از تداوم بزرگداشت شهدای مقاومت توسط مسجدی‌ها تا آخرین اخبار مساجد جهان

از تداوم بزرگداشت شهدای مقاومت توسط مسجدی‌ها تا آخرین اخبار مساجد جهان

تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۸
بزرگداشت شهدای حوادث اخیر در گردهمایی بزرگ مسجدی‌ها، درخواست شورای میان‌ادیانی «بوسنی و هرزگوین» برای جلوگیری از حمله به مساجد و بررسی نقش مساجد در گسترش مشارکت مردم در انتخابات ازجمله اخبار این حوزه در ۲۵ دی‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر شرح مهمترین اخبار این حوزه در بیست و پنجمین روز از دی ماه ۹۸:

 

تقدیر از چند دهه خدمات آیت‌الله نجفی تهرانی در همایش «ستارگان محراب»

 

 

مرکز رسیدگی به امور مساجد مراسم بزرگداشت آیت الله ضیاءالدین نجفی تهرانی، امام جماعت مسجد جامع و تولیت حوزه علمیه نبی اکرم (ص) را در ادامه نشست های ستارگان محراب، سه شنبه، 15 بهمن ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در این مسجد برگزار می کند.

 

بنا بر این گزارش، آیت الله سید مصطفی محقق داماد، رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران و استاد حوزه و دانشگاه، در این مراسم سخنرانی و رضا روحانی، مداح اهل بیت (ع)، در آن مدیحه سرایی می کند.

 

این گزارش می افزاید، مرکز رسیدگی به امور مساجد در دوره مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، برگزاری نشست های ستارگان محراب را آغاز کرد که بزرگداشت آیت‌الله برهان، آیت الله شیخ محمد حسین زاهد، آیت الله شاه آبادی، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله خوانساری، آیت الله خوشوقت، آیت الله شیخ مرتضی زاهد، آیت الله حدیدی، آیت الله فیروز آبادی و آیت الله ایروانی و آیت الله انواری و ملاعلی کنی، آیت الله محمد تقی آملی، سید محمدرضا علوی تهرانی و آیت الله محمود تحریری و آیت‌الله آشتیانی از جمله آنها بوده است.

 

یادآور می شود، مسجد جامع نبی اکرم (ص) در تهران، بزرگراه شهید محلاتی، بلوار نبی اکرم (ص)، بعد از میدان اول نبی اکرم(ص)، برگزار می شود.

 

ویژه‌برنامه کانون‌های مساجد استان زنجان در عزای حضرت زهرا(س)

 

 

حجت الاسلام «محمدنقی یارمحمدی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به برگزاری ویژه برنامه های بزرگداشت شهادت حضرت فاطمه(س) در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان، اظهار کرد: مراسم عزاداری و سخنرانی با موضوع تبیین سیره علمی و عملی «ام ابیها» در مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد این استان بر گزار می شود.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان بیان کرد: تقارن ایام فاطمیه با شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی موجب شد در برنامه های عزاداری ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هم مورد توجه قرار گیرد، ضمن اینکه ایستگاه های صلواتی هم در برخی از کانون های مساجد استان زنجان به این مناسبت برپا می شود.

 

وی در ادامه به برگزاری مسابقه کتابخوانی از کتاب «دغدغه های فرهنگی» در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان اشاره کرد و گفت: کتاب «دغدغه های فرهنگی» مجموعه ای از بیانات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ است که به صورت موضوعی گردآوری شده است.

 

افزایش ۴ برابری بودجه حمایت از مکان‌های عبادی و مساجد در آمریکا

 

 

به نقل از «اورشلیم پست»، سناتورها همراه با گروهی از سیاستمداران و رهبران جوامع دینی در آمریکا از افزایش تدابیر امنیتی برای حفاظت از مکان های عبادی به ویژه مساجد در این کشور، حمایت کردند.

