از فرصت‌سازی‌های «فهما» برای بچه‌های مسجد تا اخبار مساجد جهان

از فرصت‌سازی‌های «فهما» برای بچه‌های مسجد تا اخبار مساجد جهان

تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸
ثبت اطلاعات ۳۵۰ هزار عضو کانون‌های مساجد تهران در سامانه «بچه‌های مسجد»، فعالیت ۶۰ درصد کانون‌های مساجد استان زنجان در مناطق روستایی و اقامه نماز «استسقاء» در همه مساجد الجزائر ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۲۲ دی ماه ۹۸ است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در ۲۲ دی ماه ۹۸:

 

ثبت اطلاعات ۳۵۰ هزار عضو کانون‌های مساجد تهران در سامانه «بچه‌های مسجد»/فعالیت ۷۲ خانه نور در جوار مساجد

 

 

 

حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فعالیت 1306 کانون فرهنگی هنری در استان تهران، اظهار کرد: از میان این کانون های فرهنگی هنری، 250 کانون روستایی است و 25 مورد از کانون های مساجد در مصلاهای نماز جمعه و 5 مورد در دانشگاه های  استان تهران فعالیت می کنند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران با بیان اینکه تقویت کتابخانه های مساجد یکی از رویکردهای این ستاد است، تصریح کرد: 427 کتابخانه مخزن دار و 1115 کتابخانه باز با مجوز ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران در جوار مساجد فعالیت می کنند.

 

حجت الاسلام قدیریان با اشاره به اینکه به‌روزرسانی کانون های فرهنگی هنری مساجد به امکانات دیجیتالی را یکی از برنامه های مورد توجه دانست و تصریح کرد: در همین راستا 16 مرکز دیجیتال در جوار کانون های مساجد استان تهران به منظور ارایه خدمات دیجیتالی به نوجوانان و جوانان ایجاد شده است.

 

وی با اشاره به اجرای رویداد ملی «فهما(پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» افزود: بیش از 350 هزار نفر از اعضای کانون های مساجد استان تهران در پایگاه «بچه های مسجد» اقدام به ثبت اطلاعات و فعالیت هایشان کرده اند. ضمن اینکه  در کانون های مساجد استان تهران 18 گروه سرود و 18 گروه تئاتر ذیل این رویداد ملی فعالیت می کنند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران همچنین از تالیف 25 عنوان کتاب توسط فعالان کانون های استان تهران خبر داد و تصریح کرد: 46 نشریه تجربی نیز در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران تهیه و منتشر می  شود.

 

وی با اشاره به اهتمام ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران به انجام و برنامه ریزی فعالیت های قرآنی خاطرنشان کرد: در همین راستا 72 خانه نور برای اجرای برنامه های قرآنی در جوار مساجد راه اندازی شده است.

 

فعالیت ۶۰ درصد کانون‌های مساجد استان زنجان در مناطق روستایی/ «فهما»؛ فرصت تقویت فعالیت کانون‌ها

 

 

 

حجت الاسلام«محمدنقی یارمحمدی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه فعالیت ۶۰ درصد کانون های مساجد استان زنجان روستایی است، اظهار کرد: ۱۹۲ باب کانون استان زنجان روستایی و ۱۲۶ باب کانون شهری هستند، که این کانون ها در محورهای قرآن و عترت، فعالیت های اجتماعی، آموزش و توانمندسازی، فضای مجازی و شبکه سازی، اوقات فراغت، اردویی و گردشگری و نوآوری و خلاقیت فعالیت دارند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان با اشاره به اجرای رویداد ملی «فهما(پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» گفت: با اجرای این طرح کانون های مساجد فعال و غیرفعال شناسایی می شوند و در همین راستا ۲۵ رابط فهما در استان زنجان تعیین شده است تا اجرای این طرح در استان تسریع یابد.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان با اشاره به ثبت فعالیت 357 کانون فرهنگی هنری استان در سامانه فهما تصریح کرد: از طریق رابطان تعیین شده، برنامه های آموزشی برای تمام کانون های مساجد استان حتی در محروم ترین مناطق استان در حال برگزاری است.

