عقب‌ماندگی مساجد ساری در اجرای فهما/کانون شهید گرائیلی خرماکلا می‌تواند منتخب فهما باشد

عقب‌ماندگی مساجد ساری در اجرای فهما/کانون شهید گرائیلی خرماکلا می‌تواند منتخب فهما باشد

تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸
حجت‌الاسلام علیخانی بابیان اینکه شهرستان‌های بابل، آمل، قائمشهر و گلوگاه در اجرای این طرح پیشتاز هستند، گفت: شهرستان ساری مرکز استان مازندران در اجرای این طرح وضعیت مطلوبی ندارد چراکه بیشتر مساجد این شهر به‌صورت سنتی اداره می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت‌الاسلام «محمود علیخانی» امروز (12 دی) در نشست خبری تشریح و تبیین طرح ملی فهما به نقش مساجد در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: متأسفانه بعد از پایان جنگ تحمیلی تقریباً مساجد شاه حضور گسترده و حداکثری مردم نبودند و بعضاً مسئولین برای احیای کارکردهای مختلف این پایگاه‌های دینی تدبیری نداشتند و به خاطر این کوتاهی ضربه‌های زیادی از خالی شدن مساجد خوردیم.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مازندران به فعالیت هزار و 164 کانون فرهنگی هنری در مساجد شهری و روستایی استان مازندران اشاره کرد و افزود: مسئولین با تشکیل کانون‌های مساجد، احیای نقش واقعی فرهنگی، آموزشی، هنری و تبلیغی مساجد، تربیت و رشد نیروهای متعهد، انقلابی و کارآمد در حوزه فرهنگ و هنر، توسعه فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی در شهرها و روستاها، ارائه راهکار برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان را پیگیر هستند که تلاش داریم با اجرای درست طرح ملی فهما این انتظارات محقق شود.

 

حجت‌الاسلام علیخانی بابیان اینکه در آینده نزدیک با تحقق این طرح شاهد حضور چشمگیر نوجوانان و جوانان در برنامه‌های مسجدی خواهیم بود، ادامه داد: در طرح ملی فهما نهادهای علمی و مردمی پای‌کار آمدند تا فعالیت حوزه مساجد باقوت بیشتری از گذشته اجرایی شود.

 

وی با اشاره به اینکه کانون‌های فرهنگی هنری که با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی شکل‌گرفته است و از سال گذشته با تدوین دستور عمل اجرایی فعالیت‌های فرهنگی هنری در مساجد و شناسنامه‌دار کردن اعضاء کانون، این نهاد غیردولتی تاکنون به‌صورت شورایی اداره می‌شود، اظهار کرد: شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان با ترکیب نماینده ولی‌فقیه (رئیس)، استاندار (نایب‌رئیس)، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان، شهردار مرکز استان، فرمانده بسیج استان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی (دبیر شورا)، دبیر ستاد استان، نماینده مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تشکیل‌شده و احکام اعضا نیز اهدا شد.

 

*راستی آزمایی فعالیت فرهنگی مسجدی خروجی فهما است

حجت‌الاسلام علیخانی بابیان اینکه طرح ملی فهما در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و عملیاتی شدن منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و سند تحول کانون‌های مساجد با اهداف مختلف نظیر اشتراک‌گذاری تجارب فعالان مساجد، رصد و ارزیابی فعالیت‌های کانون‌ها در سطح مساجد شهری و روستایی، فرصت بروز استعدادها و ایده‌های خلاق، ایجاد فضای منسجم و هماهنگ در فعالیت کانون‌ها، ایجاد بستری جهت رقابت سالم و تقویت تعامل کانون‌ها در حال اجرا است، گفت: با اجرای این طرح نمای دقیق‌تر و نزدیک‌تر به واقعیت از کانون‌ها مشاهده می‌شود.

 

وی بابیان اینکه در این طرح فعالیت فرهنگی مساجد و تعداد اعضا به‌درستی راستی آزمایی می‌شود، خاطرنشان شد: فهما برای توزیع مناسب اعتبارات کمک‌کار است.

