ادامه ممنوعیت استفاده از بلندگو در مساجد هند

ادامه ممنوعیت استفاده از بلندگو در مساجد هند

تاریخ انتشار : ۲ بهمن ۱۳۹۸
دادگاه عالی «اوتار پرادش» هند در اقدام تبعیض‌آمیزی دیگر علیه مسلمانان، درخواست لغو ممنوعیت استفاده از بلندگو در مساجد برای پخش اذان را رد کرد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از «اسپوتنیک»، دادگاه عالی «اوتار پرادش» از تصویب لغو ممنوعیت استفاده از بلندگوها در مساجد امتناع کرد.

 

در حکمی که این دادگاه صادر کرده، آمده است: حق آزادی مذهبی مرتبط با نظم مدنی است و استفاده از بلندگو برای شنیدن صدای اذان و یا مراسم مذهبی در مساجد نباید موجب نقض حقوق دیگران شود.

 

پیش از این یک قاضی محلی در «اوتار پرادش» ممنوعیت استفاده از بلندگوها در مکان های مذهبی و مساجد را برای جلوگیری از بروز اختلافات بین جوامع مختلف وضع کرده بود.

 

متولی این مسجد ممنوعیت استفاده از بلندگو را در دادگاه عالی «الله آباد» به چالش کشید.

 

وی در این باره گفت: ما به دنبال کسب مجوز استفاده از بلندگوها به مدت پنج دقیقه دو بار در روز بودیم به طوری که نه آلودگی صوتی ایجاد شود و نه آرامش بر هم بخورد.

 

اما دادگاه عالی کشور از لغو این ممنوعیت خودداری كرد و حكم داد اگرچه قانون اساسی كشور به همه شهروندان اجازه می دهد برای تبلیغ دین خود هر کاری می خواهند انجام دهند، اما دادگاه باید صلاحیت خود را برای حفظ تعادل اجتماعی اعمال كند و در این مورد، مشخص است که رفع این ممنوعیت می تواند به عدم تعادل اجتماعی منجر شود.

 

این در حالی است که استفاده از بلندگو در هنگام فعالیت های مذهبی، امری عادی در میان مردم همه مذاهب در هند محسوب می شود.

پایان پیام/ 7