تدارک مفصل بچه‌های مسجد برای اربعین سردار دل‌ها/ آخرین اخبار مساجد جهان

تدارک مفصل بچه‌های مسجد برای اربعین سردار دل‌ها/ آخرین اخبار مساجد جهان

تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
تاسیس ۴۰ کانون فرهنگی هنری به نام سردار سلیمانی در مساجد کشور، برگزاری اربعین سردار سلیمانی به همت بچه‌های مسجد و انتخاب داوران نهایی رویداد ملی «فهما» ازجمله اخبار حوزه مسجد و کانون‌های مساجد در ۲۱ بهن ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و یکمین روز از بهمن ماه ۹۸:

 

۴۰ کانون فرهنگی هنری به نام سردار سلیمانی در مساجد کشور تاسیس می‌شود

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» با اشاره به تاسیس اولین کانون فرهنگی هنری به نام شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در مسجد امام خمینی (ره) (واقع در شهرک شهید بهشتی تهران)، اظهار کرد: حضور کودکان، نوجوانان و جوانان در این مراسم بسیار پررنگ بود که این نوید را به ما می دهد که می توانیم هرچه زودتر با همراهی نسل جوان، اهداف شهید سردار سلیمانی را محقق کنیم.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از تاسیس ۴۰ کانون فرهنگی هنری به نام شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در مساجد کشور خبر داد و گفت: تاکنون بیش از 100 مسجد در سراسر کشور پیشنهاد تاسیس کانون فرهنگی هنری به نام سردار سلیمانی را به ما ارایه کرده اند که پس از بررسی های بسیار 40 کانون فرهنگی هنری به نام این سردار بزرگ در مساجد کشور راه اندازی می شود.

 

وی درباره شرایط مساجدی که می توانند کانون فرهنگی هنری به نام شهید سردار حاج قاسم سلیمانی را تاسیس کنند، تاکید کرد: با توجه به شخصیت بزرگ و مهمی که سردار سلیمانی داشتند، طبیعتا باید کانون های فرهنگی هنری که مزین به نام ایشان هستند در مساجد محوری محلات باشند و برنامه های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در آنها اجرا می شود.

 

دکتر ارزانی ادامه داد: کار تاسیس کانون های فرهنگی هنری به نام سردار سلیمانی هم امسال و هم در سال آینده با قدرت ادامه خواهد یافت و تلاش داریم شاخص های مکتب سردار سلیمانی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند برای مردم تبیین شود.

 

وی اضافه کرد: این کانون های فرهنگی هنری خواهند کوشید نسل جوان را با اهداف و ارزش های سردار سلیمانی آشنا کنند و بر این موضوع تاکید می شود که مکتب سردار سلیمانی در ذیل مکتب قرآن، اهل بیت (ع)، انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی کشور قرار دارد.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در پایان خاطرنشان کرد: یکی از کارهای ویژه در کانون های فرهنگی هنری مزین به نام شهید سردار سلیمانی برگزاری همایش ها، جشنواره ها و نمایشگاه ها و اجرای سرودهای مختلف و نمایش های مختلف در راستای تبیین شاخص های مکتب سردار سلیمانی برای مردم است. همچنین، در مساجد بدون کتابخانه، کتابخانه ای به نام سردار سلیمانی در آن افتتاح می شود.

 

اربعین حاج قاسم سلیمانی توسط بچه‌های مسجد برگزار می‌شود

 

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» در ارتباط زنده تلفنی با برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت وگو با اشاره به تعبیر حضرت امام(ره) در خصوص سنگر بودن مساجد گفت: برای دوام انقلاب باید پیوند خود را با مساجد بیشتر کنیم.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه امسال از آلبوم سرود رونمایی شده است، افزود: این آلبوم در قالب کانون فرهنگی هنری مساجد جمع آوری شده است.

 

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به حرکت جهانی بعد از ترور سردار سلیمانی، گفت: بعد از شهادت این بزرگوار، شخصیت سردار سلیمانی متجلی تر و جایگاه واقعی ایشان برای همگان مشخص شد و بچه های مسجد نیز برنامه های متعددی در این راستا دارند.

 

این مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به تأسی بچه های مسجد نسبت به سردار حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: کارگروه فرهنگی کمیته بزرگداشت سردار سلیمانی با عشق فراوان تشکیل شده و در معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد برنامه های مختلفی را طراحی کرده ایم.

 

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به همکاری مساجد، آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گرامیداشت اربعین شهید سلیمانی، یادآور شد: برای مشخص شدن مکتب حاج قاسم، نیازمند برنامه ای بلندمدت هستیم و این کار کلید خورده است.

 

داوران نهایی رویداد ملی «فهما» انتخاب شدند + اسامی و رشته‌ها

 

 

«سعید سعادتی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از تعیین اعضای هیئت انتخاب و داوران نهایی رویداد ملی «فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران)» خبر داد و اظهار کرد: با بررسی و پیشنهاد کمیته محتوایی این رویداد و موافقت شورای سیاستگذاری پایتخت فهما و با حکم رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، این اعضا انتخاب شدند.

 

رئیس کمیته محتوایی و دبیر هیات داوران طرح ملی پایتخت فرهنگی هنری «فهما» تصریح کرد: معیار داوران در امتیازدهی به کانون ها، عمل گرایی بر اساس شاخص های اعلام شده در سامانه بچه های مسجد است. یعنی فعالیت اثرگذار کانون ها در شاخص های هشت گانه و موضوعات هجده‌گانه.