 

حجت‌الاسلام علیخانی بابیان اینکه دشمن با ابزار نوین، فنّاوری برتر و احاطه بر فضای مجازی درصدد اجرای توطئه شوم خود که رهبری از آن به‌عنوان تهاجم فرهنگی یاد می‌کنند است، گفت: با اجرای فهما با ابزار دشمن به مقابله با دشمن می‌پردازیم. همگان با استفاده از گوشی‌های همراه می‌توانند به سامانه بچه‌های مسجد متصل و به‌راحتی کارهای فرهنگی مسجدی خود را ارائه و سایرین الگوبرداری نمایند تا انشا الله شاهد رفع کامل توطئه دشمنان اسلام و انقلاب باشیم.

 

وی بابیان اینکه استان و مسجدی که در شاخص‌های طرح ملی فهما امتیاز کسب نمایند به‌عنوان پایتخت فهما ایران معرفی می‌شوند، اظهار کرد: یک‌صد عنوان برنامه برای امتیازدهی به کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در این طرح در نظر گرفته شد که مازندران در برنامه‌های قرآنی، شنبه‌های کتاب، نهج‌البلاغه و صحیفه خوانی و برنامه‌های اردویی و تفریحی عملکرد خوبی دارد.

 

حجت‌الاسلام علیخانی اذعان کرد: برای اجرای درست فهما در مازندران همکاران مجموعه ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان به‌صورت هفتگی در تمامی شهرستان‌های استان مستقر می‌شوند و با همکاری رابطین فهما این طرح در دست اجرا است.

 

*مساجد ساری سنتی اداره می‌شوند

وی بابیان اینکه شهرستان‌های بابل، آمل، قائمشهر و گلوگاه در اجرای این طرح پیشتاز هستند، گفت: شهرستان ساری مرکز استان مازندران در اجرای این طرح وضعیت مطلوبی ندارد چراکه بیشتر مساجد این شهر به‌صورت سنتی اداره می‌شوند.

 

*کانون شهید گرائیلی خرماکلا می‌تواند منتخب فهما باشد

حجت‌الاسلام علیخانی بابیان اینکه کانون شهید گرائیلی روستای خرماکلا قائمشهر به‌عنوان یکی از کانون‌های برتر کشور مطمئناً در ردیف منتخبین طرح فهما قرار خواهد گرفت، یادآور شد: کانون‌های فرهنگی هنری اخلاص قائمشهر، شهید بهشتی بابل، شهید مطهری بابل، سروش آمل و سجادیه آمل نیز در اجرای این طرح ملی پیشتاز هستند.

 

*کانون‌های فعال در اجرای فهما بسته‌های حمایتی دریافت می‌کنند

وی بابیان اینکه بر اساس سیاست نظام فهما بسته‌های حمایتی و انگیزشی برای کانون‌های مساجد فعال در اجرای این طرح در نظر گرفته‌شده است، گفت: روزهای یکشنبه هر هفته کانون‌های فعال در اجرای فهما از سوی ستاد هماهنگی مساجد کشور بر اساس قرعه‌کشی از کمک‌هزینه سفر به مشهد مقدس بهره‌مند‌می شوند که تاکنون کانون‌های فرهنگی هنری مصلی قائمشهر و شهید چمران قائمشهر از این هدیه برخوردار شدند.

 

*مازندران برای تشکیل کانون مساجد در روستاهای بالای 1000 نفر موفق عمل نکرد

حجت‌الاسلام علیخانی بابیان اینکه استان مازندران بیش از چهار هزار مسجد دارد و بایستی تا پایان برنامه ششم توسعه تمامی روستاهای بالای هزار نفر کانون فرهنگی هنری تشکیل شود، گفت: متأسفانه استان مازندران از این برنامه عقب است و تلاش داریم در آینده‌ای نزدیک این مهم محقق شود.

پایان پیام/ 286