تجلی نوآوری، خلاقیت و توانمندی کانون‌های مساجد کشور در بستر رویداد ملی«فهما»

تجلی نوآوری، خلاقیت و توانمندی کانون‌های مساجد کشور در بستر رویداد ملی«فهما»

تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸
رویداد ملی فهما(فرهنگی، هنری مساجد ایران) بستر مناسبی برای رقابت سالم کانون‌های مساجد ایجاد کرده است که نوآوری، خلاقیت و توانمندی کانون های مساجد کشور در آن متجلی می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص تهاجم فرهنگی موجب شد تا در سال 71 و براساس مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس کانون های فرهنگی و هنری در جوار مساجد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شود.

 

در همین راستا فعالیت کانون های فرهنگی و هنری با هدف رونق بخشیدن به مساجد و جذب جوانان و مجهز کردن آنان به سلاح بصیرت از سوی متولیان در این مراکز آغاز شد.

 

در جهت ساماندهی به فعالیت کانون های مساجد از سال گذشته هم اساسنامه کانون های مساجد توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید؛ با تشکیل شورای هماهنگی کانون های مساجد در استان ها با عضویت 9 نفر از متولیان مساجد، این فعالیت ها شتاب بیشتری به خود گرفت.

از همین رو خبرگزاری شبستان در زنجان پای صحبت حجت الاسلام «نقی یارمحمدی» مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان نشست تا در جریان نحوه اجرای این اساسنامه و سند تحول راهبردی در استان قرار گیرد.

 

خبرگزاری شبستان: شورای هماهنگی کانون های مساجد با چه هدفی و در چه راستایی در استان تشکیل شده است؟

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان: تعداد اعضای شورای هماهنگی کانون های مساجد در استان ها 9 عضو دارد؛ امام جمعه به عنوان رئیس، استاندار نائب رئیس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر شورا و مدیرکل تبلیغات اسلامی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه، شهردار مرکز، نماینده مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان، فرمانده بسیج استان و مدیرستاد هماهنگی کانون های مساجد استان عضو شورا هستند.

 

شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان ها می‌تواند، نقش بسزایی در جلوگیری از موازی‌کاری در فعالیت‌های مساجد داشته با‌شند، این شوراها می‌تواند در سطح کانون‌های مساجد موجب انسجام‌بخشی میان متولیان فرهنگی  و ارکان  فعال در سطح مساجد شود.

 

در کنار این اساسنامه، سند تحول راهبردی کانون های مساجد هم تشکیل شده است که فعالیت کانون های مساجد در چارچوب آن انجام می شود.

خبرگزاری شبستان: رویداد ملی فهما چیست و با چه هدفی اجرا می شود؟

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان: رویداد ملی فهما مخفف عبارت فرهنگی، هنری مساجد ایران است؛ کلید این طرح خورده شده است و بستر آن سامانه بچه های مسجد است.

 

در این طرح که با هدف ایجاد شبکه ملی بین کانون های مساجد کشور ایجاد شده است، فعالیت کانون های مساجد سراسر کشور ثبت می شو؛ براساس امتیازی که به این فعالیت ها داده خواهد شد،پایتخت ملی فهما همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا(س) اعلام می شود؛ همچنین یک استان برتر، یک شهرستان برتر، یک روستای برتر و 18 باب کانون فرهنگی و هنری برتر در بستر رویداد ملی فهما تعیین می شود.

 

رویداد ملی فهما بستری برای رقابت سالم بین کانون های مساجد ایجاد می کند و همین رویداد شبکه ملی بین کانون های مساجد در کشور را فراهم کرده است.

 

ارزیابی و رتبه بندی کانون های مساجد براساس هشت شاخص تعیین شده در این سامانه انجام می شود که شامل ارتقای فعالیت های قرآنی، شبکه سازی و ساماندهی، ارتقای فعالیت های هنری و ادبی کانون ها، ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی، غنی سازی اوقات فراغت، پاسداشت مناسبت ها و برنامه های ملی و مذهبی، فضای مجازی و رسانه و خلاقیت و نوآوری به عنوان شاخص های مربوطه معرفی شده است.

