تربیت بیش از ۴۰۰ جوان هنرمند مسجدی/جوانی که موفقیت های زندگی را مدیون نقش مسجد می داند

تربیت بیش از ۴۰۰ جوان هنرمند مسجدی/جوانی که موفقیت های زندگی را مدیون نقش مسجد می داند

تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
جمشیدی گفت: از زمان آغاز فعالیت در مسجد توانستیم به طور میانگین هر ساله بین ۱۵ تا ۲۰ نفر را در سنین مختلف جذب کنیم که در مجموع طی هشت سال اخیر، تعداد آنها به بیش از ۴۰۰ نفر می رسد.

خبرگزاری شبستان___یاسوج:

جوانان به عنوان آینده سازان جامعه اسلامی از بزرگ ترین سرمایه های این کشور به شمار می روند و تلاش در جهت توسعه آگاهی های دینی آنان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

 

اگر میزان معرفت جوانان به آموزه های دینی و زلال معارف دین از رشد و نمو مطلوبی بهره مند باشد، شخصیت دینی آنان به گونه ای شایسته شکل خواهند گرفت و هنگام ورود به جامعه اسلامی، تاثیر به سزایی در آن جامعه پدید خواهند آورد، اما اگر خدای ناکرده از تربیت لازم برخوردار نباشند، زمینه اصلاح جامعه فراهم نخواهند شد.

یکی از مکان هایی که می تواند شخصیت جوان را مطابق آموزه های دینی بارور سازد و روح خداجویی و عدالت خواهی را در اعماق وجود آنان ریشه دار کند، مساجد به عنوان کانون انسان سازی هستند.

 

پس لازم است راهکارهای جذب جوانان و هدایت آنان به مساجد شناسایی شود، مورد اهتمام قرار گیرد تا رفته رفته زمینه های حضور فعال تر آنها در مساجد فراهم شود.

آنچه در مسیر جذب جوانان به مساجد پیش از هر چیز دیگر حائز اهمیت بوده، شناخت روحیات جوانان و سنجش نیازهای آنان است.

 

برنامه ریزان فرهنگی مخصوصاً در حوزه فرهنگ دینی باید به تناسب شرایط محلی هر استان روحیات جوانان را مورد مطالعه قرار داده و با اعزام کارشناسان، نیازهای آنان را در حوزه فرهنگ دینی مورد عنایت جدی قرار دهند.

انتظارات آنان را به منظور مشارکت در فعالیت های فرهنگی مساجد با جدیت هر چه تمام تر دنبال کنند و از آنان بخواهند درباره مسجد هرچه می دانند عنوان کنند و علت حضور یا عدم حضورشان در مساجد را بازگو کنند.

 

در این صورت بسیاری از واقعیت ها که در ذهن آنها نقش بسته، آشکار خواهد شد و با این تمهیدات و مقدمه چینی ها می توان اقدام های بعدی را پیگیری کرد.

یکی از جوانان موفق مسجدی که همه موفقیت های خود را مدیون مسجد می داند و تاکنون اقدام های موثری را در راستای جذب نوجوانان و جوانان به مساجد انجام داده «پیمان جمشیدی» از اعضای کانون فرهنگی و هنری الرحمن، مسجد صاحب الزمان (عجل تعالی فرجه الشریف) یاسوج است که شبستان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه نحوه آشنایی با مسجد، فعالیت هنری انجام گرفته، میزان نقش مسجد در پیشبرد اهداف و همچنین جوانان جذب شده به مسجد، به سراغ این هنرمند مسجدی رفته که پاسخ های شنیدنی ارائه کرده است.

«پیمان جمشیدی» در ابتدای سخن به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مانند سایر استان های کشور به واسطه وجود بسیاری از فضاهای مجازی مخرب دچار آسیب های اجتماعی متفاوتی شده و در حال حاضر باید بیش از پیش به این معضل توجه کرده و بتوان حاشیه امن اوقات فراغت جوانان را به بهترین نحو ممکن غنی کنیم تا درگیر چنین فضاهایی نشوند.

 

مسئول خانه سرود کانون های فرهنگی مساجد کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: تمام تلاش بنده و سایر همکاران بر این است که بتوانیم در جهت اعتلای فرهنگ و هنر اسلامی قدمی برداشته و از این طریق، زمینه جذب جوانان و نوجوانان بیشتری را به کانون های فرهنگی هنری و مساجد فراهم کنیم.

 

جمشیدی با اشاره به اینکه گروه های سرود به عنوان یکی از بهترین ظرفیت ها برای شناسایی جوانان و نوجوانان هنرمند در عرصه مساجد هستند، خواستار توجه هرچه بیشتر به این گروه های فرهنگی هنری شد.

 

وی یادآور شد: در حال حاضر گروه نمونه کشوری «پسران خورشید» استان کهگیلویه و بویراحمد افتخار دارد با عضویت بیش از 100 نفر از نیروهای مذهبی و توانمند در این عرصه فعالیت و هرساله بر این پذیرش عضو نیز بیافزاید.

