اخبار خوش و ناخوش مساجد جهان/ تداوم بزرگداشت سردار دل‌ها توسط مسجدی‌ها

اخبار خوش و ناخوش مساجد جهان/ تداوم بزرگداشت سردار دل‌ها توسط مسجدی‌ها

تاریخ انتشار : ۵ بهمن ۱۳۹۸
برگزاری «هفته آگاهی اسلامی» در کانادا در ‌آستانه سالروز حمله به مسجد کبک، اسکان زلزله‌زدگان در مساجد استان الازیغ ترکیه و بزرگداشت شهدای مقاومت و سانحه هوایی در مسجد جامع غدیر خم ازجمله اخبار مسجدی در ۵ بهمن ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در پنجمین روز از بهمن ماه ۹۸:

 

بازدید رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور از نمایشگاه جشنواره «اسوه»

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز (شنبه، پنجم بهمن ماه) با حضور در محل سازمان بسیج مستضعفین از نمایشگاه اولین دوره جشنواره انتخاب و معرفی پایگاه های نمونه کشور (اسوه) بازدید به عمل آورد.

 

بنا بر این گزارش، این مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در غرفه های مختلف از فعالیت های پایگاه های بسیج نمونه استان های سراسر کشور بازدید کرد و به گفت و گو با تعدادی از مسئولان این غرفه ها پرداخت.

 

یادآور می شود، نمایشگاه اولین دوره جشنواره انتخاب و معرفی پایگاه های بسیج نمونه کشور (اسوه) امروز پنجم بهمن ماه کار خود را آغاز کرد و تا هفتم بهمن ماه به کار خود ادامه می دهد.

 

گفتنی است، مراسم اختتامیه این جشنواره روز دوشنبه، هفتم بهمن از ساعت 18 در مجموعه فرهنگی ورزشی پنج‌آذر برگزار می شود.

 

«هفته آگاهی اسلامی» در کانادا برگزار می‌شود

 

 

هفته آگاهی اسلامی با تمرکز بر حادثه حمله تروریستی به مسجد کبک که سه سال پیش اتفاق افتاد، در «مونترال» کانادا برگزار می شود.

 

مسلمانان در مونترال کانادا برای زنده نگه داشتن یاد قربانی های این حادثه و همچنین آگاه کردن اذهان عمومی از چالش هایی که پیش روی مسلمانان در سراسر جهان و در کانادا وجود دارد، هفته آگاهی اسلامی را از امروز ،25 ژانویه (شنبه 6 بهمن)  آغاز می کنند.

 

«ایهاب لطیف»، هماهنگ کننده کمیته سازماندهی هفته آگاهی اسلامی در این باره گفت: ما در سال جاری، هفته آگاهی اسلامی را برای ایجاد پل ارتباطی میان مسلمانان و گروه های غیر اسلامی، برگزار می کنیم.

 

وی افزود: تنها با تلاش بی وقفه و ارتباط با غیرمسلمانان می توانیم آنها را با ارزش های خود آشنا کنیم تا نفرت از ما را متوقف کنند.

 

هفته آگاهی اسلامی شامل برنامه هایی مانند کنفرانس، میزگردها و نمایش فیلم است.

 

بسیاری از مساجد از جمله مسجد «المدینه» در خیابان «استنلی» مونترال، میزبان این مراسم خواهند بود و درهای خود را به روی غیرمسلمانان باز می کنند.

 

«بلال عبدالقادر»، متولی مسجد المدینه در این باره گفت: هدف از برگزاری هفته آگاهی اسلامی،انتقال این پیام است که مسلمانان مانند دیگر کانادایی ها و کبکی ها، عاشق ساختن جامعه و مشارکت در آن هستند.

 

گفتنی است، مسجد کبک در روز 29 ژانویه سال 2017 میلادی هدف یک حمله تروریستی قرار گرفت که در آن تعداد زیادی از نمازگزاران جان خود را از دست داده و تعداد زیادی نیز زخمی شدند.

 

انفجار انتحاری در یکی از مساجد نیجریه ۱۱ کشته بر جای گذاشت

 

 

انفجار انتحاری در یکی از مساجد واقع در شمال شرقی نیجریه، دست کم 11 کشته بر جای گذاشت.

 

بمبگذار انتحاری که گفته می شود احتمالا از اعضای گروه تروریستی «بوکوحرام» در نیجریه بوده است، کمربند انتحاری خود را در این مسجد منفجر کرد.

 

مسجدی که هدف این حمله انتحاری قرار گرفت در منطقه «گامبورو» در نزدیکی مرز نیجریه با کامرون واقع شده است.

 

یکی از نمازگزاران در این باره می گوید: من در راه مسجد برای اقامه نماز بودم که صدای بلند انفجار را شنیدم.

