از ترویج معارف قرآن در مساجد تا ابتکار کانادایی‌ها در مقابله با مسجدهراسی

از ترویج معارف قرآن در مساجد تا ابتکار کانادایی‌ها در مقابله با مسجدهراسی

تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸
ترویج معارف قرآن در مساجد با همکاری دفتر ‌آیت‌الله جوادی ‌آملی، فعالیت ۱۴ هزار کتابخانه در کانون‌های مساجد کشور و راه‌اندازی پویش «سجاده سبز» در آستانه سالروز حمله به مسجد «کبک» ازجمله اخبار حوزه مسجد در ۲۹ دی‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و نهمین روز از دی ماه ۹۸:

 

همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد با دفتر ‌آیت‌الله جوادی‌آملی/ ترویج معارف خالق تفسیر «تسنیم» در مساجد

 

 

حجت الاسلام «عبدالحسینی» در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری میان مرکز رسیدگی به امور مساجد و دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی که امروز (یکشنبه، 29 دی ماه) برگزار شد، گفت: وظیفه شرعی خود می دانیم تا آنجا که در توان داریم برای تبیین آثار آیت الله العظمی جوادی آملی در جامعه به ویژه میان جوانان، طلاب و ائمه جماعات مساجد اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

 

مسئول امور فرهنگی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی در تهران افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با آیت الله جوادی آملی تأکید کردند لازم است آثار شما در جامعه به ویژه در میان جوانان مورد استفاده بیشتری قرار گیرد. در همین راستا ما با نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، حوزه های علمیه استان تهران و مرکز رسیدگی به امور مساجد همکاری های لازم برای بهره گیری از آثار علامه جوادی آملی را انجام داده ایم.

 

حجت الاسلام عبدالحسینی برگزاری مسابقات فرهنگی در ایام فاطمیه از آثار آیت الله جوادی آملی، برگزاری دوره های تفسیر قرآن از کتب تفسیری ایشان و نیز برگزاری دوره های آموزشی در این زمینه و همچنین تبیین و معرفی آثار معظم له در همایش های ائمه جماعات را از جمله مواردی دانست که لازم است در مرکز رسیدگی به امور مساجد مورد توجه قرار گیرد.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست امضای تفاهم نامه همکاری، ابوالفضل خراسانی، مسئول فرهنگی دفتر آیت الله جوادی آملی در قم با اشاره به جایگاه اثرگذار مساجد در جامعه، گفت: با توجه به حضور روحانیت و متدینین در این پایگاه اجتماعی و تاثیرگذار لازم است نسبت به معرفی آثار علامه جوادی آملی در میان آحاد مردم به ویژه جوانان همت شود.

 

مسئول فرهنگی دفتر آیت الله جوادی آملی در قم با اشاره به اینکه آیت الله جوادی آملی تاکنون بیش از 260 اثر تالیف کرده اند، خاطرنشان کرد: آثار ایشان در چهار بخش منبع (سنت و اهل بیت)، مبانی (عدالت، کرامت انسانی، مبانی حقوق بشر)، مواد (آمیخته از منبع و مبانی) و نیز کتب نیاز محور است که لازم است نسبت به ترویج آموزه های ایشان و عملیاتی کردن آنها به شیوه های مختلف همچون برگزاری جشنواره، انجام کارهای زیربنایی و برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت اهتمام ویژه ای صورت گیرد.

 

راه‌اندازی پویش «سجاده سبز» در آستانه سالروز حمله به مسجد «کبک»

 

 

به نقل از «muslimlink»، شورای ملی مسلمانان کانادا پویش «سجاده سبز» را برای افزایش آگاهی مردم از حمله به مسجد کبک و حمایت از قربانی ها و خانواده های آنها به راه انداخته است.

 

سه سال پیش در یک شب سرد با ورود مردی مسلح به مسجد کبک و تیراندازی به سوی نمازگزاران، قلب ها در این شهر به درد آمد.

 

روز 29 ژانویه بود که این حمله تلخ رخ داد و گلوله های نفرت بر قلب تعداد زیادی از مسلمانانی که برای نیایش با پروردگار خود به مسجد کبک آمده بودند، جای گرفت.

 

روز 29 ژانویه بودکه 17 کودک، پدرهای خود را از دست دادند و بسیاری از آنها هنوز هم از تخریب های روانی این اتفاق رنج می برند.

 

روز 29 ژانویه بود که شش بانوی مسلمان همسران خود را از دست دادند تا باقی زندگی خود را در نتیجه خشونت های ناشی از اسلام هراسی به تنهایی و با قلبی آکنده از درد و غم سپری کنند.

 

اما خبر بد این است که متاسفانه این تراژدی در همان جا تمام نشد. بسیاری از خانواده های قربانیان این حادثه اکنون با درآمدی کمتر از 900 دلار در ماه زندگی می کنند و بسیاری از بازماندگان، سلامت ذهنی و روانی خود را از دست داده اند.

 

حالا در حالی که 10 روز به سومین سالگرد این اتفاق تلخ باقی مانده است، شورای ملی مسلمانان کانادا با همکاری موسسه امداد اسلامی کانادا کمپینی را برای کمک به خانواده های قربانی ها و بازماندگان حمله به مسجد کبک به راه انداخته است.