 

«کریسن وان هولن» و «بن کاردین»، سناتورهای آمریکایی همراه با گروهی از رهبران مسلمان، مسیحی و یهودی خواستار چهار برابر شدن بودجه برنامه حفاظت از مکان های عبادی و افزایش این بودجه از 90 میلیون تا 360 میلیون دلار شدند.

 

هولن و کاردین در گفتگو با رسانه ها در «بالتیمور» وعده دادند از طرح افزایش بودجه برای تحکیم تدابیر امنیتی در مکان های عبادی و مذهبی، حمایت می کنند.

 

این طرح در ابتدا از سوی «چاک شومر»، سناتور نیویورک و رهبر اقلیت دموکرات در مجلس سنای آمریکا مطرح شد.

 

هفته گذشته کنگره آمریکا مجوز افزایش بودجه 50 درصدی برای این برنامه را صادر کرد تا این بودجه از 60 میلیون دلار در سال 2019 به 90 میلیون دلار در سال 2020 برسد.

 

حالا و در مرحله بعد سناتورها و رهبران دینی در آمریکا خواستار چهار برابر شدن بودجه نهایی و رسیدن آن به 360 میلیون دلار شده اند.

 

بر اساس این برنامه مکان های عبادی و دیگر موسسه های غیردولتی می توانند درخواست بودجه ای معادل 100 هزار دلار برای تامین امنیت خود ارائه دهند.

 

این بودجه می تواند برای برنامه های امنیتی مانند ساخت حفاظ، نصب دوربین، نصب درهای قوی تر و بهکار گیری پرسنل امنیتی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

سناتورها اطمینان داده اند این طرح از حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در کنگره و مجلس سنای آمریکا برخوردار خواهد شد.

 

بررسی نقش مساجد در گسترش مشارکت مردم در انتخابات

 

نقش مساجد در گسترش مشارکت مردم در انتخابات، امشب (چهارشنبه، 25 دی ماه) بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع ابوذر بررسی می شود.

 

بنا بر این گزارش، مهدی کوچک زاده، نماینده دوره های  هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی در این مراسم، سخنرانی می کند.

 

یادآور می شود، مسجد جامع ابوذر در تهران، خیابان پیروزی، بلوار ابوذر، بین پل های چهارم و پنجم، واقع شده است.

 

درخواست شورای میان‌ادیانی «بوسنی و هرزگوین» برای جلوگیری از حمله به مساجد

 

 

به نقل از «sarajevotimes»، شورای میان ادیانی «بوسنی و هرزگوین» حمله به مسجد «کارسیجکا» در منطقه «کوزارسکا دوبیکا» واقع در «سارایوو» را محکوم کرد.

 

این شورا از واکنش های انجام شده در محکوم کردن این حمله در جوامع محلی را استقبال کرد و از مقامات مربوط خواست تا عاملان اینگونه اقدامات خرابکارانه را شناسایی و مجازات کنند.

 

شورای میان ادیانی «بوسنی و هرزگوین» اعلام کرد: متعهد به برقراری صلح و همزیستی مسالمت آمیز است که به معنای احترام گذاشتن و محافظت از مکان های مذهبی است که میراث فرهنگی مشترک برای همه ادیان به شمار می رود.

 

«صافت بگانوویچ»، متولی این مسجد در این باره گفت: ما متوجه شدیم که یکی از پنجره های مسجد «کارسیجکا» شکسته و چند مکان دیگر در آن آسیب دیده اند.

 

این اولین بار نیست که این مسجد در سارایوو مورد حمله قرار می گیرد و آخرین حمله به آن در اکتبر سال گذشته میلادی انجام شده بود.

 

«رادنکو رلجیک»، شهردار سارایوو این حمله را محکوم کرده و خواستار جبران خسارت به بار آمده حاصل از این حمله شده بود.

 

اما این بار شورای میان ادیانی بوسنی و هرزگوین خواستار اقدام جدی برای جلوگیری از این گونه حملات شده است.