 

وی افزود: وقتی به مسجد رسیدم دیدم که ساختمان آن دچار آتش سوزی و مقدار زیادی از آن تخریب شده است.

 

تعداد کشته شدگان در این انفجار تروریستی با احتساب عامل انتحاری، 12 نفر گزارش شده است.

 

هنوز هیچ گروهی، مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است اما وقوع اتفاقات مشابه، اذهان را به این سمت سوق می دهد که این بار هم بوکوحرام مسئول حمله به این مسجد است.

 

حملات و خشونت های بوکوحرام از سال 2009 تا کنون به طور کلی بیش از 20 هزار کشته بر جای گذاشته و موجب آوارگی بیش از دو میلیون و 600 هزار نفر در این کشور شده است.

 

تجمع همبستگی مراکشی‌ها در حمایت از مسجدالاقصی

 

 

به نقل از «القدس العربی»، ده ها شهروند مراکشی (روز جمعه، 4 بهمن ماه) برای یاری مسجدالاقصی و محکومیت اقدامات صهیونیست ها در «رباط» پایتخت مراکش تجمع همبستگی برگزار کردند.

 

«العدل و الاحسان»، بزرگ ترین گروه اسلامی مراکش این تجمع را ترتیب داده بود. این تجمع پس از نماز جمعه مقابل یکی از مساجد رباط برگزار شد.

 

تجمع مردم مراکش نیز در راستای پویش «فجرالامل» برگزار شد و مردم در این تجمع اقدامات صهیونیست ها را در مسجدالاقصی و مسجد ابراهیمی محکوم کردند.

 

«محمد حمداوی»، یکی از رهبران حزب العدل و الاحسان مراکش، گفت: ما با برگزاری این تجمع به فلسطینی ها می گوییم که شما تنها نیستید و ما با شما هستیم.

 

«خلیل حیه»، یک عضو دفتر سیاسی جنبش حماس نیز از امت عربی و اسلامی خواست به یاری مسجدالاقصی بشتابند. 

 

بزرگداشت شهدای مقاومت و سانحه هوایی در مسجد جامع غدیر خم

 

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» و شهدای مقاومت و سانحه هوایی در مسجد جامع غدیر خم برگزار می شود.

 

این مراسم با سخنرانی حجت الاسلام کاظم صدیقی و با مداحی حمید رمضانپور، هفتم بهمن ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در این مسجد برگزار می شود.

 

یادآور می شود، مسجد جامع غدیر خم در خیابان پاسداران، خیابان شهید کشوری، خیابان مسجد واقع شده است.

 

بازدید ولیعهد انگلیس از مسجد «عمربن خطاب» در فلسطین اشغالی

 

به نقل از «آناتولی»، شاهزاده «چارلز»، ولیعهد انگلیس روز گذشته (جمعه، 4 بهمن ماه) از مسجد «عمربن خطاب» در شهر بیت لحم واقع در جنوب کرانه باختری بازدید کرد.

 

بر اساس گزارش ها، بازدید وی از مسجد عمر بن خطاب، چند ساعت ادامه داشت.

 

خبرنگار آناتولی گزارش داد: شاهزاده چارلز هنگام ورود به مسجد با رهبران دینی دیدار کرد و هدیه ای به رسم یادگاری به آنان داد.

 

شاهزاده چارلز، پس از آن از کنست «المهد» بازدید کرد در حالی که «آنتوان سلیمان»، شهردار بیت لحم، «رولا معایعه»،  وزیر گردشگری فلسطین و جمعی دیگر از شخصیت های فلسطینی او را همراهی کردند.

 

این بازدید پیش از دیدار وی با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، انجام شد.

 

 

اسکان زلزله‌زدگان در مساجد استان الازیغ ترکیه

 

 

به نقل از «ترکیا الان»، به دنبال وقوع زلزله شب گذشته (جمعه، 4 بهمن ماه) در ترکیه، درهای مساجد استان «الازیغ» به روی مردم زلزله زده باز شد.

 

«علی ارباش»، وزیر امور دینی ترکیه گفت: ساکنان استان الازیغ و ملاطیه که منزلشان را در زلزله از دست داده اند، می توانند شب را در داخل مسجد بگذرانند.

 

وی از کارکنان وزارت امور دینی ترکیه خواست تمامی خدمات را برای شهروندانی که شب را در مسجد می گذرانند، مهیا کنند.

 

«فخرالدین قوجه»، وزیر بهداشت ترکیه گفت: بر اثر وقوع زلزله، 13 نفر در الازیغ و 5 نفر در ملاطیه جان خود را از دست دادند.

 

وی افزود: 405 نفر نیز برای مداوا در بیمارستان به سر می برند که 11 نفر آنان حالشان وخیم گزارش شده است.

 

پایان پیام/ 9