سهم ویژه هنر در نخستین رویداد ملی «فهما»/ برنامه کانون‌های مسجدی برای اعتلای هنر دینی

سهم ویژه هنر در نخستین رویداد ملی «فهما»/ برنامه کانون‌های مسجدی برای اعتلای هنر دینی

تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸
هنر از شاخص‌های اصلی در نخستین رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» است، مروری بر روند کانون‌های برتر این طرح نشان می‌دهد فعالیت‌های هنری در بستر مهیای مسجد سهمی جدی در فعال و برتر بودن کانون‌ها داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، هنر دینی و انقلابی از کلیدواژه هایی است که مکرر در بیانات مقام معظم رهبری به عنوان مسئله ای مهم مورد تاکید قرار گرفته و اهمیت، کارکردها و برکات آن برای اسلام، کشور و نظام تبیین شده است چنان که ایشان فرمودند: «نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلندمدت و همراه با برنامه‌ریزی دقیق و امید به آینده و بهره‌گیری مناسب از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداكثری باشد...

در این عرصه جوان‌های مؤمن، باطراوت و شاداب و دارای نگاه نو و همت بلند، موتور محرك برای حركت رو به جلو هستند و پیش‌كسوتان نیز باید با بیان تجربیات خود و تربیت نیروهای جدید و كارآمد، به این حركت شتاب بیشتری ببخشند...»(دیدار جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران جشنواره‌ی مردمی فیلم عمار با رهبر انقلاب 1/12/91)

 

بی تردید یکی از مهمترین پایگاه ها برای خلق، نشر و تعمیق و ترویج هنر دینی انقلابی، مسجد به عنوان کانون محوری جامعه اسلامی است، چنان که در دیگر کارکردها اعم از اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هم هر جا فعالیتی از مسجد کلید خورده از چنان عمق و دامنه ای بهره مند شده که با هیچ جای دیگر قابل مقایسه نبوده و نیست، به تعبیر و اذعان شخصیت های بزرگ سیاسی مذهبی، پیروزی انقلاب ودوران دفاع مقدس شاهدی بر این مدعا است.

 

در این میان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همانطور که از نام آن برمی آید و در ماموریت های محوله آن نیز تصریح شده است، به احیاء، تقویت و ترویج و گسترش هنر انقلابی مسجدی اهتمامی ویژه دارد و با این رویکرد در طول نزدیک به سه دهه عمر خود به دوره ها، فعالیت ها، جشنواره ها و همایش های هنری توجهی ویژه داشته است.

 

 

این ستاد در نخستین رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» نیز هنر را به عنوان یکی از شاخص های هشت‌گانه معرفی کرده تا کانون های فرهنگی هنری در سراسر کشور با اهتمام به این شاخص برای کسب رتبه های برتر در این رویداد ملی به رقابت با هم بپردازند.

مروری بر روند و گزارش عملکرد کانون هایی که در این طرح ملی موفق به کسب امتیازات بالا شده اند، نشان می دهد که آنها در پیگیری و انجام فعالیت های هنری اهتمامی جدی داشته اند که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود.

 

کانون فرهنگی هنری «فاطمه الزهرا(س)» در جوار مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) استان قم که موفق به کسب 12 هزار و 543 امتیاز در رویداد ملی «فهما» شده است، ازجمله کانون های مسجدی است که به فعالیت های هنری اهتمامی ویژه دارد.

برگزاری دوره های تجسمی، عکاسی، صنایع دستی، شعر، نقاشی، مداحی، سرود، تئاتر و خوشنویسی به خوبی این اهتمام را نشان می دهد به ویژه آنکه در برگزاری این دوره ها به گروه های سنی مختلف توجه دارد.

 

masajed

 

کانون فرهنگی هنری «شهدای قره قاسملو» در جوار مسجد «سیدالشهداء(ع)» استان اردبیل با 765 عضو و کسب 12 هزار و 254 امتیاز در طرح ملی «فهما»، نیز به فعالیت های هنری توجه داشته و دوره های مختلف هنری را برای عموم علاقمندان و نیز اعضاء و فعالان خود برگزار می کند.

دوره های شعر و ادبیات، نقاشی، تولیدات هنری، تعزیه، سرود، تئاتر، قصه گویی و دیگر رشته های هنری به همت این کانون مسجدی ویژه گروه های سنی مختلف برگزار می شود تا زمینه انس مسجدی ها با هنر دینی در پرتوی معنویت موجود در فضای مسجد فراهم شود.

 

کانون فرهنگی هنری «ولایت» در جوار مسجد «امام خمینی(ره)» استان قم با 401 عضو و کسب 13 هزار و 116 امتیاز در رویداد ملی «فهما» نیز برای فعالیت های هنری اولویتی ویژه قائل است. چنان که دوره های مداحی ویژه گروه سنی 7 تا 14 سال، تئاتر، خوشنویسی، گرافیک ویژه گروه سنی 21 تا 40 سال، نقاشی برای گروه های سنی مختلف، قصه گویی، خیاطی، صنایع دستی، سرود، تولیدات هنری، عکاسی و تعزیه ویژه اعضا و فعالان این کانون برگزار می شود و توانسته در جذب حداکثری مخاطبان کمک کننده باشد.

 

 

همچنین است کانون فرهنگی هنری «شهدای جوزان» در جوار مسجد حضرت ابوالفضل(ع) که با 309 عضو موفق به کسب 11 هزار و 802 امتیاز در طرح ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» شده است و نسبت به فعالیت های هنری و اجرای دوره های متنوع هنری اهتمامی ویژه دارد.

دوره های تئاتر، تجسمی، شعر و ادبیات، مداحی، نمایشنامه نویسی، تواشیح، تولیدات هنری، خیاطی، سرود و صنایع دستی در این کانون فعال مسجدی ویژه گروه های سنی مختلف برگزار می شود و توانسته با جذب مخاطبان اعم از زن و مرد، کودک و نوجوان، جوان و بزرگسال فرصت بروز استعدادهای هنری مسجدی ها را فراهم کند.

 

بنابر آنچه از روند انجام فعالیت های هنری در کانون های برتر در طرح ملی فهما مرور شد، ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور علاوه بر توجه به فعالیت های هنری در قالب رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» و تعیین بخش هنری به عنوان یکی از معیارهای هشت گانه کسب امتیاز توسط کانون ها، از طریق برگزاری جشنواره ها و مسابقات و دوره های آموزشی و نیز تولیدات هنری همچون نماهنگ ها و کلیپ ها سعی در اعتلای هنر دینی مسجدی دارد.

درخشش گروه های سرود و همخوانی و نیز تئاتر و تعزیه کانون های مساجد در جشنواره های کشوری و بین المللی و اجرای برنامه توسط آنها در مناسبت هایی همچون ایام اربعین حسینی که با استقبال عموم همراه است، نشان از توفیق این ستاد و کانون های متبوعش در مسیر تبلیغ و اعتلای هنر دینی دارد.

 

پایان پیام/ 9