 

هدف از برگزاری این کمپین آگاه کردن اذهان عمومی از خشونت،اعمال ترس و اسلام هراسی است که در جوامع اروپایی و آمریکایی جریان دارد.

 

از همه کانادایی ها اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان درخواست شده است تا از روز 27 تا 29 ژانویه با استفاده از سجاده های سبز، همبستگی خود را با قربانی های این حادثه نشان دهند.

 

فعالیت ۱۴ هزار کتابخانه در کانون‌های مساجد کشور

 

 

«حسین براتی» با اشاره به فعالیت ۱۴ هزار کتابخانه در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، اظهار کرد: تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشراف و نظارت امام جماعت مساجد صورت می‌گیرد.

 

مدیر کل امور استان‌های ستاد هماهنگی‌کانون‌های فرهنگی هنری مساجدکشور با بیان این‌که طبق اساسنامه شورای هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، امام جماعت، فرمانده پایگاه مقاومت و رئیس هیأت امنای مسجد جزو عضو هیأت امنای کانون نیز شناخته می شوند، افزود: هدف اصلی ستاد ایجاد همگرایی و انسجام در فعالیت‌ها و پرهیز از موازی‌کاری است.

 

وی با بیان این‌که بیش از نیمی از کانون‌های فرهنگی هنری کشور در روستاها فعالیت می‌کنند و اغلب در نقاط دورافتاده و محروم از امکانات فرهنگی راه‌اندازی شده اند، گفت: آذربایجان شرقی در حوزه کتابخانه های مسجدی، جزو استان‌های برتر به لحاظ کمی و کیفی است.

 

براتی با بیان این‌که ۱۴ هزار کتابخانه در کانون‌های مساجد کشور فعال است که نظام‌نامه جامع و هدفمندی نیز برای این عرصه در حال تدوین است، ابراز کرد: سند تحول ستاد هماهنگی‌ کانون‌های فرهنگی هنری کشور به همت استادان برجسته حوزوی و دانشگاهی تدوین شده که چشم انداز خوبی برای کانون های مساجد محسوب می شود.

 

مدیرکل امور استان‌ها و حقوقی ستاد ادامه داد: یکی از رویکردهای جدید ستاد کشوری؛ اجرای رویداد ملی پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران (فهما) است.

 

وی با بیان این‌که همزمان با سالروز میلاد حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) شاهد انتخاب و تجلیل از کانون‌های برگزیده در بخش‌های مختلف این رویداد ملی خواهیم بود، گفت: کانون‌های برگزیده در هر بخش مورد حمایت ویژه قرار می گیرند.

 

ترویج معارف قرآن در مساجد با همکاری دفتر ‌آیت‌الله جوادی ‌آملی

 

 

تفاهم نامه همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد و دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی با حضور ابوالفضل خراسانی، معاون فرهنگی دفتر آیت الله جوادی آملی در قم و نیز حجت الاسلام حجت الله ذاکر، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد امروز (یکشنبه، 29 دی ماه) در مرکز آموزش محراب مرکز رسیدگی به امور مساجد برگزار شد.

 

در این نشست امضای تفاهم نامه همکاری، حجت الاسلام ذاکر با بیان اینکه به فضل الهی امروز آثار فاخر آیت الله جوادی آملی باعث افتخار جهان اسلام است، گفت: آثار مکتوب و بیانات ایشان همانند در گوهر است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: کسانی که اهل فن و کتب ایشان را مطالعه می کنند به عینه بر این نکته اذعان دارند که با وجود آیت الله جوادی آملی خلأ وجودی علامه طباطبایی (ره) پر شده است و ایشان در حوزه های مختلف علوم معارف و حوزوی به ویژه تفسیر قرآن صاحب نظر هستند.

 

حجت الاسلام ذاکر با بیان اینکه آیت الله جوادی آملی با تجربه و پشتوانه قوی علمی وارد عرصه تفسیر قرآن شده اند، تصریح کرد: امیدواریم عمر بابرکت ایشان پر برکت و خداوند طول عمر به ایشان عنایت کند تا آثاری که توسط ایشان در حال انتشار است، منتشر و جهان اسلام از این آثار همانند دیگر کتب و آثار ایشان بهره مند شوند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد بر لزوم ترویج قرآن و عترت در مساجد که مورد تأکید آیت الله جوادی آملی نیز است، تاکید کرد و گفت: تلاش ما با امضای این تفاهم نامه همکاری این است که فکر و اندیشه آیت الله جوادی آملی که برگرفته از قرآن کریم است در جامعه گسترش یابد.

 

وی تصریح کرد: آنچه که در بیانات آیت الله جوادی آملی می بینیم، مطابق با معارف دین و قرآن و مبانی اسلامی است که یک امتیاز محسوب می شود زیرا ایشان تمام حوادث تاریخ اسلام را بر مبنای دین، حماسه، عرفان و مباحث علمی، قرآنی و فلسفی درآمیخته است و برای بهره گیری عموم در اختیار گذاشته است.

 

پایان پیام/ 9