از جشن‌های پرشور دهه فجر در کانون‌های مساجد تا خبرهای خوب مساجد جهان

از جشن‌های پرشور دهه فجر در کانون‌های مساجد تا خبرهای خوب مساجد جهان

تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
تداوم بزرگداشت سردار قاسم سلیمانی در کانون‌های مساجد بوشهر، بزرگداشت دهه فجر در ۴۹۱ کانون مسجدی جنوب‌کرمان و بازگشایی سه مسجد مالزی پس از رفع نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا از مهمترین اخبار حوزه مسجد در سیزدهمین روز از بهمن ۹۸ است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در سیزدهمین روز از بهمن ماه ۹۸:

 

تداوم بزرگداشت سردار سلیمانی در کانون‌های مساجد بوشهر/ میزبانی ۴۱۵ کانون از جشن‌های دهه فجر

 

 

«علیرضا پولاد» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اعلام ویژه برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: همزمان با این ایام گروه های سرود کانون های مساجد به اجرای برنامه می پردازند.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر به بزرگداشت شهید سپهبد سلیمانی در 80 کانون فرهنگی هنری این استان اشاره کرد و افزود: آذین بندی مساجد، برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی در 415 کانون، برپایی محافل انس با قرآن کریم و قرائت سوره فجر در شب 22 بهمن بخشی از برنامه های کانون های مساجد بوشهر به مناسبت یوم الله دهه فجر است.

 

وی از برپایی نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: مسابقه کتابخوانی از کتاب «آینده انقلاب اسلامی» اثر شهید مطهری نیز همزمان با این ایام برگزار می شود.

 

مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر در ادامه به برگزاری اختتامیه جشنواره باب الهدی در روز 16 اسفند مصادف با سالروز وفات قرآن نویس شهیر، آیت الله میرزا حسین معتقد اهرمی اشاره و تصریح کرد: جشنواره شعر «باب الهدی» با نگاه به زندگی امام هادی(ع) برگزار می شود و علاقه مندان می توانند سروده هایشان را پیرامون سبک زندگی این امام همام(ع) به ستاد هماهنگی کانون های مساجد بوشهر ارسال کنند.

 

بزرگداشت دهه فجر در ۴۹۱ کانون مسجدی جنوب‌کرمان/ تقدیر از خادمان قرآنی و پاسخ به شبهات

 

 

«مجید خوبی زاده» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از برگزاری جشن های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در 491 کانون فرهنگی هنری جنوب کرمان خبر داد و اظهار کرد: همزمان با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی محافل انس با قرآن کریم در مساجد و کانون های فرهنگی هنری همراه با تقدیر از خادمان قرآن برگزار می شود.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد جنوب کرمان با اشاره به برپایی نمایشگاه «دستاوردهای انقلاب اسلامی» در کانون های فرهنگی هنری مساجد این استان، افزود: با توجه به آنکه اربعین سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی همزمان با 22 بهمن ماه است به همین جهت برنامه هایی نیز به منظور بزرگداشت سردار آسمانی برگزار می شود که از جمله می توان به مسابقه پیامکی در کانون های مساجد اشاره کرد.

 

خوبی زاده از تقدیر مساجد و کانون های فرهنگی هنری که بهترین برنامه را در ایام الله دهه فجر دارند، خبر داد و گفت: پاسخگویی به شبهات دینی و سوالات مردم با بهره گیری از ظرفیت روحانیون، بزرگداشت شهدای این منطقه و شهید سردار قاسم سلیمانی، برگزاری مسابقه پیامکی از بیانیه گام دوم انقلاب همراه با تبیین این بیانیه در میان فعالان مسجدی از دیگر برنامه های تدارک دیده شده برای ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی است.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از 491 کانون فرهنگی هنری در جنوب کرمان فعالیت می کند که 90درصد این کانون ها روستایی هستند و درصدد هستیم به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی یک کانون را به نام شهید سلیمانی در جنوب کرمان افتتاح کنیم.

 

راهیابی روستاهای خراسان شمالی به مرحله نیمه‌نهایی جشنواره دوستدار کتاب

 

 

«هاشم شیرازیان» از راهیابی روستاهای خراسان شمالی به مرحله نهایی جشنواره ملی روستاهای دوستدار کتاب خبر داد و گفت: بر اساس اعلام دبیرخانه ششمین دوره برگزاری جشنواره ملی روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران، ۳ روستا از استان خراسان شمالی به مرحله نهایی و بخش استمرار این جشنواره راه پیدا کردند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی افزود: در این دوره از رقابت ها یکهزار و  ۴۱۹ روستا و منطقه عشایری شرکت کردند که  هیئت داوران این جشنواره در مرحله اول ۱۲۶ روستا و منطقه عشایری را انتخاب کردند، در مرحله دوم نیز از میان ۱۲۶ اثر راه‌یافته به این مرحله ۶۰ روستا و منطقه عشایری از ۲۳ استان به عنوان برگزیدگان این جشنواره انتخاب و به دبیرخانه معرفی شدند.

 

وی گفت: اسامی  روستاهای «زوارم» از توابع شهرستان شیروان و «دشت» از توابع شهرستان گرمه در میان روستاهای برگزیده بخش نهایی ششمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به چشم می‌خورد.

