سدی که مسجدی‌ها و کانون‌های مساجد مقابل سیل‌ سیستان و بلوچستان ساختند

سدی که مسجدی‌ها و کانون‌های مساجد مقابل سیل‌ سیستان و بلوچستان ساختند

تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
راه‌اندازی پویش مردمی مسجدی «کمک به هموطن»، اعزام کاروان شادی اعضا و فعالان کانون‌های مساجد به مناطق سیل‌زده و جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای سیل‌زدگان در مساجد، نشانگر سدی از مهربانی است که هیچ سیلی نمی‌تواند آن را بشکند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مروری بر عملکرد و فعالیت مساجد و مسجدی ها در سده معاصر به ویژه پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، به خوبی نشان می دهد که آنها در برهه های حساس انقلاب نقش آفرینی های جدی و اثرگذار داشته اند و مهم آنکه این نقش آفرینی فقط به مبارزه علیه رژیم طاغوت یا خدمت رسانی به جبهه ها در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی محدود نشده بلکه پس از آن نیز در عرصه های مختلف این مساجد و مسجدی ها بودند که در صفوف اول خدمت رسانی به مردم و نظام قرار داشته اند.

خدمت رسانی به محرومان و نیازمندان هم در همه ایام اولویت نخست مساجد و مسجدی ها بوده و است، چنان که در وقوع سیلاب های ابتدای امسال و سیلاب اخیری که در سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان رخ داد این مسجدی ها هستند که از همان نخستین ساعات و روزها به کمک هموطنان سیل زده شتافتند و دوشادوش نهادهایی همچون هلال احمر و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کوشیدند تا رنج و غم این سیل زمستانی را از دل و دیده مردم محروم و سیل‌زده بزدایند.

 

راه اندازی پویش مردمی «کمک به هموطن»

 

چنان که به همت مسجدی ها و با راهبری مرکز رسیدگی به امور مساجد پویش مردمی «کمک به هموطن» راه اندازی شد تا مردم کمک های خود را به شماره حساب های ۴۹۰۰۳۹۰۰۵۴ به شناسه۱۰۸۷۰ و یا به بانک سپه شماره حساب ۹۹۹ واریز کنند و از این طریق بتوان وجوه نقد را برای بازسازی بخش از مناطق سیل زده و تامین مایحتاج سیل زدگان فراهم کرد.

به گفته «محسن ولیئی»، معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد در پی وقوع سیل در استان های گلستان و خوزستان نیز پویشی در مساجد استان تهران با عنوان «رفیق گلستان باشیم» و «یاور خوزستان» تشکیل و از طریق این پویش ها به صورت تخصصی به مردم سیل زده خدمت رسانی شد. ضمن اینکه از طریق قرارگاه جهادی کمک های مردمی در استان تهران جمع آوری و برای هموطنان سیل زده ارسال شد. در سایر استان ها نیز  تحت نظر نمایندگان ولی فقیه، اقلام جمع آوری شده مردم به سیل زدگان اهدا شد.

 

عزم کانون های مساجد برای احیای شادی و امید در مردم سیل زده

 

علاوه بر مساجد، کانون های فرهنگی هنری مساجد و اعضاء و فعالان آنها نیز در کمک رسانی به سیل زدگان در جنبه های مادی و معنوی فعال و پیشتاز بوده اند و در کنار جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی برای سیل زدگان، با اجرای برنامه های فرهنگی هنری نیز کوشیده اند تا به تقویت روحیه و ایجاد انگیزه در مردم سیل زده کمک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» در این باره اظهار کرد: از نخستین ساعات و روزهای وقوع سیلاب در استان سیستان و بلوچستان، بچه های مسجد هم در ستاد مرکزی تهران و هم در ستادهای استانی فعال شده و با استفاده از فضای مسجد و کانون ها، کمک های مردمی را برای ارسال به مناطق سیل‌زده جمع آوری کردند.

 

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور درباره برنامه های فرهنگی پیش بینی شده در این ستاد، اعلام کرد: کمک به سیل‌زدگان در دو گروه جای می گیرد: نخست نیازمندی های اولیه همچون خوراک و پوشاک و ... که باید تامین شود، بخش دیگر خدمات اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی است چراکه در چنین مواقعی آسیب هایی همچون شبهات اعتقادی بروز و ظهور می یابند.

 

وی از اعزام کاروان سیار فرهنگی به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان به منظور رفع آسیب های اجتماعی فرهنگی خبر داد و بیان کرد: این کاروان متشکل از چند کامیونت با حضور کارشناسان و روحانیون و به منظور بازی و ایجاد سرگرمی برای کودکان و نوجوانان و نیز مشاوره و آرامش‌بخشی به افراد بزرگسال و آسیب دیده در جریان سیل، به مناطق سیل‌زده اعزام می شود.

 

حجت الاسلام دکتر ارزانی تاکید کرد: کاهش آلام روحی ناشی از سیل، ایجاد آرامش، انگیزه بخشی و امیددهی و تشویق مردم به صبوری از کارویژه های این کاروان شادی است که ستاد مرکز با دریافت اعلام نیازمندی ها به اعزام آن اقدام می کند.

 

مهم آنکه دامنه کمک به سیل زدگان در کانون های فرهنگی هنری مساجد به ستاد مرکز محدود نشده بلکه حتی به صورت کانون به کانون، این بازوهای پرتوان مسجدی به میدان آمده و درصدد تامین اقلام موردنیاز سیل زدگان در کنار جمع آوری کمک های مالی برآمده اند، چنان که در کانون فرهنگی هنری «محمد رسول الله(ص)» در جوار مسجد الرسول(ص) در میدان رسالت مبلغ 35 میلیون تومان جمع آوری و هفت رقم کالای مورد احتیاج هموطنان سیل زده با آن خریداری شده است.

84 تخته پتو، 400 باکس آب معدنی، ۱۴۰ کیسه ۱۰ کیلیویی برنج ایرانی، 140 بسته ماکارانی، 140 عدد کنسرو لوبیا ، 140 قوطی روغن یک کیلویی و یک تخته فرش ماشینی و مقداری موکت از جمله اقلام خریداری شده برای هموطنان سیل زده سیستان و بلوچستان به همت اعضا و فعالان این کانون مسجدی است.

 

 

همچنین، گروه های جهادی این کانون متشکل از سه پزشک و 13 نفر نیروی خدماتی نیز به مناطق سیل زده اعزام شده اند.

 

بنابر آنچه مرور شد و عزمی که مسجدی ها و اعضا و فعالان کانون های مساجد در کمک رسانی به سیل زدگان دارند، می توان گفت: اگرچه نمی توان درد و رنج ناشی از ویرانی و تخریب سیل را نادیده گرفت و جبران کرد، اما اینکه کمک های مردمی با چاشنی معنویت و نورانیت برخاسته از مسجد به این مناطق در قالب سیل مهربانی روانه می شود، می تواند تسلایی برای آسیب دیدگان باشد تا بدانند مسجد فقط محل اقامه نماز و گفتن ذکر و خواندن قرآن نیست بلکه پایگاهی است که در آن گره های بزرگ باز شده و سدی از مهربانی مقابل بلایایی همچون سیل ساخته می شود که هیچ سیلی را توان از بین بردن آن نیست.

 

پایان پیام/ 9