 

وی با اشاره به دیگر برنامه های کانون های مساجد استان زنجان، خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه «فرهنگ روستا و عشایر» به همت 10 کانون فرهنگی هنری استان زنجان از جمله این برنامه ها است.

 

اقامه نماز «استسقاء» در همه مساجد الجزائر

 

 

به نقل از «الوفد»، مردم الجزائر، روز شنبه (21 دی ماه) نماز استسقاء (طلب باران) را در تمامی مساجد الجزائر اقامه کردند.

 

وزارت امور دینی الجزائر از ائمه مساجد و تمامی شهروندان خواسته بود نماز استسقاء را در مساجد اقامه کنند.

 

در ساعت 10 صبح به وقت محلی نماز استسقاء در مساجد الجزائر اقامه شد.

 

امارات حمله تروریستی به مسجد «کویته» پاکستان را محکوم کرد

 

 

به نقل از «اردوبوینت»، به دنبال حمله تروریستی به مسجد شهر «کویته» در جنوب غرب پاکستان، دولت امارات نیز با صدور بیانیه ای، این حمله را محکوم کرد.

 

وزارت امور خارجه و همکاری بین المللی امارات در این بیانیه آورده است: دولت امارات این اقدامات جنایت آمیز را به شدت محکوم می کند و با هر گونه خشونت که باعث بی ثباتی امنیت و منطقه می شود و با ارزش ها و مبادی دینی و بشری منافات دارد، مخالف است.

 

وزارت امور خارجه امارات در پایان به خانواده های قربانیان تسلیت گفت و برای بازماندگان صبر مسئلت کرد.

 

حمله تروریستی به مسجد «کویته» منجر به کشته 15 نفر و زخمی شدن 19 نفر دیگر شد.

 

هم‌اندیشی هیئت امنای مساجد شمال شهر تهران

 

جلسه هم اندیشی امنای مساجد ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امور مساجد دوشنبه، 23 دی ماه ساعت 14 برگزار می شود.

 

بنابراین گزارش، جلسه هم اندیشی امنای مساجد با موضوعات فرهنگی و عمرانی، در مسجد جامع والفجر واقع در نیاوران، خیابان کاشانک برگزار می شود.

 

بنابراین گزارش، در هیات امناء مساجد هفت مسئولیت با عناوین «مالی و حقوقی»، «ساختمانی و عمرانی»، «فرهنگی»، «اجتماعی»، «بهداشت و سلامت»، «تدارکات و پشتیبانی» و «روابط عمومی» فعالیت می کند که هر کدام آموزش تخصصی متناسب با خود را می طلبد. این دوره آموزشی در موضوعات عمرانی و فرهنگی برای امنای مساجد برگزار می شود.

 

گفتنی است، ناحیه شهید باهنر مرکز رسیدگی به امورمساجد شامل مناطق لواسان، ۱ و ۳ شهرداری تهران و دارای بیش از ۲۰۰ مسجد است.

 

گرامیداشت شهدای مقاومت در مسجد جامع امام سجاد(ع)

 

 

مراسم گرامیداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت در مسجد جامع امام سجاد(ع) واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار شهید اشرفی اصفهانی امشب (یکشنبه، ۲۲ دی ماه) بعد از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار می شود.

 

این مراسم با سخنرانی سردار مولایی، فرمانده سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز و با مداحی خلیل عینی در این مسجد برگزار می شود.

 

این مراسم در مسجد جامع الزهرا(س) واقع در محله قاسم آباد، بالاتر از سراج نبش خیابان شهید صالحی هم همراه با برپایی دسته عزاداری در خیابان امشب ۲۲ دی ماه بعد از نماز ظهر و عصر در این مسجد برپا می شود.

 

تداوم عزاداری‌های فاطمیه در مسجد کوفه

 

 

به نقل از «موقع مسجدالکوفه»، برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در مسجد کوفه ادامه دارد.

 

تولیت مسجد کوفه و مزارهای وابسته به آن این مراسم را ترتیب داده است و در روز دوم آن، «سید جعفر مروج» سخنرانی کرد.

 

صحن های مسجد کوفه  و صحن «مسلم بن عقیل(ع)» با بیرق های سیاه پوشیده و احادیث و روایت هایی از حضرت زهرا(س) بر دیوارهای این مسجد آویزان شده است.

 

 

پایان پیام/ 9