 

شیرازیان همچنین اعلام‌ کرد: از میان ۶۰ روستای راه‌یافته به مرحله نهایی این جشنواره ۶ روستا و منطقه عشایری نامزد مرحله نهایی بخش استمرار شدند که روستای «ارکان» بجنورد به همت‌ کانون‌های «میثاق» و «شهدای ارکان » و نیز تلاش بی وقفه «جلیل امانی» از فعالان فرهنگی این روستا در ردیف ۵ برگزیده کشوری قرار گرفته است.

 

وی در خاتمه افزود: برگزیدگان در مراسم اختتامیه، که در تاریخ ۱۹ بهمن‌ماه در محل سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران با حضور اصحاب قلم و فرهنگ هم‌زمان با برنامه معرفی ششمین پایتخت کتاب ایران برگزار می شود اعلام می‌شوند که طی آن از ۱۰ روستا و منطقه عشایری به‌عنوان روستاهای برگزیده و ۱۰روستا و منطقه عشایری به‌عنوان قابل تقدیر و یک روستا  نیز به ‌عنوان برگزیده بخش استمرار معرفی خواهد شد.

 

گفتنی است، پیش از این و در دوره‌های قبل خراسان شمالی با فعالیت و تلاش کانون‌های مساجد روستایی شامل «چهارده معصوم(علیهم‌السلام)» مسجد روستای قلعه خان، کانون فرهنگی هنری «معراج السعاده» مسجد روستای بزنج از توابع اسفراین، کانون فرهنگی هنری «شهدای اسفیدان» از توابع بجنورد، کانون فرهنگی هنری «رسول اعظم (صلی الله علیه وآله وسلم)» مسجد روستای طبر  توانست در دوره‌های پیاپی در این جشنواره بدرخشد و  حایز رتبه‌های برتر این جشنواره ملی شود.

 

بازگشایی سه مسجد مالزی پس از رفع نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا

 

 

به نقل از «استار»، سه مسجد مالزی که به دلیل شیوع ویروس کرونا،تعطیل شده بودند بار دیگر درهای خود را به روی بازدیدکنندگان و گردشگران ،باز کردند.

 

مسجد «سرزمین فدرال» در کوالالامپور و و دو مسجد «پوترا» و «توانکو میزان زین العابدین» در «پوتراجایا» به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا درهای خود را به روی گردشگران بسته بودند.

 

یکی از اعضای مسجد «توانکو میزان زین العابدین» در این باره گفت: بر اساس دستوری که از سوی مدیریت ،صادر شد پس از اینکه همه چیز به حالت طبیعی برگشت،تصمیم گرفتیم درهای مسجد را به روی بازدیدکنندگان باز کنیم.

 

یکی از اعضای مسجد «سرزمین فدرال» هم گفت: اکنون از گردشگران برای بازدید از این مسجد استقبال می کنیم.

 

وی در این باره گفت: «بله. ما در ابتدا به دلیل نگرانی هایی که به خاطر شیوع ویروس کرونا وجود داشت ،مسجد را تعطیل کردیم ،اما حالا افراد به طور فردی یا گروهی می توانند از این مکان بازدید کنند.

 

مسجد سرزمین فدرال در رسانه های اجتماعی اعلام کرد : داوطلبان آموزش دیده برای راهنمایی بازدیدکنندگان در دسترس هستند تا تجربه ای فراموش نشدنی از بازدید اطراف مسجد را در اختیار گردشگران قرار دهند.

 

آشنایی غیرمسلمانان با مفاهیم «اذان» و «الله اکبر» در مسجد «بیهار» هند

 

 

به نقل از «گالف نیوز»، در حالی که اعتراض ها نسبت به لایحه شهروندی ضد مسلمانان در هند همچنان ادامه دارد،یکی از مساجد مشهور در ایالت «بیهار» برنامه ای را برای کم کردن اختلافات میان مسلمانان و غیر مسلمانان در این کشور ،ترتیب داده است.

 

در این برنامه ، تور رایگانی برای غیر مسلمانان گذاشته شده است تا از مسجد «بیهار» و فضای اطراف آن بازدید کرده و با مسلمانان به بحث و گفتگو بپردازند.

 

برگزاری تور بازدید از مسجد «بهاینساسور بادی» که اولین طرح از این دست در ایالت «بیهار» است با هدف درک و فهم بیشتر از مسلمانان هند که این روزها هدف تبعیض های بزرگ قرار گرفته اند،انجام می شود.

 

به عنوان بخشی از این طرح، از پیروان همه ادیان،دعوت شده است به این مسجد بیایند تا در مورد چگونگی اقامه نماز در داخل مسجد ،اطلاعاتی به دست بیاورند و هرگونه سردرگمی که در ذهنشان درباره اسلام و مسلمانان وجود دارد،از بین برود.

 

«کامران نومانی»،ترتیب دهنده تور بازدید از مسجد «بیهار» در این باره گفت: سردرگمی زیادی درباره اسلام و مساجد در ذهن مردم وجود دارد. پیروان سایر ادیان می خواهند بدانند که ما در داخل مسجد چه می کنیم ، چگونه نماز می خوانیم ،الله اکبر چه معنایی دارد و هدف از اذان چیست؟

 

وی افزود: هدف ما این است که فرصتی را برای غیر مسلمانان ایجاد کنیم تا از نزدیک با نماز و دیگر فعالیت هایی که در داخل مسجد انجام می شود،آشنا شوند.

 

پایان پیام/ 9