 

مسجد «کارسیجکا» در اوایل قرن هفدهم میلادی ساخته شده و یک بنای ملی در بوسنی هرزگوین به شمار می آید.

 

بزرگداشت شهدای حوادث اخیر در گردهمایی بزرگ مسجدی‌ها

 

 

حجت‌ الاسلام والمسلمین «سیدمجتبی بدری» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌ های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موجب تاثر همگان شد، اظهار کرد: البته این شهادت موجی از همگرایی و همدلی را در میان ایرانیان ایجاد کرد که در تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی کم نظیر بود. در واقع شهادت این فرمانده سرافراز جبهه مقاومت باوجود دردناک بودن، برکات زیادی به همراه داشت.

 

امام جماعت مسجد جامع اصفهانک افزود: هدف قرار دادن پایگاه نظامی آمریکایی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در هفتاد سال اخیر در جهان نظیر ندارد، قدرت نظامی ایران را به رخ جهانیان کشید هرچند سقوط هواپیمای اوکراینی و جان باختن شماری از هموطنانمان تا حدی این دستاورد بزرگ نظامی کشور را تحت شعاع قرار داد.

 

وی تصریح کرد: ما مطمئن هستیم سپاه پاسداران از نیروهای متدین، خدوم و پاک تشکیل شده باوجود این باید بررسی شود که آیا فردی نفوذی، عامل هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی بوده است یا خیر؟ همیشه باید در برابر دسیسه های دشمنان بیدار بود به ویژه اینکه دشمن از حضور چندین میلیونی مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی و همچنین حمله به پایگاه عین الاسد دچار بهت شده بود.

 

بدری در ادامه به برگزاری مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی و همرزمانش شهیدش در سرتاسر ایران اشاره کرد و افزود: مراسم بزرگداشت شهید سردار سلیمانی و سایر شهدای حادثه تروریستی بغداد، جان باختگان حادثه کرمان و سقوط هواپیمای اوکراینی، امشب (چهارشنبه، 25 دی ماه) بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع اصفهانک برگزار می شود.

 

امام جماعت مسجد جامع اصفهانک افزود: سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این مراسم سخنرانی و حسن جوانمردی در آن مداحی می کند.

 

وی اضافه کرد: ائمه جماعات، نمازگزاران، بسیجیان و سایر شهروندان مناطق 12، 14 و 15 در این مراسم شرکت خواهند کرد و در پایان مراسم از تعدادی از خانواده شهدا تقدیر به عمل می آید.

 

یادآور می شود، مسجد جامع اصفهانک در تهران، بزرگراه محلاتی (غرب به شرق)، بعد از بزرگراه امام علی (ع)، واقع شده است.

 

بزرگدشت ابوالمهدی المهندس در مسجد پیامبر اعظم(ص)

 

مراسم بزرگداشت مقام شهید مجاهد ابومهدی المهندس امروز (چهارشنبه، ۲۵ دی‌ماه) در مسجد پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌شود.

 

براساس این گزارش، در این مراسم حجت‌الاسلام سیدهاشم الحیدری سخنرانی و میثم مطیعی و سیدامیر حسینی نیز مداحی می کنند.

 

این مراسم از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در مسجد پیامبراعظم(ص) واقع در شهرک شهید محلاتی برگزار می شود.

 

 

بازگشایی مساجد تاریخی بازسازی شده در عربستان پس از ۶۰ سال

 

 

به نقل از «عرب نیوز»، درهای مساجد تاریخی بازسازی شده در عربستان پس از شش دهه به روی نمازگزاران باز شدند.

 

کار حفاظت از ساختمان ها در مناطق «مکه» و «الباحه» به عنوان بخشی از فاز اول پروژه نوسازی مساجد تاریخی عربستان به پایان رسیده است.

 

بر اساس این طرح 130 مسجد در سراسر عربستان به کمک شرکت هایی که در کار میراث های تاریخی تخصص دارند، احیاء شده و فعالیت های خود را از سر گرفته اند.