فعالیت هنری شما از چه سالی آغاز شد و بفرمایید چطور شد که به این سمت گرایش پیدا کردید؟

جمشیدی، از اعضای فعال کانون فرهنگی و هنری الرحمن مسجد صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه شریف) یاسوج آغاز فعالیت خود در مسجد را از سن 9 سالگی عنوان می کند.

 

مسئول خانه سرود کانون های فرهنگی مساجد کهگیلویه و بویراحمد به آغاز فعالیت هنری خود اشاره کرد و گفت: به مدت 15 سال است که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می کنم.

وی اظهار داشت: از سال دوم ابتدایی در گروه سرود مدرسه مشغول فعالیت بودم تا اینکه در سال دوم راهنمایی توانستم به عنوان کم سن و سال ترین مربی هنری استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه سرود و موسیقی جهت آموزش دوره مربی گری به رامسر اعزام شوم.

 

جمشیدی ادامه داد: بعد از آن به شکل تخصصی تر وارد عرصه هنر شدم و فعالیت خود را بسط و گسترش دادم؛ در حال حاضر مسئول خانه سرود کانون های فرهنگی هنری مساجد استان و مربی گری و هدایت بیش از 20 گروه استان را برعهده دارم.

 

این دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی و حقوق دانشگاه دولتی به اهداف خود جهت انتخاب مسجد به عنوان پایگاه هنری اشاره و یادآور شد: از دوران کودکی دوستدار مسجد بوده و هستم؛ مسجد به من هویت بخشید و چراغ راهی برای ادامه مسیر من شد.

چرا مسجد به عنوان محل انجام فعالیت های هنری شما انتخاب شد؟

جمشیدی با بیان اینکه مسجد نهال خودباوری، خلاقیت و روحیه هنری را در وجود خود تقویت کرد، خاطرنشان کرد: مسجد محیطی سالم، مملو از آرامش روحی و به دور از هرگونه تشویش ذهنی بوده و می توان جسم و روح را در آن پرورش داد.

 

وی اذعان داشت: به همین دلیل بنده مسجد را جهت پیشبرد اهداف و همچنین ارائه کار هنری خود انتخاب کردم و همیشه از انتخاب چنین مکانی به خود می بالم و سجده شکر به جای می آورم.

این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد به آغاز فعالیت خود در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اشاره کرد و افزود: چون کار و فعالیت بنده هنری بوده از همان ابتدای کار با کانون های فرهنگی هنری مساجد ارتباطی تنگاتنگ و مستمر داشتیم و در حال حاضر نیز این ارتباط وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه کانون های مساجد بستر امن و مناسبی جهت اشاعه کار هنری است، یادآور شد: زیرساخت های مناسب کانون ها و نیز توجه ویژه ای که ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور به امور هنری دارد، باعث شد فعالیت مان را تحت عنوان کانون فرهنگی هنری مساجد ادامه دهیم که الحمدالله تاکنون موفق بوده ایم.

پیوند با مسجد تا چه اندازه در پیشرفت اهداف و برنامه های شما موثر بود؟

جمشیدی به تاثیر نقش مسجد در پیشرفت کار و فعالیت خود اشاره کرد و با بیان اینکه حضور در مسجد و فعالیت در این مکان مقدس قبل از هر کاری توفیق می خواهد، افزود: همین که آدمی در این مکان قرار گیرد، قطعا دستی از غیب امور و فعالیت ها را به جلو خواهد برد.

 

این دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی و حقوق دانشگاه دولتی ادامه داد: بعد از اینکه گروه خود را به سمت و سوی مسجد جامع صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه شریف) یاسوج بردم فعالیت رسمی آغاز و با عنایت خداوند متعال فعالیت های گروه رشد قابل ملاحظه ای نسبت به قبل پیدا کرد و نیز موفقیت های گروه هم چند برابر شد.

 

وی تصریح کرد: کار تا جایی پیش رفت که توانستیم خانه فرهنگ و هنر و نیز خانه سرود کانون های مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد را راه اندازی و نیروهای متعهد و مذهبی را جذب مسجد کنیم.

تاکنون چه تعداد از نوجوانان و جوانان جذب مسجد و فعالیت های شما شده اند؟

جمشیدی عنوان کرد: تا پیش از حضور در فضای مسجد تنها یک گروه 15 نفره بودیم ولی در حال حاضر، این یک گروه به پنج گروه 20 نفره در رده های سنی متفاوت رسیده که مشغول به فعالیت دینی و هنری هستند.

 

این فعال فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از زمان آغاز فعالیت در مسجد توانستیم به طور میانگین هر ساله بین 15 تا 20 نفر را در سنین مختلف جذب کنیم که در مجموع طی هشت سال اخیر، تعداد آنها به بیش از 400 نفر می رسد.

پایان پیام/ 82