از اجرای طرح‌های ابتکاری تا حمایت‌های مالی برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در روستاها

از اجرای طرح‌های ابتکاری تا حمایت‌های مالی برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در روستاها

تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اعطای کمک‌های مالی و نیز اجرای طرح‌هایی همچون «شنبه‌ها با کتاب» و «کافه کتاب»، به گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در مناطق روستایی اهتمام دارد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ششمین جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» عصر شنبه، 19 بهمن در سالن همایش های بین المللی کتابخانه ملی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و جمعی دیگر از مسئولان، برترین های خود را شناخت.

 

بنابر این گزارش، روستای وادقان کاشان در استان اصفهان، روستای سیدآباد، شهر مهاباد استان آذربایجان غربی، روستای بنه گز در شهر بوشهر، استان بوشهر، روستای زوارم، شهر شیروان، استان خراسان شمالی، روستای علویه، شهر جهرم در استان فارس، روستای خیرآباد جلیل، شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، روستای خورشید، شهر نکا در استان مازندران، روستای ایسین، شهر بندرعباس در استان هرمزگان، روستای سیدشهاب، شهر تویسرکان واقع در استان همدان، روستای گردکوه، شهر مهریز در استان یزد 10 روستای برتر این جشنواره هستند که همگی آنها دارای کانون فرهنگی هنری هستند و اجرای طرح های ابتکاری این کانون ها در حوزه کتاب و کتابخوانی همچون طرح «شنبه ها با کتاب» در کسب این رتبه توسط آنها اثرگذار بوده است.

 

همچنین روستای پوده، شهر دهاقان در استان اصفهان نیز در این جشنواره برنده جایزه استمرار به معنای تداوم فعالیت های موثر کتاب و کتابخوانی شد، جالب آنکه این روستا نیز دارای کانون فرهنگی هنری و مجری طرح های کانون مسجدی در حوزه کتاب و کتابخوانی است.

 

بنابر این گزارش، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به 10 روستای برتر و نیز روستای برنده جایزه استمرار در ششمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب، مبلغ 10 میلیون تومان جایزه نقدی به منظور خریداری تجهیزات کتابخانه ای اعطا می کند.

 

اجرای طرح هایی همچون «شنبه ها با کتاب»، «قلّک کتاب»، «نذر و وقف کتاب»، «کافه کتاب»، برگزاری مسابقات متنوع کتابخوانی در مناسبت های ملی مذهبی، استقرار دو هزار و 839 باب کتابخانه در مناطق روستایی و عضویت 378 هزار و 313 نفر در کتابخانه کانون های فرهنگی هنری روستایی نیز از دیگر جلوه های اهتمام ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد به گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مناطق روستایی است.

بنابر این گزارش در طول فراخوان ششمین جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» کانون های فرهنگی هنری روستایی مشارکتی فعالانه داشته و طرح ها و ایده های متنوعی را به دبیرخانه ارسال کرده اند، چنان که فقط در استان خراسان شمالی بیش از 100 طرح مرتبط با کتاب و کتابخوانی از سوی کانون های مساجد روستایی در این جشنواره شرکت داده شد که شامل 80 طرح مکتوب و 60 اثر هنری می شد.

 

این گزارش می افزاید: فراخوان این جشنواره در مرداد ماه سال جاری اعلام شد که در پی آن ۱۴۱۹ روستا به رقابت با یکدگیر پرداختند و در پایان 67 روستا به مرحله نیمه نهایی راه یافتند که از میان آنها روستاهای مذکور، به عنوان برگزیده معرفی و تقدیر شدند.

 

باید توجه داشت فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در حوزه کتاب و کتابخوانی صرفا به ایجاد و تجهیز کتابخانه و شرکت در جشنواره هایی از این دست محدود نمی شود، بلکه در طرح های ملی، استانی و محلی نیز به این مهم نظر و برایش برنامه ریزی دارد، چنان که در نخستین رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)»، کتاب و کتابخوانی یکی از شاخص های هشت‌گانه این رویداد بود و در امتیازدهی به کانون ها و ارزیابی آنها برای انتخاب کانون ها و شهرهای برتر، دومین شاخص بعد از قرآن و عترت به شمار می رود.

به عبارت دیگر کتاب و کتابخوانی دومین شاخصی است که در طرح ملی «فهما» با استقبال اعضا و فعالان کانون های مساجد همراه شده و توانسته فرصت انس اقشار مختلف به ویژه نسل نوجوان و جوان با مساجد را فراهم کند.

پایان پیام/ 9