آغاز به کار دومین کنگره ملی «خانواده»/ اجرای طرح مسجدمحور «سفیران اجتماعی»

آغاز به کار دومین کنگره ملی «خانواده»/ اجرای طرح مسجدمحور «سفیران اجتماعی»

تاریخ انتشار : ۲ بهمن ۱۳۹۸
طرح ملی «سفیران اجتماعی» با محوریت مسجد و اهدافی همچون افزایش مهارت‌های اجتماعی نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال، صیانت از حریم خانواده و ایجاد نشاط اجتماعی به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در حال اجرا است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: دومین کنگره ملی «خانواده» با موضوع محوری «نقش خانواده در بیانیه گام دوم انقلاب» سه شنبه، اول بهمن ماه کار خود را در محل مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) آغاز کرد.

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد که توجه ویژه ای به جایگاه خانواده در سند چشم انداز خود دارد، حضور فعال و پویایی در قسمت نمایشگاه دومین کنگره ملی خانواده دارد، کنگره ای که از سوی بنیاد ملی خانواده برگزار می شود.

 

معاونت فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در این نمایشگاه با برپایی غرفه ای به معرفی طرح «سفیران اجتماعی» که در آن، مسجد مرکز سامان زندگی است، پرداخته است.

 

محورهای اجرایی این طرح عبارتند از: افزایش مهارت های اجتماعی نوجوانان 12 تا 18 سال، صیانت از حریم خانواده، ایجاد نشاط اجتماعی، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و ارتقای سطح دانش و مهارت اعضای خانواده. این طرح از دی ماه 97 آغاز شده و تا اسفند ماه 99 ادامه دارد.

 

درباره ضرورت این طرح می توان از کلام مقام معظم رهبری بهره گرفت، معظم له در این باره در یازدهم اردیبهشت ماه سال 95 فرمودند: «آسیب های اجتماعی مانند آسیب های طبیعی اند، مثلا زلزله می تواند بنای خانه ها را تخریب کند، این آسیب ها نیز بنیان خانواده و اجتماع را درهم می ریزند؛ اگر به موقع و به هنگام شناخته شوند، احتمال کاهش خسارت ها اثر چشمگیری خواهد یافت اما اگر نسبت به آن غفلت شود، خدای ناکرده می توان بنای جامعه را متزلزل کند؛ بنابراین مسئله فوق العاده مهم است».

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در اجرای این طرح پنج درصد از خانواده های هر شهرستان را تحت پوشش قرار می دهد و تلاش دارد موجب افزایش مشارکت اعضا در فعالیت های نشاط آور، آشنایی آنها با آسیب های اجتماعی و راه های پیشگیری و تقویت و حس مسئولیت پذیری، کمک به تقویت مثبت در محیط محلی و ایجاد شبکه دوستان جدید است.

 

در این طرح معتمدان مسجدی اعم از امام جماعت، مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری، یک نفر از اعضای هیئت امنا و فرمانده پایگاه بسیج حضور دارند تا بتوانند مسجد را در عمل با استفاده از سرمایه های اجتماعی همچون پزشکان، مدیر مدرسه، مهندسان، بانوان، دانشجویان، کسبه، بازار، خیرین و البته روحانیون و طلاب مسجد را به مرکز سامان زندگی تبدیل کنند.

 

بنا بر گزارش شبستان، میزان استقبال خانواده ها از غرفه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد قابل توجه است و آنان با مراجعه به این غرفه با مشخصات طرح ملی سفیران اجتماعی و چگونگی اجرای آن در مساجد محلات خود آشنا می شوند.

 

«بهنام رحمتی» درباره فعالیت های این ستاد در ایام برپایی این نمایشگاه به خبرنگار شبستان گفت: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد به دلیل اجرای فعالیت های مختلف در حوزه خانواده، کودکان و نوجوانان جزو دستگاه های ممتاز در این حوزه ها به حساب می آید.

 

مسئول غرفه ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در نمایشگاه دومین کنگره ملی خانواده افزود: این غرفه همزمان با برگزاری این کنگره آغاز به کار خواهد کرد و تا ساعت 17 روز پنجشنبه، سوم دی ماه به فعالیت خود ادامه می دهد.

 

وی اضافه کرد: فعالیت های مختلفی در ایام برپایی این نمایشگاه انجام می دهیم که مهمترین آنها معرفی طرح ملی سفیران اجتماعی است که اکنون در چهار استان گیلان، قزوین، سمنان و خراسان رضوی در حال اجرا است.

 

رحمتی ادامه داد: نوجوانان 12 تا 18 سال می توانند به همراه یکی از والدین خود با مراجعه به کانون های فرهنگی هنری مساجد منتخب در این طرح ثبت نام کنند.

 

زمان اجرای طرح سفیران اجتماعی که در آن «مسجد، مرکز سامان زندگی» است از آغاز دی ماه 97 تا پایان اسفند 99 است.

 

بنا بر گزارش خبرنگار ما، دستگاه های مختلفی همچون مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بهزیستی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موسسه فرهنگی هنری کاربردی خیبر، دفتر آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، دفتر مطالعات زنان، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه ادیان قم (دانشکده زنان و خانواده)، سازمان سراج (کلینیک سلامت ذهن فضای مجازی)، مرکز نشر هاجر (ناشر تخصصی زن و خانواده)، مجموعه تسهیل گری و توانمندسازی ازدواج و قرارگاه سردار سلیمانی در نمایشگاه دومین کنگره ملی خانواده دستاوردها و فعالیت های خود را عرضه کرده اند.

 

این گزارش می افزاید: یکی از بخش های جالب در این نمایشگاه برپایی سفره عقد شفا است که طی آن ضرورت ازدواج آسان در قالبی زیبا ارایه می شود.

 

همچنین محصولات فرهنگی، هنری و علمی زیادی در حوزه زنان و خانواده در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است و با تخفیف ویژه به فروش می رسد.

 

نکته آنکه برپایی نمایشگاه در حاشیه کنگره خانواده می تواند موجب احیای بسیاری از کارکردها و نقش خانواده در قالب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شود.

 

پایان پیام/ 397