از محرومیت مسجدی پایتخت تا اخبار خوش مساجد جهان

از محرومیت مسجدی پایتخت تا اخبار خوش مساجد جهان

تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
قرار داشتن تهران در فهرست محروم‌ترین استان‌ها از نظر تعداد مساجد، استقبال ژاپن از مسلمانان با مساجد سیار در المپیک تابستانی ۲۰۲۰ و اقامه نخستین نماز جمعه در مسجد «اسلوونی» از مهمترین اخبار حوزه مساجد در ۱۹ بهمن ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر اخبار این حوزه در نوزدهمین روز از بهمن ماه ۹۸:

 

تهران؛ از محروم‌ترین استان‌ها در تعداد مساجد/ برای هر ۹ هزار نفر، دو مسجد در پایتخت داریم

 

 

یکصد و چهل و هفتمین جلسه هیأت مدیره مجمع خیرین کشور با حضور رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در دفتر این تشکل مردم نهاد برگزار شد.

 

در این نشست، حبیب‌الله بوربور، رئیس هیأت مدیره مجمع خیرین کشور با بیان اینکه مساجد از ظرفیت بالایی برخوردارند، گفت: استفاده از ظرفیت مساجد کشور با هماهنگی اصناف در امور خیر پیشنهادی بود که به حجت‌الاسلام حاج علی اکبری، رئیس کنونی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور دادیم و امروز با حجت‌الاسلام نوری زاده، این امر مهم را پیگیری می‌کنیم.

 

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام «سید ناصرالدین نوری‌زاده» اظهار کرد: در روایتی از پیامبر(ص) داریم: هر فردی دری از خیر برایش گشوده شود، باید فرصت را غنیمت بشمارد چون نمی داند چه وقت این در بسته خواهد شد.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه افزود: از ابتدای تأسیس جمهوری اسلامی ایران، خلأ مرکزی برای رسیدگی به امور مساجد احساس می‌شد. کمبود این مرکز در استان تهران، بیش از سایر نقاط ایران احساس می‌شد لذا این مرکز به فرمان مقام معظم رهبری و همت آیت‌الله مهدوی کنی و آیت الله‌ انواری در سال ۶۶ تاسیس شد.

 

وی با ارائه آماری از تعداد مساجد استان تهران گفت: هم‌اکنون ۳۵۰۰ مسجد در تهران داریم که قریب به ۵۰۰ مسجد از این تعداد، فعال نیستند. هزار مسجد جامع در استان تهران وجود دارد و باقیمانده مساجد محلی هستند.

 

نوری‌زاده افزود: استان تهران یکی از محروم‌ترین استان‌ها در تعداد مسجد است زیرا برای هر ۹ هزار نفر دو مسجد وجود دارد، در صورتی که باید برای هر ۵۰۰ نفر یک مسجد داشته باشیم.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه شاخص حکومت دینی مسجد است، گفت: حکومت اسلام با ساخت مسجد آغاز شد و مهمترین امور دینی در صدر اسلام در مساجد پیگیری می‌شد. مهمترین اقدامات دینی در طول تاریخ اسلام در مساجد کلید خورده است. در انقلاب اسلامی ما نیز مساجد نقش محوری داشتند اداره و پشتیبانی جنگ تحمیلی نیز با مساجد بود.

 

وی افزود: کسانی که در مسجد تردد می‌کنند، از آسیب های اجتماعی مصون هستند، زیرا مهمترین فرهنگسرای عالم مسجد است.

 

نوری‌زاده افزود: هم اکنون حدود ۲۵ نهاد در مسجد فعال هستند. امیداست بتوان از این ظرفیت، بهترین استفاده را برد.

 

استقبال ژاپن از مسلمانان با مساجد سیار در المپیک تابستانی ۲۰۲۰

 

به نقل از «بانوراما»، المپیک تابستانی 2020 میلادی با نام رسمی «بازی های المپیاد سی ودوم» مرداد ماه قرار است در شهر توکیوی ژاپن برگزار شود.

 

بر همین اساس پیش بینی می شود که هزاران ورزشکار، مسئول و هوادار مسلمان امسال برای تماشای این المپیک تابستانی در ژاپن حضور داشته باشند. از آنجایی که ایجاد مکان مناسب برای اقامه نماز در این کشور بسیار مشکل است، راه حلی که برای این مسئله پیشنهاد شده ایجاد مساجد سیار بوده است.

 

تعدادی نمازخانه در مکان اسکان ورزشکاران در حال ساخت است، اما از آنجایی که برخی ورزشگاه ها مکانی برای اقامه نماز ندارند، مساجد سیار درمناطق مختلف مستقر خواهند داشت. این مساجد سیار حدود 45 متر مربع مساحت و مکانی برای وضوخانه دارد و یک پلاکارد به زبان عربی روی این مساجد نصب شده است.