 

وی ادامه داد: البته تکمیل مستندات، بررسی صحت اطلاعات، اعلام نامزدی مدیران کانون در رشته ها مدنظر برای رقابت، بازدیدها و بررسی های میدانی و ارزیابی کیفی فعالیت ها نیز در انتخاب برگزیدگان نهایی اثرگذار و تعیین کننده است.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در ادامه بیان کرد: هیئت داوران اولین رویداد ملی «فهما» متشکل از فرهیختگان حوزه فرهنگ و هنر هستند و علاوه بر اطلاعات سامانه بچه های مسجد، به منظوری اتقان کار و افزایش ضریب اطمینان،  از سایر منابع آماری که قبلا با مشارکت کانون ها و استان ها تکمیل شده است، بهره می برند.

 

وی درباره اسامی داوران اعلام کرد: حجت الاسلام حمید محمدی، عباسی سلیمی، مهدی قره شیخ لو و مجتبی کلباسی در شاخصه قرآن و عترت، فرهاد قائمیان، سیدسعید سیدزاده و انسیه شاه حسینی در بخش فیلم، شهرام کرمی، کوروش زارعی و سیدحسین فنایی در بخش نمایش و شهروز حقی، امید عرفان پور و مسعود نکویی در بخش سرود کارگروه ارتقای فعالیت های هنری و ادبی کانون ها به عنوان داور حضور دارند.

 

سعادتی خاطرنشان کرد: فهمیه باب الحوائجی، محسن حاجی زین العابدینی، ابراهیم حیدری در شاخصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، حجج اسلام میرمحمدیان، احمدی، گنابادی نژاد و روستاآزاد در شاخصه پاسداشت مناسبت های ملی مذهبی، حسین اسدی، مهدی عباسی، روح الله رازینی در شاخصه خلاقیت و نوآوری، بهروز مینایی، محمدرضا بهمنی، رضا باقری اصل در شاخصه فضای مجازی و رسانه، حجت الاسلام حجت الله ذاکر، امیرحسین آل اسحاق، رضا برزگر و شعبانعلی رمضانیان در شاخصه غنی سازی اوقات فراغت عملکرد کانون های مساجد را در نخستین رویداد ملی فهما قضاوت و داوری می کنند.

 

اعمال مقررات جدید برای زیارت مسجد جامع اموی دمشق

 

 

به نقل از «استپ»، مسجد جامع اموی دمشق پیوسته یکی از اماکنی است که شیعیان عراق و ایران به صورت دوره ای به زیارت آن می روند.

 

زائران شیعه برای ورود به این مسجد از موانع بازرسی نظام سوری مستقر در اطراف مسجد جامع اموی عبور می کنند.

 

«قیس حمزه»، یکی از منابع ویژه که سمتش عنوان نشده است، گفت: مسجد جامع اموی در حال حاضر تحت تدابیر امنیتی شدید است.

 

وی افزود: طبق مقررات جدید، زائران نمی توانند از تمامی صحن های این مسجد بازدید کنند و درهای این مسجد تنها برای ورود به مصلی اصلی باز است.

 

قیس حمزه تاکید کرد: اخیراً به هیچ کس اجازه داده نشده به زیارت مقام راس الحسین(ع) در مسجد جامع اموی بروند. زائران شیعه از مقام «سیده زینب(س)» در دمشق نیز بازدید می کردند.

 

مساجد با شروط جدید در کردستان عراق ساخته می‌شود

 

 

به نقل از «شفق نیوز»، «پیشوان صادق»، وزیر اوقاف و امور دینی منطقه کردستان عراق اعلام کرد: بر اساس دستورات جدید وزارت اوقاف ساخت مساجد باید طبق دستورالعمل جدید این منطقه ساخته شود.

 

وی افزود: مساجد بر اساس دستورالعمل جدید و شروط شرعی و عمرانی در این منطقه ساخته می شود و جلوی منافع شخصی گرفته می شود.

 

پیشوان صادق اظهار کرد: با وزارت فرهنگ برای ممیزی فیلم هایی که در مساجد پخش می شود، صحبت شده است و با مواردی که تاثیر منفی در جامعه دارد، برخورد می شود.

 

وی تاکید کرد: مساجد با کسانی که به نام دین به سحر و جادو می پردازند، مقابله می کنند.

 

شورای مذاهب «اولم» آلمان، حمله به مساجد این شهر را محکوم کرد

 

 

 به نقل از «دیلی صباح»، مهاجمان ناشناخته در حمله به یک مسجد و یک نمازخانه در شهر «اولم» آلمان در اواخر ماه ژانویه، پنجره های آن را شکستند.

 

این مکان های عبادی مسلمانان سه بار هدف حمله قرار گرفتند و هزینه خسارت های ناشی از این حملات حدود چهار هزار یورو برآورد شد.

 

«ولفگانگ یورگن»،سخنگوی پلیس «اولم» در این باره گفت:این حملات در شب های 27،28 و 31 ژانویه به وقوع پیوست.

 

یورگن افزود: با این وجود در گزارش های رسمی پلیس ،هیچ اشاره ای به حملات به مکان های عبادی اسلامی نشده و یا اگر شده است آسیب های وار شده به آنها بسیار جزئی گزارش شده است.

 

فرضیه پلیس این است که تنها یک نفر مرتکب همه این حملات شده است. در شب اول فوریه ، یک نفر که مظنون به این حملات بود، بازداشت شد اما هنوز به هیچ چیز اعتراف نکرده است و به همین دلیل تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

 

این حملات پس از انتشار بیانیه شورای مذاهب اولم به اطلاع اذهان عمومی رسید. در این بیانیه آمده است: ما این حملات را قاطعانه محکوم می کنیم چرا که آزادی بیان از مواردی است که در قانون اساسی آلمان بر آن تاکید شده است.

 

آلمان شاهد افزایش حرکات ضد اسلامی و ضد مهاجرتی در سال های اخیر بوده است.

 

پایان پیام/ 9