 

مساجد «جریر الباجیلی» و «سلیمان» در طائف و همچنین مساجد «الملاد»،«العطاویه» و «ظفیر» در «الباحه» پس از بازه زمانی حدود 40 تا 60 سال برای نمازگزاران بازگشایی شده اند.

 

 

مسجد «جریر الباجیلی» در دوران پیامبر اکرم (ص) به کمک «جریر بن عبدالله الباجیلی» ساخته شد و در میان قدیمی ترین مکان های عبادی در مکه قرار دارد.

 

این مسجد با مساحت 350 مترمربع به سبک معماری «الصراط » با استفاده از سنگ های نامنظم و با سقفی از چوب درخت عرعر و بتن، ساخته شده است.

 

مسجد «جریر الباجیلی» به عنوان یک محل ملاقات مورد استفاده قرار می گرفت که در آن افراد کار قضایی انجام می دادند، فتوا صادر و قراردادهای ازدواج را امضا می کردند و علاوه بر برگزاری سخنرانی و خطبه، اختلافات را برطرف می کردند.

 

مسجد «سلیمان» طائف هم 390 مترمربع مساحت دارد و یکی از تاریخی ترین بناها در این منطقه به شمار می آید.

 

 

اطلاعات تاریخی حاکی از آن است که پیامبر اکرم (ص) هنگام بازگشت از دیدار عموهایش در بنی سعد از همراهانش خواست در محوطه ای که سلیمان پیامبر در آن اردو زده بود، بایستند.

 

این مسجد به محلی برای آموزش در این منطقه تبدیل شد اما بعداً متروکه شد و مورد غفلت قرار گرفت.

 

یکی از سه مسجد بازسازی شده در «الباحه»، مسجد «الملاد» با ظرفیت پذیرایی از 34 نمازگزار است که در روستایی به همین نام واقع شده است.

 

 

تنها مسجد «الملاد» به یک مرکز فرهنگی و آموزشی برای مردم محلی تبدیل شد که در آن نوشتن را یاد گرفتند، قرآن را مطالعه و در دوره ها و سخنرانی ها شرکت کردند.

 

مسجد بزرگتر العطاویله می تواند تا 130 نمازگزار را در خود جای دهد و 327 مترمربع مساحت دارد كه به سبک معماری «الصراط» ساخته شده است.

 

«العطاویه» تنها مسجدی در شهر بود كه نماز جمعه در آن برگزار می شد.

 

 

مسجد «الظفیر» هم 245 مترمربع مساحت دارد و می تواند 88 نمازگزار را در خود جای دهد.

 

این مسجد هم مرکزی برای آموزش و نشست میان ساکنان این شهر و روستاهای اطراف بود.

 

همایش تخصصی «مدیریت مسجد» برگزار می‌شود

 

 

همایش تخصصی «مدیریت مسجد» ویژه ائمه جماعات مساجد استان تهران، فردا «پنجشنبه، ۲۶ دی ماه) از ساعت ۸ تا ۱۱ و ۳۰ دقیقه در تالار شیخ صدوق(ره) حرم حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار  می‌شود.

 

بر اساس این گزارش؛ این همایش با سخنرانی حجت الاسلام سید ناصرالدین نوری زاده، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار می شود.

 

برگزاری یازدهمین یادواره شهدای مسجد الحسین(ع)

 

 

یازدهمین یادواره شهدای بسیج مسجد الحسین(ع) امشب (چهارشنبه، ۲۵ دی ماه) بعد از نماز مغرب و عشا با عنوان «مردان آسمانی» برگزار می شود.

 

این مراسم بزرگداشت با سخنرانی حجت الاسلام بی آزار تهرانی و با مداحی مرتضی طاهری در مسجد الحسین(ع) برگزار می شود.

 

گفتنی است، مسجد الحسین(ع) در مسعودیه، خیابان شهید محسن قدیانی، نبش کوچه شهید حافظی واقع شده است.

 

پایان پیام/ 9