خبرگزاری شبستان: تاکنون چه تعداد از اعضای کانون های مساجد استان زنجان در این سامانه ثبت نام کردند؟

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان: نزدیک به 9 هزار و 759 نفر در این سامانه ثبت نام کردند که به تفکیک از کانون های مساجد زنجان 5284 نفر، طارم 491 نفر، خدابنده 2046، ماهنشان 187 نفر، خرمدره 902 نفر، سلطانیه 99 نفر، ابهر 690 نفر و ایجرود 60 نفر هستند.

 

همچنین کانون های مساجد می توانند برنامه ها، مسابقات و طرح های خود را در این سامانه ثبت کنند تا دیگر بچه های کانونی از آن استفاده کنند؛ به دلیل استقبال اعضای کانون های مساجد کشور، ثبت نام در این سامانه تمدید شده است.

 

برخی از ائمه جماعت مساجد هم به عنوان عضو سامانه بچه های مسجد ثبت نام می کنند که همین موضوع نقطه عطفی در اوج کردن فعالیت های فرهنگی و هنری در مساجد است.

 

خبرگزاری شبستان: در استان زنجان چند باب کانون فرهنگی و هنری مساجد وجود دارد و چه برنامه ای برای افزایش این تعداد کانون در دستور کار دارید؟

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان: در استان زنجان 357 باب کانون فرهنگی و هنری مساجد وجود دارد که از این تعداد 60 درصد روستایی با 215 باب کانون و 40 درصد شهری با 142 باب کانون هستند؛ همچنین کانون های مساجد به تفکیک شهرستان ها شامل 156 باب کانون در زنجان، 81 باب کانون در خدابنده، 29 باب کانون در طارم، 28 باب کانون در ابهر، 23 باب کانون در خرمدره، 24 باب کانون در ماهنشان، هشت باب کانون در سلطانیه و هشت باب کانون در ایجرود هستند.

 

تا پایان امسال هم 37  باب کانون فرهنگی و هنری مساجد به تعداد کانون های استان اضافه می شود که 10 باب از این تعداد در دهه فجر امسال تاسیس خواهد شد.

 

فرایند تاسیس کانون فرهنگی و هنری در مساجد هم به این شکل است که درخواست مجوز تاسیس کانون فرهنگی و هنری با موافقت امام جماعت مسجد در اختیار ما قرار می گیرد و پس از بررسی های به عمل آمده و موقعیت مسجد، فردی با تایید امام جماعت مسجد به عنوان مدیرمسئول کانون تعیین شده و کانون فرهنگی و هنری تاسیس می شود.

 

در استان زنجان 1424 باب مسجد وجود دارد و درصورت درخواست افراد در شهرها و روستاهای بالای یک‌هزار نفر جمعیت امکان تاسیس کانون وجود دارد؛ امسال پایش 28 باب کانون فرهنگی و هنری نیمه فعال و تعطیل در استان انجام شد که به دنبال برطرف کردن مشکل این کانون ها هستیم.

 

خبرگزاری شبستان: برنامه ها و فعالیت کانون های مساجد استان زنجان در طول سال را اعلام کنید؟

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های مساجد استان زنجان: در طول سال برنامه های متعددی در کانون های مساجد استان اجرا می شود که می توان به اجرای طرح تلاوت نور اشاره کرد در این طرح در نمازهای مغرب و عشاء تفسیر آیات قرآنی از سوی امام جماعت انجام می شود؛ همچنین طرح شنبه های کتاب از امسال در مساجد آغاز شده است که در این طرح یک کتاب از سوی امام جماعت معرفی می شود.

 

برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان، تفسیرکوتاه، تشکیل گروه سرود و گروه های تئاتر مردمی بچه های مساجد از دیگر برنامه های موجود در کانون های مساجد است.

 

همچنین امسال در برنامه آموزشی و توانمندسازی 18 درصد اعضا شامل 723 نفر، برنامه های هنری 14 درصد اعضا شامل 584 نفر، فعالیت های اجتماعی 12 درصد اعضا شامل 487 نفر، برنامه های ورزشی و سلامت 16 درصد اعضا شامل 646 نفر، شبکه سازی و فضای مجازی 4 درصد اعضا شامل 162 نفر، کتاب و کتابخوانی 8 درصد اعضا شامل 335 نفر و قرآن و عترت 26 درصد اعضا شامل 1062 نفر شرکت کردند.

 

پایان پیام/ 73