اعلام کردند: هدف از راه اندازی این مسجد فراهم کردن مکانی امن و آرام برای انجام مناسک عبادی مسلمانان است.

 

به گفته رهبران اسلامی در «ایکوردو» مسجد «اوریوو» از این پس همچنین مکانی برای گردهمایی و برگزاری نشست های مسلمانان خواهد بود.

 

ساخت مساجد جدید پروژه ای است که اخیرا به دلیل تاکید رهبران اسلامی در نیجریه مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

 

چندی پیش جماعت اسلامی نیجریه ساخت مسجد جدید در «owode» را آغاز کرد: حرکت بزرگی در تاریخ این گروه از مسلمانان به شمار می آمد.

 

امیر «الحاجی عبدالعزیز» از رهبران اسلامی نیجریه در مراسم افتتاح این مسجد، گفت: یکی از مسائل اساسی و بنیادین در جامعه اسلامی ساخت مساجدی است که بتوانند در خدمت مسلمانان و تازه مسلمانان باشند، بنابر این همه باید کمک ها و حمایت های خود را چه به لحاظ مالی و چه فیزیکی برای ساخت این مساجد ارائه دهند.

 

بزرگداشت ۹ دی در مسجد دانشگاه تهران

 

همزمان با نهم دی ماه و سالروز حماسه روز بصیرت جلسه سخنرانی در مسجد دانشگاه تهران برگزار می شود.

 

بنابراین گزارش، این برنامه سخنرانی امروز (دوشنبه، ۹ دی ماه) دی ماه ساعت 13 با سخنرانی سردار عزیز جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسدران انقلاب اسلامی در مسجد دانشگاه تهران برگزار می شود.

 

مسجد دانشگاه تهران در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و در تحصن علمای مطرح نقش بسیار مهمی داشته است، به گونه ‌ ای که بعد از آن تحصن، رژیم پهلوی فرودگاه امام خمینی (ره) برای حضور امام(ره) را گشودند، علاوه برآن در درگیری های 18 تیر 78 و حماسه نهم دی ماه نقش قابل توجهی داشته است.

 

مسجد دانشگاه تهران از نخستین مساجد با طراحی مدرن در شهر تهران است که به وسیله عبدالعزیز فرمانفرماییان طراحی و در تاریخ ۲۲ مهر ۱۳۴۵ با حضور ایوب خان، رئیس‌جمهور پاکستان، افتتاح  شد.

 

حمله ۹۰۰ شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی در تعطیلات «حنوکا»

 

 

حدود 900 شهرک نشین اسرائیلی تنها در یک هفته گذشته تحت حمایت پلیس رژیم صهیونیستی به صحن های مسجد الاقصی حمله کردند.

 

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که نیروهای ویژه و پلیس اسرائیل در حمله 897 شهرک نشین افراطی اسرائیلی به مسجد الاقصی با آنها همکاری کردند.

 

گروه هایی از شهرک نشینان افراطی راست گرا از اسرائیلی ها خواستند تا حملات گسترده ای را به مسجد الاقصی در تعطیلات جشن «حنوکا» انجام دهند.

 

حنوکا یا عید اخلاص یکی از جشن‌های باستانی یهودیان است. این جشن هشت‌روزه‌ تقریباً با ایام کریسمس مسیحیان هم‌زمان است.

 

 این عید که در ماه دسامبر جشن گرفته می‌شود، خاطره پیروزی‌های کهن را در یاد مردم یهود زنده می‌کند.

 

عید حنوکا یادآور یکی از معجزات در تاریخ یهود است که بر پایه آن، تنها چراغ باقی‌مانده در نیایشگاه «مکابیون» در زمان جنگ با یونانیان، در حالی که تنها برای یک روز روغن داشته، به مدت هشت روز، روشن می‌ماند.

 

اگرچه این ایام در ذات خود، جشن و شادی را به همراه دارد اما اکنون یهودی های راست گرای افراطی آن را بهانه ای برای انجام حملات خود به مسجد الاقصی قرار داده اند.

 

استعمارگران از «باب المغارب» که از سال 1967 توسط اسرائیلی ها اشغال شده است به مسجد الاقصی حمله کردند و اقدامات تحریک آمیزی را که شامل آئین های تلمودی است، نیز انجام دادند.

 

هفته گذشته چندین نمازگزار مسلمان در مسجدالاقصی مورد حمله قرار گرفته و چهار زن نیز دستگیر شدند و پس از آزادی ورود به مسجد مقدس برای مدت زمانی برای آنها ممنوع اعلام شد.

 

رژیم اشغالگر قدس به شهرک نشینان اجازه می دهد تا بدون ترس و نگرانی در روزهای یکشنبه تا پنجشنبه وارد مسجدالاقصی شوند.

 

در همین زمان نمازگزاران مسلمان دستگیر و از مکان مقدس خود بیرون رانده می شوند تا غاصبان غیرقانونی بتوانند این مکان مقدس را مورد هتک حرمت قرار دهند.

 

تبیین بصیرت انقلابی در مسجد جامع لولاگر

 

 

همزمان با سالروز حماسه نهم دی ماه، مراسم سخنرانی امشب (دوشنبه، نهم دی ماه) بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع لولاگر با سخنرانی مسعود زریبافان درباره بصیرت انقلابی برگزار می شود.

 

بنابراین گزارش، شب گذشته هشتم دی ماه نیز در این مسجد مراسم سخنرانی با حضور حجت الاسلام محمد نصیری با موضوع روان شناختی فتنه گری در   انتخابات 88 برگزار شد.

 

مسجد جامع لولاگر در خیابان آذربایجان تقاطع بزرگراه نواب صفوی واقع شده است که این مسجد  توسط خیّر معروف؛ مرحوم لولاگر وقف شد. مسجد جامع لولاگر از پایگاه‌های فعال انقلاب اسلامی ایران است. کارنامه درخشانی در سال‌های دفاع مقدس دارد. محفل قرآنی آن معروف و پاتوق‌های اصلی مردم محله نواب برای دورهم بودن، گپ زدن، ریش سپیدی و حل اختلاف است.

 

این مسجد در وقایع سال 1388  2 بار نامش ثبت شد؛ یکی حمله منافقان اخلالگر که با نقاب اعتراض به نتایج انتخابات حرمت دسته عزاداری مسجد را ظهر عاشورا با پرتاب سنگ هتک کردند. دوم آتش‌سوزی مسجد توسط فتنه‌گران در تاریخ 30 خرداد 1388.  افرادی که خود را به جمعیت معترضان به نتایج انتخابات 1388 رساندند از ابزار هیجان، جو دادن، فریب و خشونت در تجمع بهره‌بردند تا این واقعه را خواسته‌ای مردمی جلوه دهند. رویدادهایی که چهره تلخ نفاق را آشکار کرد و مردم با بصیرت، آگاه و متحد پاسخ آن را با راهپیمایی عظیم 9 دی داد.

پایان پیام/ 9