کانون هاي مساجد در اولويت توجه و نظام برنامه ريزي

کانون های مساجد در اولویت توجه و نظام برنامه ریزی

تاریخ انتشار : ۱ تير ۱۴۰۳
آيين افتتاحيه اوقات فراغت کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد کشور با عنوان «مسجد، کانون نشاط» پنجشنبه ۳۱ خردادماه با حضور محمدمهدي اسماعيلي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حجت‌الاسلام و المسلمين کمال خداداده رئيس ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد کشور، مجتبي عبداللهي استاندار کرج و جمعي از مديران و فعالان فرهنگي هنري مساجد استان البرز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه اوقات فراغت مساجد کشور ، مساجد را به عنوان نقطه‌ پیشران فعالیت های فرهنگی هنری کشور دانست.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنان خود گفت: خدا را شاکر هستیم امسال نیز طرح تابستانی «مسجد، کانون نشاط» در حال شروع است، یکی از شعارهای مهم در دولت مردمی شهید رئیسی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه نهضت بازگشت به مساجد است.

محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه تحلیل ما مبتنی بر واقعیات تاریخی ایران بود افزود: همه حرکت های اصیل، عدالت‌خواهانه، دینی و ملی در این سرزمین زمانی به موفقیت رسیده که از ریشه های اصیل آن نشان گرفته باشد نهضت اصیل اسلامی مردم ایران که از سال ۱۳۴۱ آغاز شد تا امروز که سال ۱۴۰۳ را پشت سر می گذاریم ادامه دارد و بر پایه هویت دینی جلو رفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: مرکز الهام بخش این هویت دینی مراکز دینی و در راس آن مساجد، حسینه ها و بقاع متبرکه است، مجموع این سازه های دینی است که هویت دینی جامعه ما را شکل داده است اگر روند حرکتی هر فرد موفقی در عرصه حاکمیت دینی را مورد توجه قرار دهیم خاستگاه مسجد مهمترین عامل ایجاد انگیزه برای حضور در فضای رشد و تعالی در جامعه بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امام فرمودند مساجد سنگر است و سنگرها را حفظ کنید. در دولتی که برخاسته از گفتمان اصیل انقلاب و اندیشه های راسخ امامین انقلاب بود طبیعی بود در حوزه فرهنگ، ایستگاه اصلی و پایگاه با ارزشمان را در مساجد جست و جو کنیم، براساس این نکته مساجد به عنوان نقطه‌ پیشران فعالیت های فرهنگی هنری انتخاب شد.

محمد مهدی اسماعیلی در ادامه افزود: بنا به مشیت الهی و شهادت رئیس جمهور انقلابی، مکتبی و ولایی دولت مردمی در کمتر از سه سال به کار خود پایان می دهد ولی این افتخار برای ما ثبت شده که این مسیر را با قوت آغاز کردیم و به نقطه فعلی رساندیم.

وی با بیان اینکه در هیچ جلسه فرهنگی در محضر رئیس جمهور نبودیم مگر اینکه پایه اصلی آن جلسه دعوت به استفاده از ظرفیت مساجد در ساخت ستون های فرهنگی و معماری فرهنگ کشور از طرف ایشان بود  افزود به مساجد به عنوان مهمترین جایگاهی که باید در امر فرهنگ، محور باشد، اعتقاد داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: وقتی مساجد در حوزه فرهنگی به حاشیه رود حتما جامعه دچار آسیب خواهد شد که با درک این آسیب چنین ماموریتی برای ما ضرورتی دوچندان یافت.

محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به اینکه امروز در پایان دوره مدیریت دولت مردمی، خدا را شاکر هستیم که همکاران ما در حوزه‌ مساجد کارنامه قابل قبولی از  اهداف محقق شده در اختیار ناظران قرار می دهند افزود: حتما این نقطه رضایت بخش برای ما نیست.

وی با یاد شهید آیت الله رئیسی بیان نمود زمانی که در محضر رییس جمهور وضعیت ساختار فرهنگی در کشور را ارزیابی می کردیم می گفتم فضای مدیریت و بودجه ریزی نظام مدیریتی کشور به گونه‌ای شکل گرفته که بدنه اصلی، تأثیرگذار و هسته سخت پای‌کار اهداف انقلاب به شکل وارونه با حوزه مدیریتی و بودجه نسبت داشته است یعنی فضای حمایتی در دولت در حوزه فرهنگ در جایگاهی استقرار یافته که فاصله بیشتری با نظام آرمانی ما‌ دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تلاش های مهمی را آغاز کردیم تا این حوزه را متحول کنیم که این اتفاق بحمدالله در حال ارتقا است و کانون های فرهنگی هنری مساجد در اولویت توجه و نظام برنامه ریزی وزارت فرهنگ قرار گرفته و این چرخه را دوباره تعریف کردیم  و سازوکارهایی را پیش بینی کردیم که بهره اصلی برای حرکت فرهنگی در اختیار جریان های اصیل انقلابی قرار گیرد و انشاالله این مسیر قابل بازگشت به عقب نیست و مردم چنین اجازه ای نمی دهند

محمد مهدی اسماعیلی افزود این مسیر نورانی را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با راه اندازی قرارگاه شهید آوینی دنبال کردیم و در شورای فرهنگ عمومی استان ها که با ریاست نماینده ولی فقیه امام جمعه مرکز استان تشکیل می شود، فضای پشتیبانی و نظام بودجه ای مستقلی را اختصاص دادیم.

وی با بیان اینکه شرط اصلی در تخصیص بودجه ها بُعد غیر دولتی نهادهاست و پذیرفته نیست وارد مسجدی شویم و فرزندان جریان انقلاب از امکانات حداقلی گلایه داشته باشند افزود: مراکز کانون های فرهنگی هنری در مساجد باید بیشترین سهم را در برنامه های فرهنگی هنری کشور داشته باشند و این افراد در راس حمایت ها و پشتیبانی ها هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم بعد از تکریم خانواده شهدا و رونمایی پوستر طرح ملی «مسجد ، کانون نشاط» به سخنرانی پرداخت و در پایان نیز از نمایشگاه فعالیت های فرهنگی و هنری مساجد که در حاشیه این مراسم برگزار شده بود بازدید کرد.