ارسال بیش از ۱۲ هزار ایده و ۳ هزار طرح فرهنگی هنری به سامانه «بچه‌های مسجد»

ارسال بیش از ۱۲ هزار ایده و ۳ هزار طرح فرهنگی هنری به سامانه «بچه‌های مسجد»

تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸
سعادتی با بیان‌اینکه یکی از محورهای مهم رویداد ملی فهما «ارائه طرح‌ها و ایده‌های بومی کانون‌های مساجد» است، گفت: نزدیک به ۱۲ هزار و ۵۲۶ ایده و ۳ هزار و ۲۱۱ طرح فرهنگی هنری به سامانه بچه‌های مسجد ارسال شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد، «سعید سعادتی» در تبیین اقدامات انجام شده در «رویداد ملی فهما» گفت: در این رویداد ۸ عرصه‌ی محتوایی برای ثبت فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در نظر گرفته شده که یکی از محورهای مهم این عرصه «ارائه طرح‌ها و ایده‌های بومی کانون ها» است.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار کرد: این طرح در قالب سامانه ‌سحاب و از طریق «پرتال ملی بچه‌های مسجد» اجرا می‌شود که طی آن کانون‌ها می‌توانند طرح ها و ایده های فرهنگی و هنری خود را که با توجه به ظرفیت مساجد قابلیت اجرایی دارد در بخش مربوط به ثبت طرح ها و ایده ها در سامانه ثبت و ارسال کنند.

 

سعادتی تصریح کرد: طرح‌ها و ایده‌های ارسالی پس از بارگذاری از طریق مدیر کانون ابتدا در سطح استان مورد ارزیابی اولیه قرار می‌گیرند و پس از تایید استانی، توسط هیئت ارزیابی در ستاد مورد ارزیابی نهایی قرار می‌گیرند.

 

وی با اشاره به میزان امتیاز در نظر گرفته شده برای طرح ها و ایده‌های ارسالی اعضای کانون ها، ابراز کرد: برای هر طرح یا ایده‌ ارسالی تا سقف ۵۰۰ امتیاز در نظر گرفته شده و تا امروز قریب به ۱۲ هزار و ۵۲۶ ایده و ۳۲۱۱ طرح فرهنگی هنری به سطح ملی راه یافته است.

 

سعادتی در ادامه با اشاره به استقبال خوب اعضای کانونهای فرهنگی هنری مساجد از این طرح گفت: با توجه به تعداد طرح‌ها و ایده‌هایی که تاکنون در سامانه ثبت شده می‌توان گفت کانون‌های مساجد سراسر کشور مشارکت خوبی در این خصوص داشتند و این بدان معناست که هرگاه ما به سرمایه‌های اجتماعی و ظرفیت‌های انسانی خود در مناطق مختلف کشور اعتماد کردیم نتیجه بهتری گرفتیم؛ چرا که در این اعتماد از یک سو شاهد رشد و شکوفایی استعدادهای انسانی هستیم و سوی دیگر شاهد طرح‌های ابتکاری و جذاب که با ذائقه نسل امروز و اقتضائات جغرافیایی اعضای کانون ها سازگاری دارد و می تواند ما را در جذب این نسل یاری کند.

 

مسئول کمیته محتوایی رویداد ملی فهما در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری این طرح برای اولین بار در سطح کشور تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال اولین سالی است که ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد به صورت رسمی و جدی نسبت به فراخوان طرح ها و ایده های فرهنگی و هنری‌ بچه های مسجد فراخوان داده است، کاملاً طبیعی است که بعضی از اعضای کانون‌ها به دلیل محدودیت‌های زمانی و اطلاع‌رسانی، فرصت شرکت در این طرح را نیافته باشند. به همین دلیل پیش بینی ما این است که در سال  آینده شاهد مشارکت بیشتری در این طرح خواهیم بود.

 

سعادتی تاکید کرد: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجدکشور در نظر دارد طرح ها و ایده های موفق را در قالب‌های مختلف جهت استفاده همگانی منتشر کند. در حال حاضر نیز اولین جلد آن به عنوان «شادمانه های مسجد» که برگرفته از طرح‌ها و ایده‌های اعضای کانون های مساجد برای بزرگداشت اعیاد و جشن‌ها است آماده شده و به فضل خداوند متعال در ایام دهه مبارکه فجر رونمایی می‌شود.

 

وی در ادامه به طرح «شنبه‌های کتاب» اشاره و تصریح کرد: طرح شنبه‌های کتاب به صورت مردمی و داوطلبانه در کانون های مساجد کشور در حال برگزاری است.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: ما در طرح شنبه‌های کتاب به دنبال فرهنگ‌سازی و افزایش سرانه مطالعه در سطح جامعه به ویژه در میان نمازگزاران مساجد و اعضای کانون‌های مساجد هستیم.

 

وی با بیان اینکه طرح «شنبه‌های کتاب» به صورت هفتگی و روزهای شنبه در مساجد برگزار می شود، گفت: این طرح در اوقات متصل به نماز جماعت و با محوریت ائمه جماعات و کتابداران افتخاری مساجد برگزار و طی آن کتاب‌های مفید توسط ائمه جماعات معرفی می شود.

 

سعادتی معرفی کتاب‌های مفید، توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، برگزاری نمایشگاه‌های عرضه کتاب، جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی و نذر کتاب توسط اهالی محل را از جمله برنامه‌های این طرح برشمرد و خاطرنشان کرد: این طرح برای نخستین بار در سطح کشور اجرا می‌شود اما با توجه به اینکه جزو یکی از فعالیت‌های مهم رویداد ملی فهما است و برای آن امتیازی در نظر گرفته شده، با استقبال خوب اعضای کانون‌ها مواجه شده و تا کنون بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ کانون در این طرح شرکت کرده‌اند و بیش از ۲۲ هزار فعالیت در سامانه بچه‌های مسجد در رابطه با این طرح به ثبت رسیده است.

 

پایان پیام/ 40