 

سازمان «یاسو بروجکت» این مسجد را طراحی کرده تا در زمان بازی های المپیک تابستانی در خارج از محدوده ورزشگاه این مساجد مستقر باشند. «یاسوهارو انو»، مدیر اجرایی سازمان امیدوار است این مسئله با وجود مساجد سیار برای مسلمانان مرتفع شود.

 

بر اساس تحقیقات دانشگاه «واسیدا» 105 مسجد در ژاپن تا پایان سال 2018 میلادی ساخته شده است و بسیاری از این مساجد مساحت کمی دارند و در اطراف توکیو گذاشته می شوند تا مسلمانان بتوانند نماز خود را در آن اقامه کنند.

 

المپیک تابستانی ۲۰۲۰از تاریخ ۲۴ جولای (۳ مرداد ۱۳۹۹) تا ۹ آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۹ مرداد ۱۳۹۹) به میزبانی شهر توکیو در کشور ژاپن برگزار خواهد شد. پیشتر بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۴ نیز در توکیو برگزار شده بود.

 

برگزاری مراسم اربعین شهدای مقاومت در مسجد الزهرا(س)

 

مراسم اربعین شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت همزمان با فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی امشب در مسجدالزهرا (س) برگزار می‌شود.

 

براساس این گزارش، در این مراسم حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی سخنرانی و سعید حدادیان و حسین سازور مداحی خواهند داشت.

 

این مراسم امشب شنبه ۱۹ بهمن‌ماه همراه با نماز مغرب و عشاء در مسجد الزهرا (س) واقع در بزرگراه هجرت، میدان فدک، شهرک شهید الماسی برگزار می‌شود.

 

مقابله با افراط‌گرایی دینی؛ اولویت مسجد جامع پاریس

 

 

به نقل از «الخبر»، «شمس الدین حفیظ»، رئیس جدید مسجد جامع پاریس با «کریستوف کاستانر»، وزیر کشور فرانسه در چارچوب تحکیم جایگاه مسجد در فرانسه دیدار کرد. این دیدار در مقر وزارتخانه در روز پنج شنبه(17 بهمن ماه) صورت گرفت.

 

شمس الدین حفیظ تاکید کرد: این دیدار در راستای نشست پروتکلی که مسئول مسجد پاریس با مسئولان کشور و نمایندگان طوائف برگزار می کند، صورت گرفته است.

 

مسجد جامع پاریس نیز پس از این دیدار در بیانیه ای اعلام کرد: رئیس جدید مسجد جامع پاریس و وزیر کشور درباره طوایف دینی از جمله اسلام در فرانسه صحبت کرده و جایگاه این مسجد را در جمهوری این کشور مورد بررسی قرار دادند.

 

رئیس جدید مسجد جامع پاریس نیز به وزیر کشور فرانسه گفته است: این مسجد به مقابله با افراط گرایی دینی پایبند است و این مسئله را از اولویت های خود می داند.

 

شمس الدین حفیظ همچنین به موضوع آموزش ائمه مساجد در داخل کشور در آینده اشاره کرده و گفته است: این مسئله، یک مسئله ملی است و نیازمند آگاهی بیشتر در زمینه متون دینی است.

 

رئیس جدید مسجد جامع پاریس در ادامه تاکید کرده است: از اولویت های ما حفظ کرامت مسلمانان فرانسه و بازدید از مساجد واماکنی است که اقلیت های مسلمان در آن حضور دارند، است.

 

گفتنی است، وکیل شمس الدین حفیظ، سومین مسئول مسجد جامع پاریس است که جانشین «دلیل بوبکر» شده است.

 

اقامه نخستین نماز جمعه در مسجد «اسلوونی»

 

 

به نقل از «آناتولی»، نخستین نماز جمعه با مشارکت صدها نمازگزار در مسجد اسلوونی (جمعه، ۱۸ بهمن) اقامه شد. نمازگزاران از شهرهای مختلف این کشور برای اقامه نماز جمعه به این مسجد آمدند.

 

این مسجد، نخستین مسجدی است که بعد از 50 سال درخواست در اسلوونی ساخته شد. مفتی «نیدزاد گرابوس» امامت این نماز را بر عهده داشت.

 

این مسجد در منطقه شبه صنعتی «لیوبلیانا» پایتخت این کشور واقع شده است. این مسجد برای یک هزار و 400 نمازگزار ظرفیت داشته و مناره آن 40 متر ارتفاع دارد. این مسجد دارای کتابخانه، رستوران، زمین بسکتبال و مکانی برای اسکان امام جماعت است.

 

بنابراین گزارش، ۱۵ سال پیش با ساخت این مسجد موافقت شد، اما گروه های راست گرای افراطی با این مسئله مخالفت کردند. ساخت این مسجد در سال 2013 میلادی آغاز و حدود 34 میلیون یورو برای ساخت این مسجد هزینه و مبلغ 28 میلیون یورو با کمک های مردمی برای ساخت آن جمع آوری شد.

 

پایان پیام/ 9